به دنبال افزایش شدید تورم

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۱۸ درصد افزایش داد

بانک مرکزی روسیه روز جمعه نرخ بهره کلیدی خود را ۲۰۰ واحد پایه افزایش داد و به ۱۸ درصد رساند که بالاترین سطح نرخ بهره طی بیش از دو سال گذشته به شمار می‌رود.
تاریخ: 06 مرداد 1403
شناسه: 70491

بانک مرکزی روسیه در پی افزایش شدید و ناگهانی نرخ بهره وعده داد تا زمانی که نرخ تورم در اقتصاد این کشور پایین نیاید، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد. این بانک همچنین پیش‌بینی تورم خود را برای سال ۲۰۲۴ به ۶٫۵ تا ۷ درصد افزایش داد که بسیار بالاتر از هدف ۴ درصدی خود بود. این بانک همچنین پیش‌بینی کرده است که رشد قیمت سالانه به ۴ تا ۴٫۵ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش خواهد یافت.

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان نشان داد که بازار انتظار این افزایش را داشته است، اگرچه برخی از صداهای مخالف در کیان نخبگان روسیه از این رویکرد انتقاد کردند و آن را عامل سرکوب رشد اقتصادی نامیدند.

نرخ کلیدی بهره اکنون به بالاترین حد خود از آوریل ۲۰۲۲ رسیده است. بانک روسیه بلافاصله پس از اعزام نیروهای روسی به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، در اقدامی اضطراری، نرخ بهره را تا ۲۰ درصد افزایش داد. این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای شروع دوباره روند کاهش تورم، باید سیاست‌های پولی تشدید شود. نشست بعدی تعیین نرخ بهره در ۱۳ سپتامبر برگزار خواهد شد.

به گفته بانک مرکزی، تورم سالانه، منطقه اصلی نگرانی بانک، از ۸٫۶ درصد ماه ژوئن به ۹ درصد در ۲۲ جولای افزایش یافت. تورم در سال ۲۰۲۳ به ۷٫۴ درصد رسید، درحالی‌که این نرخ در سال ۲۰۲۲ ۱۱٫۹ درصد بود.این بانک گفت که بازگشت تورم به هدف نیازمند شرایط پولی بسیار سخت‌تری نسبت به پیش‌بینی قبلی است.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه گفت که اقتصاد این کشور به‌شدت ملتهب شده است. او به اجماع گسترده‌ای در میان اعضای هیئت‌مدیره بانک مرکزی در مورد تصمیم‌گیری برای نرخ بهره اشاره کرد و گفت برخی حتی افزایش قابل‌توجهی را پیشنهاد کردند.

نابیولینا پیشنهاد قبلی ایگور سچین، مدیرعامل غول نفتی روس نفت، مبنی بر گرفتن سرنخ‌هایی از بانک خلق چین که این هفته چرخه تسهیل را آغاز کرد، رد کرد و تأکید کرد که شرایط اقتصادی روسیه و چین متفاوت است. او گفت در حال حاضر چین در حال ایجاد تعادل در اطراف تورم صفر است، آن‌ها سیاستی کاملاً مخالف سیاست روسیه دنبال می‌کنند زیرا وظیفه ما کاهش تورم است درحالی‌که وظیفه آن‌ها جلوگیری از کاهش تورم منفی است.

نابیولینا گفت که انتظار دارد نرخ تورم ماهانه در ماه جولای شروع به کاهش کند، اما برای دستیابی به کاهش پایدار در رشد قیمت، اجرای این سیاست زمان بیشتری طول خواهد کشید و اشاره کرد که بانک مرکزی تاثیر مخارج بودجه بر تورم را در نیمه اول سال دست‌کم گرفته است.

بانک مرکزی به انحراف رو به بالا اقتصاد روسیه از مسیر رشد متعادل و به کمبود نیروی کار و گسترش مستمر وام‌های خرده‌فروشی و شرکت‌ها به‌عنوان عوامل کلیدی افزایش تورم اشاره کرد. این بانک پیش‌بینی خود برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ را از ۲٫۵ تا ۳٫۵ درصد به ۳٫۵ تا ۴ درصد افزایش داد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تخمین زده است که اقتصاد روسیه در نیمه اول سال جاری بیش از ۵ درصد رشد داشته است.

درست قبل از اعلام نرخ جدید، کرملین اعلام کرده بود: نظرات مختلفی در مورد گرم شدن بیش‌ازحد اقتصاد وجود دارد و اقدامات لازم در حال انجام است.

بانک روسیه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ نرخ‌ها را ۸۵۰ واحد افزایش داد، ازجمله افزایش اضطراری برنامه‌ریزی نشده در ماه اوت، زیرا ارزش روبل از ۱۰۰ در برابر دلار سقوط کرد و کرملین خواستار اجرای سیاست‌های پولی سخت‌تر شد.

موضوعات :
در همین رابطه