رادیو مجازی اتاق ایران - 16 تیرماه 1403

طبق گزارش جدید بانک جهانی

اقتصاد روسیه به باشگاه پردرآمدها پیوست

روسیه پس از انتشار گزارش روز جمعه تولید ناخالص داخلی، رسماً به بزرگ‌ترین دارنده تولید ناخالص داخلی در اروپا تبدیل شد و در رتبه‌بندی بانک جهانی به کشوری با درآمد بالا تبدیل شد.

17 تیر 1403
کد خبر : 70323
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اقتصاد جنگ محور روسیه در سال ۲۰۲۴ شاهد رونق بوده و اکنون بالاترین تولید ناخالص داخلی در قاره اروپا (ازنظر برابری قدرت خرید «PPP») را دارا است. بانک جهانی هم در گزارش جدیدی که این هفته منتشر شد، اقتصاد روسیه را به‌عنوان اقتصادی پردرآمد طبقه‌بندی کرد. بانک جهانی، روسیه را به کشوری با درآمد بالا ارتقا داده و درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی آن را سالانه ۱۴ هزار و ۲۵۰ دلار برآورد کرده است.

علیرغم افزایش تحریم‌ها از زمان حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲، روسیه ازنظر اقتصادی شکوفا شده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳ با رشد مجدد ۳٫۶ درصدی، با بهبود بخش‌های تجاری و مالی، رشد کرد. تجارت این کشور در سال گذشته نزدیک به ۷ درصد جهش کرد، درحالی‌که فعالیت در بخش مالی و ساخت‌وساز به ترتیب ۶٫۶ درصد و ۳٫۶ درصد رشد داشتند.

اقتصاددانان بانک جهانی در گزارش این هفته خود نوشتند که فعالیت‌های اقتصادی در روسیه تحت تأثیر افزایش گسترده فعالیت‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ قرارگرفته است. این گزارش تأیید می‌کند که فعالیت‌های نظامی روسیه و اقدامات اخیر درواقع اقتصاد این کشور را رونق داده است.

براساس گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۲۳، درآمد ناخالص ملی سرانه روسیه به ۱۴ هزار و ۲۵۰ دلار رسید و درنتیجه، روسیه برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک کشور با درآمد بالا طبقه‌بندی شد. رشد سرانه تولید ناخالص داخلی واقعی ۳٫۶ بود، درحالی‌که سرانه تولید ناخالص داخلی ملی ۱۱٫۲ درصد رشد کرد. در سال ۲۰۲۳، روسیه موفقیت سیاست اقتصادی کلان را که علیرغم فشارهای خارجی انجام شد، به‌وضوح نشان داد.

ازجمله عوامل کلیدی که به رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۳ کمک کردند، تجارت (۶٫۸+درصد)، بخش مالی (+۸٫۷ درصد) و ساخت‌وساز (+۶٫۶ درصد) بوده است. آخرین انتشار داده‌ها از برنامه مقایسه بین‌المللی نشان می‌دهد که روسیه در سال ۲۰۲۱ چهارمین اقتصاد بزرگ جهان ازنظر تولید ناخالص داخلی براساس برابری قدرت خرید یا «PPP» شده است.

چین ازنظر برابری قدرت خرید همچنان بالاترین تولید ناخالص داخلی در کل جهان را دارد و آمریکا در رتبه دوم قرارگرفته است. روسیه و هند دو کشور دیگر بریکس هستند که ازنظر تولید ناخالص داخلی در پنج کشور برتر جهان قرار دارند.

در سال گذشته، اتحاد اقتصادی بریکس تعهد خود را به رشد و نفوذ جهانی محکم کرده است. این بلوک اولین ابتکار توسعه خود را از سال ۲۰۰۱ به اجرا گذاشت و باعث شد که امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی به جمع رو به رشد این ائتلاف بپیوندند.

دستاورد جدید روسیه برای سایر کشورهای بزرگ و کوچک بریکس الهام‌بخش خواهد بود و انتظار می‌رود بسیاری از اقتصادهای بریکس امسال به رشد خود ادامه دهند. پیش‌بینی می‌شود که هند تا سال ۲۰۲۸ به‌عنوان یکی از مسلط‌ترین اقتصادهای جهان ظاهر شود.

به‌غیراز روسیه، بانک جهانی همچنین در آخرین گزارش خود بلغارستان و پالائو را از کشورهای با درآمد متوسط ​​به بالا به پردرآمد ارتقا داد. اوکراین همچنین از یک کشور با درآمد متوسط ​​پایین به یک کشور با درآمد متوسط ​​بالا حرکت کرد زیرا تولید ناخالص داخلی واقعی ۵٫۳ درصد رشد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه