در نشست هیات مدیره انجمن کاشی و سرامیک با هیات رئیسه اتاق ایران مطرح شد

ناترازی انرژی، رقابت‌پذیری صنعت کاشی و سرامیک را به چالش کشیده است

هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران خواستار کمک به رفع چالش انرژی شدند و برگزاری نمایشگاه دائمی کاشی و سرامیک ایران در کشورهای همسایه را پیشنهاد دادند.
خبرنگار
تاریخ: 23 مرداد 1403
شناسه: 70626

اعضای هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با هیات رئیسه اتاق ایران دیدار کردند. در این نشست مقرر شد ظرف یک ماه آینده ضمن برگزاری مجمع این انجمن، اقدامات قانونی برای تکمیل مراحل الحاق این انجمن به اتاق ایران انجام شود.

بر اساس آنچه در این نشست اعلام شد، موافقت‌نامه اصولی برای الحاق انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک از طرف اتاق صادر شده و باید مراحل تکمیلی آن از طرف انجمن دنبال شود.

در ادامه این جلسه، اعضای هیات‌مدیره تولیدکنندگان کاشی و سرامیک به تشریح مشکلات خود و همچنین انتظارات از اتاق ایران پرداختند. در این راستا مرتضی صفدری‌زاده، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ کاشی و سرامیک در جهان است، گفت: این صنعت در ایران توانسته بازار داخلی، منطقه و حتی فراتر از آن را پوشش دهد. در این صنعت توانستیم زنجیره تأمین، بومی‌سازی، تکنولوژی، مواد اولیه، نیروی انسانی و ... را تکمیل کنیم و جزو صنایع راهبردی کشور باشیم.

این فعال اقتصادی از ناترازی انرژی، چالش‌های ارزی و مواردی از این دست صحبت کرد و افزود: صنعت به حمایت نیاز دارد و اتاق ایران باید بتواند در این مسیر گام برداشته و از صناعی مختلف حمایت کند. اتاق ایران باید در حوزه بازارسازی، بازاریابی و حفظ بازارهای موجود کمک‌کار صنعت‌گران باشد.

در این راستا نصراله شریف‌فرد، نایب‌رئیس انجمن از استقرار 50 درصد ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کشور در استان یزد خبر داد و گفت: به دلیل اینکه شرایط استان یزد در ناترازی برق و گاز مناسب نیست، بخش‌های زیادی از تولید کاشی و سرامیک، دچار چالش شدند. در حال حاضر تنها 4 روز در هفته برق داریم و نمی‌توانیم تولید مکفی داشته باشیم.

او ادامه داد: شرایط تولید با قطعی برق مختل شده و تعهدات صادراتی هم در کنار حضور پررنگ رقبا به یک چالش تبدیل شده است. کشور هند وارد بازار عراق شده و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک هندی نه تنها با محدودیت‌های تحریم مواجه نیستند بلکه از دولت خود یارانه و مشوق هم دریافت می‌کنند. در این وضعیت چگونه می‌توانیم با این رقیب تازه نفس و رقبای قدیمی یعنی ترکیه و چین رقابت کنیم؟

این فعال اقتصادی شرایط تخصیص ارز برای واردات قطعات و مواد اولیه را نیز نامناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: گاهی به دلیل عدم واردات به موقع قطعه یا مواد اولیه، تولید با وقفه مواجه می‌شود. از طرفی زمان برای رفع تعهدات ارزی بسیار اندک است و به نظر می‌رسد فرصت چهار ماهه موجود باید به 6 ماه افزایش پیدا کند.

شریف‌فرد خاطرنشان کرد: بالغ بر 95 درصد کارخانه‌های کاشی و سرامیک کشور صادرات ریالی دارند.

در ادامه این نشست پیشنهاد برگزاری نمایشگاه دائمی کاشی و سرامیک ایران در کشورهایی مانند روسیه، سوریه و ترکیه، نهایی کردن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با سوریه و تسهیل شرایط رفع تعهدات ارزی و واردات مواد اولیه و قطعات، مورد تأکید قرار گرفت.

صنایع ایران با چالش‌های مشابه دست به گریبان هستند

در بخش بعدی این نشست، تعدادی از روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، دیدگاه‌های خود را درباره مشکلات و پیشنهادهای مطرح شده، تشریح کردند.

در این رابطه بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران خاطرنشان کرد: دولت به دلیل کاهش درآمد به منابع جدید نیاز دارد برای همین به سراغ دریافت مالیات بیشتر و عوارض مختلف می‌رود. در حال حاضر شرایط حاکم بر نظام مالیات‌ستانی و دریافت عوارض با اشکالاتی روبه‌روست و اصولی نیست؛ اما دولت روی آن پافشاری می‌کند.

جمشید نفر، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات نیز از صدور بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض انتقاد کرد و گفت: امروز صادرات ایران با بزرگ‌ترین چالش‌ها مواجه است و ضرورت دارد بخش خصوصی با شجاعت، حقایق را مطرح کرده و پیشنهادهای اصلاحی ارائه دهد.

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران نیز با توجه به محدودیت نظام بانکی برای تأمین مالی بنگاه‌ها، پیشنهاد داد که واحدهای تولیدکننده کاشی و سرامیک به سمت بازار سرمایه بیایند و از روش‌هایی چون تأمین مالی زنجیره‌ای یا ظرفیت اوراق گام بهره ببرند.

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز چالش‌های امروز تولیدکنندگان کاشی و سرامیک را مربوط به همه صنایع دانست و تدوین نسخه درمانی برای صنایع مختلف را متناسب با ظرفیت‌هایی که دارند، ضروری دانست.

به اعتقاد او باید از تجربیات کمیسیون‌های تخصصی برای حل مشکلاتی که وجود دارد، بهره ببریم.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران به پیشرفت صنعت کاشی و سرامیک و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام شده اشاره و تأکید کرد: فعالان بخش خصوصی در زنجیره ارزش خود و در تبدیل خاک به محصول بسیار خوبی عمل کردند و آثار آن را در چارچوب اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش‌افزوده شاهد هستیم. در حوزه بین‌المللی و صادرات هم به توفیقات خوبی دست پیدا کردیم هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

او به نقش حاکمیت و اتاق ایران در توسعه صادرات اشاره کرد و آن را برجسته دانست.

به باور باقری فعالان این بخش باید آینده‌ای برای صنعت کاشی و سرامیک تعریف و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنند. در این مسیر باید ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار داریم را بشناسیم و به کمک آنها حرکت کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اتاق‌های استانی، کمیسیون‌ها، اتاق‌های مشترک، نمایندگان اتاق ایران در مجامع و شوراهای مختلف و ... امکاناتی هستند که در اختیار فعالان اقتصادی قرار دارد.

باقری، برگزاری هدفمند نمایشگاه دائمی در دیگر کشورها را امکان‌پذیر و در عین حال مفید ارزیابی کرد و گفت: اتاق ایران در این رابطه سازوکارهای سخت‌افزاری در اختیار دارد که قابل استفاده هستند. این امکانات در آستاراخان و دمشق دردسترس قرار دارد.

به اعتقاد او آنچه در مسیر موفقیت فعالان اقتصادی اهمیت دارد، تغییر پارادایم و سوق پیدا کردن از اقتصاد دولتی به اقتصاد بازار است.

در جمع‌بندی این نشست، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران، بیان مشکلات را اولین قدم در مسیر حل آنها دانست و گفت: تولیدکنندگان نسبت به صنعت خود تعصب دارند و نمی‌توانند زمین خوردن آن را شاهد باشند. بنابراین دلسوزانه برای توسعه صنعت خود تلاش می‌کنند.

بر اساس اظهارات او صنعت کاشی و سرامیک چون ظرفیت خوبی در تولید دارد، در استراتژی توسعه صنعتی نیز مورد توجه قرار گرفته؛ اما متأسفانه نسبت به آن استراتژی توجهی نشده است. با این حال امیدواریم دولت چهاردهم بتواند در اجرای برنامه‌های خود توفیق یابد و مسیر رشد و اعتلای صنایع کشور را هموار کند.

در همین رابطه