رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

به دلیل رشد فروش خودرو و ماشین‌آلات

صادرات ژاپن با جهش 7.8 درصدی مواجه شد

دولت ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد که صادرات ژاپن در ماه فوریه به لطف بهبود سفارش‌ها در حوزه خودرو و ماشین‌آلات نسبت به سال گذشته ۷٫۸ درصد افزایش‌یافته است.

03 فروردین 1403
کد خبر : 69428
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس داده‌های اولیه گمرک، صادرات ژاپن در ماه فوریه به ۸٫۲ هزار میلیارد ین برابر ۵۵ میلیارد دلار رسیده است که این سومین ماه متوالی رشد را نشان می‌دهد.

این گزارش نشان داد که کسری تجاری بیش از نیمی نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش‌یافته و به ۳۷۹ میلیارد ین برابر ۲٫۵ میلیارد دلار رسیده است که دومین ماه متوالی کسری را رقم‌زده است.

صادرات به چین تنها ۲٫۵ درصد و صادرات به‌کل آسیا ۲٫۳ درصد در سال گذشته افزایش یافت که نشان می‌دهد تقاضا تعدیل‌شده است. صادرات به آمریکا ۱۸ درصد و صادرات به اتحادیه اروپا تقریباً ۱۶ درصد افزایش‌یافته است.

وضعیت واردات متفاوت بود و چین ۱٫۷ هزار میلیارد ین برابر ۲۳۶ میلیارد دلار در واردات به ژاپن سهم داشت که تقریباً ۱۷ درصد افزایش سالانه را نشان می‌دهد که کسری تجاری ژاپن را بیش از دو برابر کرد.

درمجموع، با کاهش قیمت کالاهای کلیدی مانند زغال‌سنگ و گاز طبیعی مایع، واردات ۰٫۵ درصد افزایش یافت و درمجموع به ۹ هزار میلیارد ین برابر 60 میلیارد دلار رسید.

انتشار آمار تقویت صادرات یک روز پس‌ازآن رخ داد که بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره اصلی خود را برای اولین بار طی ۱۷ سال افزایش داد. بانک مرکزی قول داده است که همچنان به تسهیل وام‌دهی ادامه دهد و هم‌زمان نشانه‌های مختلف را برای حفظ رشد اقتصادی بسنجد.

یکی دیگر از موارد مثبت بهبود قابل‌توجه گردشگری است که ازنظر آماری بخشی از صادرات به‌حساب می‌آید. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تعداد توریست‌ها نسبت به قبل از دوران همه‌گیری بیشتر شده است. ژاپن ورود به این کشور را در طول همه‌گیری محدود کرده بود.

حتی با کاهش سرعت رشد اقتصاد ژاپن، صادرات این کشور نسبتاً قوی باقی‌مانده است و در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالای ۱۰۰ .هزار میلیارد ین برابر ۶۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

موضوعات :
در همین رابطه