صمد حسن‌زاده در نشست روسای کمیسیون‌های انرژی و محیط زیست مطرح کرد

بخش خصوصی باید در اجلاس تغییرات اقلیمی حضور جدی داشته باشد

در نشست روسای کمیسیون‌های حوزه انرژی و محیط‌زیست اتاق ایران و اتاق تهران، چگونگی حضور بخش خصوصی در اجلاس تغییرات اقلیمی COP 29 در باکو بررسی شد و رئیس اتاق ایران بر لزوم حضور جدی بخش خصوصی در این اجلاس تاکید کرد.
تاریخ: 03 مرداد 1403
شناسه: 70480

روسای کمیسیون‌های انرژی اتاق ایران، انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران و کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه‌ای را با حضور صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران امضا کردند.

موضوع تفاهم‌نامه سه‌جانبه کمیسیون‌های تخصصی، مشارکت و حضور بخش خصوصی در COP 29 است که بیست و یکم آبان ماه تا چهارم آذرماه 1403 در شهر باکو جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

 در ابتدای نشست مشترک، روسای کمیسیون‌ها بر اهمیت نشست کاپ 29 تاکید کردند. این رویداد مهمترین کنفرانس بین‌المللی در حوزه کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل است که هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. امسال، جمهوری آذربایجان میزبان این نشست است و کاپ 30  نیزدر سال آینده در برزیل برگزار خواهد شد.

در این نشست صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران گفت: پیوستن به نهادهای بین‌المللی و حضور در رویدادهای بین‌المللی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی ایران بسیار مهم است. باید ظرفیت کشور و بخش خصوصی را در رویدادهای معتبر بین‌المللی معرفی کنیم.

ایران کشوری است که تاکنون معاهده پاریس را امضا نکرده و در معرض خطرات جدی برای ارتباطات بین‌المللی و مراودات اقتصادی است. لازم است علاوه بر سیاست‌گذاری‌های کلان و حاکمیتی، تمهیدات لازم برای آشنایی بخش خصوصی با فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه اتخاذ شود.

در ادامه این نشست، سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و رضا پدیدار رئیس کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران به حضور بخش خصوصی در کاپ 29 تاکید کردند که باید از آن به نحو احسن استفاده شود و اهمیت حضور در کاپ 29 و به تاکید به بخش خصوصی بیان شود.

همچنین تاکید شد: دولت و بخش خصوصی در سال‌های گذشته در رویداد کاپ حضور کمرنگ‌تری داشتند درحالی‌که برای اطلاع از آخرین اقدامات جهانی برای مقابله و سازگاری با تغییرات آب و هوایی، بهره‌مندی از حمایت‌های مالی صندوق بین‌المللی، ارتباط با شبکه متخصصان بین‌المللی و آخرین فناوری‌ها و دانش این حوزه و هم‌راستایی دولت و بخش خصوصی برای نمایش توانمندی‌های داخلی و ارائه اقدامات انجام‌شده در جهت کاهش کربن و استفاده از انرژی‌های پاک در سطح ملی حضور در چنین نشست‌هایی الزامی است.

آرش نجفی با تاکید بر الگوهای همکاری جهانی، به معرفی ظرفیت‌های دولتی اشاره کرد.

به گفته او حضور رئیس‌جمهوری در کاپ 29 پیام‌آور صلح و محیط‌زیست خواهد بود. در دنیا بزرگ‌ترین کمپانی‌ها در رویداد کاپ حضور دارند. ما هم باید بتوانیم در این دوره از این ظرفیت استفاده کنیم.

نجفی گفت: حضور پررنگ در کاپ 29 پیام مشخصی دارد و آن این است که ما در حوزه کاهش مصرف کربن تلاش جدی می‌کنیم.

محمد اسکندری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو هم عنوان کرد: از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حوزه کاهش کربن استفاده شود؛ به این صورت کارگروه انتشار کربن، ذی‌نفعان و غیره کنار هم قرار گیرند تا مشخص شود که برای حضور در کاپ 29 و کاپ 30 چه اقداماتی لازم است که استفاده کنیم.

در این نشست پیشنهاد شد در جلسه شورای گفت‌وگو مصوب شود تا گزارشی از اقدامات دولت در حوزه کاهش کربن ارائه شود. نهاد دیده‌بان این فرایند هم در ادامه از طرف بخش خصوصی انتخاب شود.

 سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران گفت: بخش خصوصی کشور باید درتوافق‌‎‌های بین‌المللی حضور داشته باشد و از فرصت‌های این معاهده‌ها به نفع اقتصاد کشور استفاده شود.

تاجیک تاکید کرد: ما باید از دولت در حوزه کاهش کربن مطالبه گری کنیم. باید از تجربه سال‌های قبل ایران در نشست‌های کاپ استفاده شود و این تجارب ارزیابی شود.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران هم گفت: با روی کار آمدن دولت چهاردهم رویداد کاپ بسیار در فرایند اقتصادی و اجتماعی کشور هم در عرصه ملی و هم در عرصه بین‌المللی مهم و قابل‌توجه است.

در ادامه عنوان شد: انتشار کربن را باید در کنار ناترازی انرژی ببینیم. دنیا در حال تغییر و تحول است اینکه چگونه می‌توانیم از کره زمین برای آینده محافظت کنیم. بخش خصوصی ما با حضور در این نشست‌ها می‌تواند از تجربه کشورهای مختلف و بخش خصوصی این کشورها استفاده کند. باید حضور بخش خصوصی را در این رویدادهای بین‌المللی هموار کرد.

همچنین تاکید شد: رفع ناترازی انرژی به کاهش انتقال کربن می‌انجامد و درنهایت تاب‌آوری اقتصاد کشور، فضا را برای توسعه بخش خصوصی فراهم می‌کند.

دستورالعمل این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، تجمیع و یکپارچه‌سازی ظرفیت بخش خصوصی در کاهش انتشار کربن و افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در کشور است؛ همچنین هدف از این تفاهم‌نامه سه‌جانبه معرفی دستاورد بخش خصوصی در رویداد و انعکاس گسترده در سطح بین‌المللی در کاپ 29 است.

مدت این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، به مدت 5 ماه تا پایان برگزاری رویداد COP29 خواهد بود. این تفاهم‌نامه در 7 ماده و 3 نسخه امضاشده است.

کنوانسیون تغییرات اقلیم در سال ۱۹۹۲ مصوب شد و اولین اجلاس در سال ۱۹۹۴ برگزار شد. حالا جمهوری آذربایجان میزبان اجلاس COP29  است، که طبق روال همه سال‌ها در سطح گسترده و به طور منظم تشکیل می‌شود.

در همین رابطه