رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بر اساس پژوهش‌های جدید

تغییرات اقلیمی، روزانه ۳۹۱ میلیون دلار به جهان خسارت می‌زند

یک گزارش نشان می‌دهد که خسارت ناشی از بحران جهانی آب‌وهوا در دو دهه گذشته بالغ‌بر ۳۹۱ میلیون دلار در روز، برابر ۱۴۳ میلیارد دلار در سال بوده است.

03 آبان 1402
کد خبر : 68186
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 پژوهش جدیدی که در نشریه Nature Communications منتشرشده است نشان می‌دهد: آتش‌سوزی جنگل‌ها، امواج گرما، خشک‌سالی و سایر رویدادهای شدید ناشی از تغییرات اقلیمی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ به‌صورت سالانه و به‌طور متوسط بیش از صدها میلیارد دلار هزینه‌بر جهان تحمیل کرده است.

دانشمندان در این گزارش اعلام کرده‌اند که سالانه ۱۴۳ میلیارد دلار از هزینه‌های حوادث شدید، ناشی از تغییرات آب‌وهوایی است. دانشمندان در این گزارش نوشته‌اند که ۶۳ درصد از خسارات ناشی تلفات انسانی و مابقی آن ناشی از تخریب اموال و سایر دارایی‌ها است.

براساس یافته‌های این پژوهش، سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ سال‌هایی هستند که در بازه زمانی موردمطالعه بیشترین میزان خسارات را به‌واسطه بالابود نرخ تلفات انسانی داشته‌اند.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب سرخ، طوفان استوایی نرگس که در سال ۲۰۰۸ میانمار را درنوردید، بیش از ۸۰ هزار کشته بر جا گذاشت. سال ۲۰۰۳ جهان شاهد موج گرمای شدید در سراسر قاره اروپا بود که جان ۷۰ هزار نفر را گرفت. در سال ۲۰۱۰ هم موج گرما روسیه را درنوردید و سومالی را دچار خشک‌سالی کرد.

این‌طور به نظر می‌آید که نبرد طولانی جهان با رویدادهای شدید اقلیمی، نبردی است که قرار است به‌طور روزافزون دشوارتر شود، به‌ویژه با ادامه افزایش دمای جهانی و تشدید بلایا و فجایع طبیعی. جهان به‌تازگی گرم‌ترین تابستان خود را با اختلاف قابل‌توجهی نسبت به سال‌های قبل در سال ۲۰۲۳ ثبت کرده است؛ تابستانی که به آتش‌سوزی‌ها و سیل‌های ویرانگر دامن می‌زد.

برآورد خسارات

دانشمندان برای برآورد خسارات ناشی از رویدادهای اقلیمی، داده‌های اقتصادی این خسارات را با میزان تشدید رویدادهای اقلیمی ترکیب کردند. بااین‌همه محققان باور دارند به دلیل دشواری اندازه‌گیری خسارات و تلفات غیرمستقیم، هزینه‌های واقعی تغییرات اقلیمی کمتر از واقعیت نشان دیده می‌شوند.

تغییرات اقلیمی خسارات پنهانی مانند کاهش بهره‌وری ناشی از افزایش شدید گرما، تأثیرات سلامت روانی که افراد در وضعیت بحران متحمل می‌شوند، یا از دست دادن دسترسی به آموزش و کار در صورت آسیب‌دیدگی محل کار تحت تأثیر بلایای طبیعی دارند. همچنین فقدان داده کافی از کشورهای کم‌درآمد هم می‌تواند به دست‌کم گرفتن هزینه‌های واقعی تغییرات اقلیمی بی افزاید.

این تحقیق همچنین هزینه تلفات به ازای هر زندگی را ۷٫۰۸ میلیون دلار تخمین زده که تقریباً در حدود برآوردهای استفاده‌شده توسط آژانس مدیریت اضطراری فدرال آمریکا است. محققان باور دارند درحالی‌که محدودیت‌های این پژوهش قابل‌توجه است، اما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان یک تقریب جهانی‌تر از هزینه‌های اقتصادی رویدادهای شدید اقلیمی دست‌ساز بشر ایجاد کرد.

سازمان‌های دیگر هم تاکنون تلاش کرده‌اند خسارات ناشی از بلایای آب‌وهوایی را تخمین بزنند. سازمان جهانی هواشناسی تخمین زده است که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۲هزار فاجعه آب‌وهوایی گزارش‌شده است که این فجایع عمدتاً در کشورهای درحالی‌که توسعه، منجر به مرگ ۲ میلیون نفر و خسارت اقتصادی بالغ‌بر ۴٫۳ هزار میلیارد دلار شده است.

در همین رابطه