شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

فرج‌الله معماری در نشست فعالان اقتصادی سمنان با وزیر صمت

بال های بخش خصوصی را باز کنید

رئیس اتاق سمنان می‌گوید: بخش خصوصی قدرت زیادی برای اجرای وظایف اقتصادی دارد؛ اما به‌واسطه اعمال محدودیت‌های شدید، مانند عقابی در قفس است که نمی‌تواند از قدرت بال‌هایش استفاده کند.

01 اردیبهشت 1403
کد خبر : 39332
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: امروز بخش خصوصی باید طعم آزادسازی و رهاسازی را بچشد. بخش خصوصی همچون عقابی است که قدرتش در بال‌هایش نهفته و اگر این عقاب را در قفس بگذارید دیگر فقط اسم عقاب را دارد و آن بال‌های قدرتمند کارکردی نخواهد داشت.

فرج‌الله معماری، در دیدار فعالان اقتصادی استان سمنان با وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: انتظار ما این است که دولت فضا را برای ما باز کند تا ما بتوانیم اوج بگیریم و قدرتمان را نشان دهیم و امیدواریم دولت سیزدهم این فضا را فراهم کند و ما بتوانیم نقش بی‌بدیل خود را در اقتصاد کشور داشته باشیم.

رئیس اتاق سمنان با انتقاد از دستورالعمل‌ها و مقررات خلق‌الساعه که فضای فعالیت بخش خصوصی را محدود می‌کند، اظهار کرد: متوقف شدن تمدید سرمایه در گردش فعالان اقتصادی و قرار گرفتن آنها در لیست سیاه بانک مرکزی، حاصل این تصمیمات و دستورالعمل‌هاست و ما انتظارمان از وزیر صنعت این است که در رفع چنین مشکلاتی پیشرو باشد.

معماری افزود: هرچند در فرمان اصل 44 مبنای سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران معادل 25 درصد است؛ اما هیچ سهمی برای بخش خصوصی در اقتصاد ملی تعیین نشده است؛ درحالی‌که ما معتقدیم بخش خصوصی کشور باید 50 درصد از این سهم را در اختیار داشته باشد.

رئیس اتاق سمنان همچنین به مشکلات موجود در بازار ارز و پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد و گفت: امروز تأمین نقدینگی برای تولید کالاها و خدمات بنگاه‌ها از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی آن‌هاست که بارها به آن اشاره شده است و من فکر می‌کنم باید فضا کمی بازتر شود تا تولیداتمان در لیست سیاه بانک‌ها قرار نگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری منطقه‌ای استان‌ها اشاره کرد و گفت: با همکاری اتاق سمنان و اتاق تهران و همچنین استانداری‌های دو استان می‌توان بخشی از خدمات را به این استان منتقل نمود.

معماری اظهار کرد: ما در جنوب تهران انبارهایی داریم که ترافیک و آلودگی را صدچندان می‌کنند و به دلیل عدم ساماندهی در پی این مشکلات باعث بروز پدیده قاچاق نیز می‌شوند. درحالی‌که با انتقال این‌گونه فعالیت‌ها به این استان و بهره‌گیری از زمین‌های پهناور و ساماندهی آنها می‌توان از همه این مشکلات جلوگیری کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران یادآور شد: ما درگذشته تجربه انتقال جمعیت از پایتخت به کرج و اسلامشهر را داشته‌ایم که به دلیل عدم انتقال فعالیت در این مناطق به تجربه‌ای ناموفق تبدیل شد. در حال حاضر ما با استان‌های تهران و مازندران خطوط راه‌آهن داریم که با همکاری‌های متقابل می‌توان بحث بنادر خشک را با هدایت شما پیگیری کرد. در بحث صادرات مشکلات ارزی برای خرید مواد اولیه معضل بزرگی است که عموم دوستان با آن درگیرند.

وی افزود: ازآنجاکه این استان استانی صنعتی و معدنی به شمار می‌رود نیروی کار ساده یکی دیگر از مشکلات این روزهای فعالین است که با وضع قوانین درست می‌توان به‌صورت قانونی از نیروی کار غیر ایرانی استفاده کرد.

معماری تصریح کرد: امروز و در این شرایط اقتصادی کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند اثر بسیار زیادی در کاهش قیمت‌ها داشته باشد که این در گرو نرخ تسهیلات، نرخ ارز، قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی، و قیمت انرژی است که در صورت عدم توجه به این موارد باعث کاهش قدرت ما در بازارهای بین‌المللی خواهد شد.

رئیس اتاق سمنان با اشاره به عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل در برخی از دستگاه‌های اجرایی و مهم‌تر از همه در بانک‌ها ، تاکیدکرد: باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود.

معماری گفت: همان‌طور که پیش‌ازاین نیز عنوان شده است استان سمنان از معدود استان‌هایی است که در آن همدلی و اتحاد بسیار خوبی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دیده می‌شود و این سرمایه‌ای برای استان است که باید قدرش را دانست.

موضوعات :
در همین رابطه