کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بیرلشیک کامو اعلام کرد

آستانه فقر در ترکیه به ۴ برابر حداقل دستمزد رسید

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بیرلشیک کامو گزارش داد که آستانه گرسنگی در ترکیه به ۲۰۷۷۶ لیر برابر ۶۳۰ دلار رسیده، درحالی‌که آستانه فقر در ماه جولای به ۶۲۳۰۲ لیر برابر ۱۸۸۹ دلار رسیده است.
تاریخ: 08 مرداد 1403
شناسه: 70510

براساس تحقیقات کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بیرلشیک کامو آستانه جدید فقر ۳٫۷ برابر حداقل دستمزد کارگری یعنی ۱۷۰۰۲ لیر برابر ۵۱۵ دلار است و آستانه گرسنگی در ترکیه در ماه جولای با افزایش ۲۰۲ لیری نسبت به ماه قبل از آن به ۲۰۷۷۶ لیر برابر ۶۳۰ دلار رسیده است.

آستانه گرسنگی نشان‌دهنده مقدار هزینه ماهیانه غذایی است که یک خانواده چهارنفره ساکن آنکارا (پایتخت) برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید پرداخت کند. آستانه فقر هم که نشان‌دهنده کل میزان غذا و سایر هزینه‌هایی است که یک خانواده چهارنفره برای داشتن زندگی بدون احساس محرومیت باید انجام دهد، در ماه جولای ۸۸۵ لیر افزایش یافت و به ۶۲۳۰۲ لیر برابر ۱۸۸۹ دلار رسید. این رقم ۳٫۷ برابر حداقل دستمزد در ترکیه است.

دولت ترکیه تصمیم دارد باوجود سیاست‌های پولی سختگیرانه، علیرغم رویه دو سال گذشته، حداقل دستمزد را در نیمه سال ۲۰۲۴ افزایش ندهد. در ۱۲ ماه گذشته آستانه گرسنگی ۸۰۵۶ لیر و آستانه فقر ۲۸۳۱۸ لیر افزایش‌یافته است. میزان هزینه موردنیاز برای یک خانواده چهارنفره برای تأمین نیازهای خود به‌جز غذا هم در ماه جولای به ۴۱۵۲۶ لیر برابر ۱۲۵۹ دلار رسید.

همچنین در ماه جولای، هزینه‌های پوشاک و کفش برای یک خانواده چهارنفره به ۱۹۴۵ لیر کاهش یافت. هزینه‌های مسکن با احتساب اجاره‌بها به ۹۸۶۵ لیر رسید، درحالی‌که هزینه‌های کالاهای خانگی به ۵۲۸۷ لیر و هزینه‌های بهداشتی به ۱۷۰۳ لیر افزایش یافت.

هزینه‌های حمل‌ونقل هم در ترکیه به ۱۲۴۵۰ لیر کاهش یافت درحالی‌که هزینه‌های ارتباطات به ۱۳۱۷ لیر افزایش یافت. هزینه‌های سرگرمی و فرهنگ به ۱۲۳۷ لیر رسید که شامل هزینه تحصیل برابر ۹۱۸ لیر و هزینه تعطیلات و هتل برابر ۴۵۶۹ لیر بوده است.

مرکز آماری ترکیه تورم سالانه این کشور را در ماه ژوئن ۷۱٫۶ درصد گزارش کرد، درحالی‌که گروه مستقل تحقیقات تورم ENAG  این رقم را ۱۱۳٫۰۸ درصد اعلام کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه