فرج‌الله معماری در دیدار با سفیر چین در تهران عنوان کرد

بخش خصوصی سمنان برای همکاری با چین در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی آماده است

رئیس اتاق سمنان از آمادگی فعالان اقتصادی بخش خصوصی این استان برای همکاری با چین در همه زمینه‌ها بخصوص در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مدرن در استان سمنان خبر داد.
تاریخ: 19 شهریور 1403
شناسه: 70841

رئیس اتاق سمنان با اشاره به نقش چین در استفاده از صنایع پاک و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و همچنین با توجه به وجود زمینه گسترش انرژی خورشیدی در استان سمنان، گفت: استان سمنان در زمینه ساخت و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس‌های بزرگ و کوچک توانایی ویژه‌ای دارد و آماده ورود سرمایه‌گذاران چینی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این استان بخصوص در حوزه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مدرن و با فناوری روز خواهد بود.

فرج‌الله معماری در نشست فعالان اقتصادی استان سمنان با سفیر چین در تهران، افزود: فعالان اقتصادی استان سمنان پذیرای انتقال دانش فنی در زمینه ایجاد نیروگاه‌های تجدید پذیر است و همچنین از فناوری‌های نو و تولید انرژی خورشیدی با راندمان بالا و سیستم ذخیره‌سازی انرژی استقبال خواهند کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: جاده ابریشم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری تاریخی، نقش بسیار کلیدی در تبادل کالاها، فرهنگ‌ها، علوم، و مذهب‌ها میان تمدن‌های مختلف داشت.

وی افزود: جاده ابریشم نقش کلیدی در تبادل ایده‌ها و فرهنگ‌ها ایفا کرد و انتشار مذاهب, تبادل علمی نظیر علوم ریاضی، نجوم، پزشکی، و فلسفه از طریق این جاده بین تمدن‌های مختلف به اشتراک گذاشته شد.

معماری با اشاره به اینکه در دنیای مدرن امروز، جاده ابریشم به‌عنوان نمادی از همکاری و ارتباط بین‌المللی مجدداً مورد توجه قرار گرفته است، گفت: چین در سال‌های اخیر پروژه «کمربند و جاده» را به‌منظور احیای ارتباطات تجاری و اقتصادی بین آسیا، اروپا و آفریقا از طریق مسیرهای زمینی و دریایی مشابه جاده ابریشم آغاز کرده است.

وی افزود: کشور چین با طرح «کمربند و جاده که به‌نوعی احیای مدرن جاده ابریشم محسوب می‌شود، در پی توسعه زیرساخت‌ها، گسترش همکاری‌های اقتصادی، و ایجاد شبکه‌های تجاری در آسیا، اروپا و آفریقا است.

رئیس اتاق سمنان، پروژه‌های زیرساختی و حمل‌ونقل، انرژی و منابع طبیعی، توسعه مناطق اقتصادی ویژه و مناطق آزاد تجاری، فناوری و نوآوری و تحقیقات و توسعه، توسعه پروژه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات، کشاورزی و صنایع غذایی، پروژه‌های مالی و بانکی، توسعه گردشگری و صنعت هتلداری را از محورهای مهم و قابل اشاره برشمرد که باید مورد توجه طرفین قرار گیرد.

معماری، طرح کمربند و جاده چین را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی جهان برشمرد و گفت: این طرح فرصت‌های گسترده‌ای را برای فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است که از توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انرژی گرفته تا سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و گردشگری،

وی افزود: این پروژه به فعالان اقتصادی امکان می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید، در رشد و توسعه اقتصادی جهان نقش داشته باشند.

رئیس اتاق سمنان در سفر سفیر چین به ایران با اشاره به وجود 3 هزار واحد صنعتی و معدنی فعال در این استان و همچنین وجود 40 نوع ماده معدنی از 71 ماده معدنی موجود در کشور در استان سمنان گفت: این استان به دلیل حضور مردم سخت‌کوش و پرتلاش در شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی رتبه 1 کشور را به خود اختصاص داده است.

معماری مهم‌ترین مواد معدنی موجود در استان را نمک و زغال‌سنگ، مس، سیلیستین و سولفات سدیم نام برد و گفت: استان سمنان قطب اول کشور در تولید ماده معدنی گچ را به خود اختصاص داده است.

در ادامه، تعدادی از فعالین اقتصادی استان سمنان به بیان مشکلات خود در زمینه‌های صادرات مواد و کالا و همچنین مشکلات در زمینه‌های تأمین ماشین‌آلات و .... پرداختند و از سفیر چین خواستند تا واردات ماشین‌آلاتی که به دلیل تحریم‌ها محدود شده بود را از سر بگیرند.

سفیر چین در تهران نیز در این جلسه ضمن تشکر و قدردانی از اتاق سمنان جهت اعلام آمادگی برای همکاری با این کشور گفت: بخش زیادی از مشکلات مطرح شده توسط تولیدکنندگان استان سمنان به دلیل وجود تحریم‌ها است و کشور چین ظرفیت لازم برای همکاری با ایران را دارد.

زونگ پی وو گفت: چین تمایل به افزایش واردات از ایران دارد و چین را بزرگ‌ترین مقصد صادرات طرف ایرانی عنوان کرد.

وی گفت: انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک بیشتر در جهت گسترش همکاری دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر انجام شود.

سفیر چین در تهران با اعلام انجام تلاش‌های بسیار برای تهیه روادید برای صادرکنندگان به چین در سال‌های اخیر گفت: اگر صادرکنندگان ایرانی از شرکت‌های میانجی استفاده کنند راحت‌تر می‌توانند کارهای خود را پیگیری کنند.

موضوعات :
در همین رابطه