در سایه انتظار برای کاهش نرخ بهره در آمریکا

بازارهای سهام آسیایی اوج گرفتند

سهام بازارهای آسیایی روز سه‌شنبه به بالاترین حد یک‌ماهه خود رسیدند و رشد وال‌استریت را که ناشی از انتظار برای دریافت نشانه‌های بیشتری از کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بود، دنبال کردند.
تاریخ: 30 مرداد 1403
شناسه: 70714

انتظار می‌رود فدرال رزرو روز پنجشنبه در جلسه‌ای سرنخ‌هایی در مورد چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا ارائه کند و همین موضوع منجر به رشد بازارها شده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه، ام‌اس‌سی‌آی، پیش از اینکه دست از بخشی از سود خود بکشد تا ۰٫۲۳ درصد بالاتر معامله شود، به بالاترین قیمت خود طی یک ماه اخیر رسید.

معاملات آتی سهام آمریکا هم به‌طور مشابه افزایش یافت، به‌طوری‌که معاملات آتی S&P 500  افزایشی ۰٫۰۲ درصدی یافت و معاملات آتی نزدک ۰٫۱۲ درصد افزایش یافت. معاملات آتی EUROSTOXX 50  هم ۰٫۱ درصد افزایش یافت، درحالی‌که معاملات آتی FTSE  با کاهش ۰٫۳۲ درصدی مواجه شد.

سیاست‌گذاران فدرال رزرو در روزهای اخیر از کاهش احتمالی نرخ بهره در ماه سپتامبر خبر داده‌اند و بازارها را برای شنیدن لحن مشابهی از جروم پاول رئیس فدرال رزرو و دیگر سخنرانان در نشست سالانه بانک‌های مرکزی جهانی و سایر سیاست‌گذاران در جکسون هول، وایومینگ آماده کرده‌اند.

اقتصاددانان احتمال می‌دهند در این نشست مسیر کاهش تورم اقتصاد آمریکا تأیید شود، کاهش نرخ بهره در سپتامبر رخ خواهد داد و بازارها هم به‌احتمال‌زیاد به میزانی که پاول در را برای احتمال کاهش ۵۰ واحدی دریکی از سه نشست بعدی باز می‌کند، تغییر خواهند کرد.

در آسیا، شاخص نیکی ژاپن، به قوی‌ترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته رسید و اخیراً ۱٫۹ درصد بالاتر معامله شد، اما شاخص چینی بلوچی ۰٫۷ درصد کاهش یافت. شاخص Hang Seng هنگ‌کنگ هم ۰٫۳۶ درصد کاهش یافت. نرخ‌های وام‌دهی معیار چین در روز سه‌شنبه بدون تغییر باقی ماند و واکنش بازار را به همراه داشت.

انتظارات برای اقدام بعدی فدرال رزرو در این هفته باعث شد تا دلار در برابر یورو به پایین‌ترین حد در هفت ماه برسد. یورو در روز سه‌شنبه برابر ۱٫۱۰۸۷۷۵ دلار بود. پوند در نزدیکی بالاترین سطح یک‌ماهه قرار داشت و آخرین خرید آن ۱٫۲۹۷۸ دلار بود. شاخص دلار آخرین بار اندکی افزایش یافت و به ۱۰۱٫۹۴ رسید و به کمترین میزان خود از اوایل ژانویه یعنی ۱۰۱٫۷۶ جلسه رسید.

دلار در برابر ین، با ۰٫۲۷ درصد افزایش به ۱۴۶٫۹۹ رسید و معامله گران همچنین به حضور کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن در مجلس در روز جمعه، جایی که قرار است تصمیم بانک مرکزی در ماه گذشته برای افزایش نرخ بهره را موردبحث و بررسی قرار دهند، نگاه می‌کنند.

آشفتگی بازار پس‌ازآن که شینیچی اوچیدا، معاون بانک مرکزی ژاپن در اوایل این ماه، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در کوتاه‌مدت را کمرنگ کرد، کاهش یافت. با آرام شدن بازارها، اوئدا ممکن است مسیر خود را تغییر دهد و به صحبت در مورد عادی‌سازی نرخ‌های بهره بازگردد.

موضوعات :
در همین رابطه