رادیو مجازی اتاق ایران - 15 مرداد 1403

در نشست شورای مشورتی تشکل‌ها با هیات رئیسه اتاق ایران اعلام شد

فرآیند ساماندهی تشکل‌ها درحال پیگیری است

هیات رئیسه اتاق ایران در نشست شورای مشورتی تشکل‌ها ضمن تأکید بر پیگیری واگذاری روند برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به تشکل‌ها، تصریح کردند فرآیند ساماندهی تشکل‌ها در حال پیگیری است.

سارا ترابی

خبرنگار
15 مرداد 1403
کد خبر : 70570
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشورتی تشکل‌ها با هدف تدوین پیش‌نویس برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و رویدادها برای ایجاد هماهنگی بیشتر در این بخش، با حضور هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد. این پیش‌نویس بعد از تصویب در هیات‌رئیسه، اجرایی می‌شود. قرار است در این مسیر، علاوه بر تشکل‌ها، نقطه‌نظرات بخش بین‌الملل و کمیسیون‌های اتاق ایران نیز دریافت، اعمال و جمع‌بندی شود.

در این نشست، نمایندگان تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران که در چارچوب شورای مشورتی تشکل‌ها، حضور داشتند بر توجه و تأکید بیشتر اتاق ایران نسبت به فعالیت‌های پژوهشی تشکل‌ها و حمایت از این بخش، تمرکز کردند.

به باور نمایندگان تشکل‌ها باید سازوکاری طراحی شود تا بر اساس آن، منابع حمایتی اتاق ایران که در قالب بودجه سنواتی در اختیار تشکل‌ها قرار می‌گیرد، بیشتر صرف توانمندسازی، مطالعات و اقدامات پژوهشی آنها شود.

ساماندهی تشکل‌ها که وظیفه قانونی اتاق ایران نیز هست، به عنوان یکی از مطالبات جدی تشکل‌ها، مورد توجه اعضای این نشست قرار گرفت.

علاوه بر آنچه به عنوان رویکرد حمایتی از تشکل‌ها مطرح شد، تعیین اولویت‌های هر تشکل درباره مشارکت و حضور در رویدادها، نمایشگاه‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی و به دنبال آن چگونگی و سطح این مشارکت با تعریف شاخص‌های دقیق، مورد تأکید قرار گرفت.

به اعتقاد نمایندگان تشکل‌ها آنچه در این بین اهمیت دارد، ارتقای سطح روابط بین‌المللی به صورت هدفمند و منسجم است. بنابراین باید از تمام امکانات و ابزار در اختیار، استفاده کرد تا به بهترین نتیجه ممکن رسید. عضویت تشکل‌ها در نهادهای بین‌المللی نیز نکته‌ای بود که در این جلسه مطرح شد.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی باید به بخش خصوصی سپرده شود

در ادامه حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان اینکه، امروز صدای تشکل‌ها بیش از گذشته شنیده می‌شود، گفت: در دوره هفتم، رویکردهای تشکلی اتاق ایران ضعیف‌تر از امروز بود، بنابراین در همان زمان کمیته راهبردی شکل گرفت و در آن چارچوب، نظام تشکلی، رتبه‌بندی تشکل‌ها، نظام پرداخت و حمایت از تشکل‌ها و درنهایت انسجام تشکلی، پیگیری و اجرایی شد.

او ادامه داد: خوشبختانه امروز با تغییر رویکردهایی که از دوره هفتم هیات نمایندگان، شروع شد، وضعیت تشکل‌ها هم از منظر کیفی و هم کمی، بهتر است.

پیرموذن درباره روند برگزاری نمایشگاه‌ها و لزوم واگذاری آن به بخش خصوصی که یک موضوع قدیمی است نیز گفت: از دوره‌های قبل، تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را به بخش خصوصی بسپارند، حتی در دوره‌ای اتاق ایران در هیات مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، صاحب صندلی شد و توانستیم مجوز برگزاری نمایشگاه توسط تشکل‌ها را دریافت کنیم. البته دو سال است که این صندلی را از دست دادیم و متناسب با آن امروز، حضور مجدد در هیات مدیره شرکت نمایشگاه‌ها را در اولویت قرار دادیم.

بر اساس اظهارات نایب‌رئیس اتاق ایران در بودجه سال جاری اتاق، احکام خوبی برای تشکل‌ها دیده شده است که برای رشد و اعتلای آنها اثرگذار است.

ساماندهی و حمایت از تشکل‌ها را فرآیندی ببینیم

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران فعالیت‌های بین‌المللی تشکل‌ها و فدراسیون‌ها را قابل تقدیر دانست و گفت: این اقدامات برجسته باید دیده شود و تلاش کرد همه تشکل‌ها در همین مسیر، راه خود را ادامه دهند. عضویت تشکل‌ها و فدراسیون‌ها در نهادهای بین‌المللی دستاوردهای قابل توجهی هستند.

او تصریح کرد: برای حمایت از تشکل‌ها، ابزارهایی تعریف شده‌اند؛ حمایت‌های مالی بر اساس نظام رتبه‌بندی و ارزیابی تشکل‌ها، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی تشکل‌ها بر اساس سازوکار بودجه و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران که دیده شده است، در نظر گرفتن یک ساختمان برای تشکل‌ها و طراحی مکانیسم ساماندهی تشکل‌ها.

باقری مسیر حمایت همه‌جانبه از تشکل‌ها بر اساس آنچه گفته شده را یک فرآیند توصیف کرد که به یکباره انجام نخواهد شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران به لزوم برگزاری نمایشگاه‌ها توسط فعالان اقتصادی و تشکل‌های تخصصی اشاره و تأکید کرد: اتاق ایران این مسئله را به طور جدی دنبال می‌کند چراکه معتقد است نمایشگاه‌های تخصصی و به ویژه روز ملی صادرات باید به همت بخش خصوصی برگزار شوند. از طرف دیگر تشکل‌ها نیز باید مطالبه‌گر باشند و برای رسیدن به این هدف، مذاکره کنند.

باقری از نمایندگان تشکل‌ها خواست تا کمیته مربوط به تدوین نقشه راه تشکل‌ها، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها را در اسرع وقت تشکیل دهند.

در این نشست عبدالله مهاجر دارابی و کیوان کاشفی، اعضای هیات رئیسه اتاق ایران نیز حضور داشتند.

در همین رابطه