رئیس اتاق اهواز خبر داد

تفاهم‌نامه خواهرخواندگی خوزستان و استان شمال شرقی عمان امضا می‌شود

رئیس اتاق اهواز گفت: پیشنهاد خواهرخواندگی خوزستان و استان شمال شرقی کشور عمان پذیرفته شده و به‌زودی این تفاهم‌نامه در اهواز منعقد خواهد شد.
تاریخ: 24 شهریور 1403
شناسه: 70880

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: به‌زودی تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین شهردار مرکز استان شمال الشرقیه کشور عمان و شهردار اهواز منعقد خواهد شد و این مهم فرصتی برای افزایش مبادلات تجاری و فرهنگی هر چه بیشتر بین خوزستان و کشور عمان خواهد بود.

محمدجواد امانی در اولین همایش جامع رهیافت همکاری بین‌المللی اقتصادی ایران و عمان در اتاق اهواز اظهار کرد: پیشنهادهایی به هیات تجاری کشور عمان در راستای افزایش مبادلات تجاری بین ۲ منطقه ارائه شده که شامل برگزاری سالانه ۲ همایش سرمایه‌گذاری مشترک، برگزاری نشست با بانوان کارآفرین ۲ منطقه و بازدید سالانه از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان و کشور عمان است.

رئیس اتاق اهواز گفت: خوزستان از جذب سرمایه‌گذار کشور عمان برای توسعه و فعالیت در حوزه صنایع پایین‌دستی استقبال و حمایت می‌کند.

پیش‌بینی افزایش سه برابری صادرات از خوزستان به عمان

در ادامه این همایش، شهلا عموری، نایب‌رئیس اتاق اهواز بیان کرد: سال گذشته ۲۰۷ هزار و ۱۴۵ تن کالا به ارزش ۵۰ میلیون دلار از خوزستان به کشور عمان صادر شد.

وی افزود: در پنج‌ماهه امسال ۲۹۹ هزار و ۴۳۳ تن به ارزش ۷۸ میلیون دلار از خوزستان به کشور عمان صادر شد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته تا سه برابر افزایش یابد.

عموری عنوان کرد: برای افزایش و تسهیل مبادلات تجاری خوزستان با کشور عمان لازم است که پرواز مستقیمی از اهواز و یا استان به کشور عمان راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: طبق گفته اعضای هیات تجاری عمان، جنگ در غزه باعث شده تا این کشور محصولات کشور آمریکا را خریداری نکند و سرمایه‌گذاران خوزستان و ایران می‌توانند از این فرصت برای فعالیت در بازار این کشور استفاده کنند.

آمادگی خوزستان برای فراهم‌سازی بستر فعالیت سرمایه‌گذاران کشور عمان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: خوزستان به‌واسطه دریافت رتبه نخست جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور، آمادگی فراهم کردن بستر فعالیت سرمایه‌گذاران کشور عمان را دارد.

محمد راضی جلالی در ادامه این همایش اظهار کرد: استاندار خوزستان با این هیات دیدار خواهند داشت و تفاهم‌نامه‌هایی برای تقویت همکاری تجاری بین خوزستان و کشور عمان منعقد خواهد شد.

وی با بیان اینکه متخصصان و فرهیختگان سرمایه خوزستان هستند، افزود: پیوند خوبی به‌واسطه فعالیت فعالان حوزه علمی خوزستان بین دانشگاه و صنعت این استان ایجاد شده است.

راضی جلالی ادامه داد: باوجوداینکه تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی بر سر راه تولید و اقتصاد ایجاد کرده است اما شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند نیاز صنایع را تأمین کنند.

آمادگی خوزستان برای ارائه خدمات صنعتی به کشور عمان

در ادامه این همایش حمیدرضا فلاح، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: متخصصان حوزه نفت، پتروشیمی و فولاد خوزستان آمادگی ارائه مهارت و علم خود به کشور عمان هستند.

 وی افزود: ۴۵۰ شرکت فنی و مهندسی در خوزستان فعال است که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید تجهیزات موردنیاز صنایع بزرگ و کوچک هستند.

فلاح اضافه کرد: همچنین ۲۵۰ طرح برای سرمایه‌گذاری در استان شناسایی و احصاء شده است که زمین موردنیاز برای فعالیت سرمایه‌گذار در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

خواستار افزایش تبادلات تجاری با ایران هستیم

رئیس اتاق بازرگانی استان شمال شرقی عمان گفت: میزان تبادل تجاری بین ایران و عمان سالانه ۲ میلیارد دلار است به همین منظور خواستار افزایش مبادلات تجاری و سرمایه‌ای با ایران هستیم.

شیخ محمد بن ناصر المسکری اظهار کرد: مهم‌ترین ابزار برای سرمایه‌گذاری در کشور عمان آشنایی با قوانین و سازمان‌های حوزه سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: ایران به‌عنوان کشور همسایه با عمان، بسیار پیشرفته و دارای تکنولوژی و صنایع به‌روز و بزرگ دنیا است و تبادل تجارت با این کشور ثروتمند یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

المسکری ادامه داد: کشور عمان به دلیل داشتن موقعیت راهبردی، دروازه ارتباطات تجاری و سیاسی با کشورهای شرق است و کشورهای بسیاری از این فرصت استفاده می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان شمال شرقی عمان گفت: حکومت کشور عمان تمام اقشار و طبقات اجتماعی را به یک دید نگاه می‌کند و تلاش دارد تا تمامی جوامع از فرصت‌هایی برابر بهره‌مند شوند.

وجود روابط تجاری و سیاسی خوب بین ۲ کشور ایران و عمان

راشد بن سعید السدیری، رئیس کمیته امنیت غذایی اتاق بازرگانی اتاق بازرگانی استان شمال شرقی عمان نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: روابط تجاری و سیاسی بسیار خوبی بین ۲ کشور ایران و عمان برقرار است.

وی افزود: طی سه روز سفر خود به خوزستان با ظرفیت‌های بسیار زیاد سرمایه‌گذاری و اقتصادی در خوزستان آشنا شدیم و هدف از این سفر تقویت ارتباط تجاری بین عمان، ایران و خوزستان است.

السدیری عنوان کرد: حکومت کشور عمان تسهیلات بسیار خوب و ارزنده‌ای را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند و این کشور مکانی امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه رسیدن به امنیت غذایی مستلزم استفاده از تکنولوژی در حوزه کشاورزی است، گفت: ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی دنیا است و محصولات زیادی را به این کشور صادر می‌کند.

 رئیس کمیته امنیت غذایی اتاق بازرگانی استان شمال شرقی عمان اظهار کرد: خوزستان نیز توانایی بسیار زیادی در تولید محصولات کشاورزی دارد و قطعاً با همکاری خوزستان می‌توان کارخانه‌های زیادی را در حوزه کشاورزی در عمان تأسیس کرد.

نیاز به کشاورزی مدرن در استان شمال شرقی عمان

وی با بیان اینکه در استان شمال شرقی عمان به کشاورزی مدرن نیازمند هستیم، ادامه داد: زمین‌های بزرگی برای کشاورزی در این استان در نظر گرفته شده و از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این استان گندم است.

السدیری بیان کرد: تشابهات زیادی بین ایران و کشور عمان به لحاظ منابع آبی، خاکی و هوایی وجود دارد. به همین دلیل از همکاری با ایران در صنعت کشاورزی استقبال می‌کنیم.

از ایجاد کارخانه در حوزه صنایع معدنی در عمان استقبال و حمایت می‌کنیم

در ادامه این همایش جمال بن ناصر المصلحی رئیس کمیته توسعه معادن و املاک اتاق بازرگانی استان شمال شرقی عمان اظهار کرد: کشور ایران و عمان مواد معدنی مشابهی را تولید می‌کنند که این مهم نقطه اشتراک بسیار مهمی برای توسعه تجارت بین این ۲ کشور در حوزه صنایع معدنی است و در کشور عمان معادن فلزی، سنگ‌های معدنی، نیکل، کروم، آهک و مرمر استخراج و تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه استخراج مواد خام مس از قدیمی‌ترین مواد معدنی کشف شده در این کشور است، گفت: از ایجاد کارخانه در حوزه صنایع معدنی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی در کشور عمان استقبال و حمایت می‌کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه