در راستای کاهش دغدغه‌های مالی ورزشکاران برای حضور در المپیک و بازی‌های آسیایی

حقوق قهرمانی برای قهرمانان

کمیته ملی المپیک از 8 سال پیش و در راستای حمایت مالی از قهرمانان و کاهش دغدغه‌ مالی، قبل از المپیک و بازی‌های آسیایی به آنها حقوق ماهیانه پرداخت می‌کند، تصمیمی که سبب شده ورزشکاران با تمرکز بیشتری آماده کسب موفقیت شوند.
تاریخ: 15 مهر 1403
شناسه: 71117

 « وقتی نه شغلی داشتم نه درآمدی چطور می‌توانستم تمرین را ادامه بدهم.» این صحبت مشترک خیلی از قهرمانان و مدال‌آوران رشته‌های مختلف ورزشی در سال‌های اخیر است، ملی‌پوشانی که با توجه به حضور در اردوهای مختلف و آماده شدن برای مسابقات مختلف، فرصتی برای اشتغال جهت کسب درآمد برایشان وجود ندارد و تمام وقت و تمرکزشان روی بالا رفتن آمادگی جهت حضور در مسابقات است.

اگرچه برخی فدراسیون‌های ورزشی برای ورزشکاران حاضر در اردو، حقوقی در نظر می‌گیرد؛ اما این حقوق آن‌قدر ناچیز است که کفاف گذران زندگی‌شان را نمی‌دهد و همین باعث می‌شود اغلب قهرمانان، همواره با دغدغه شغل و درآمد آماده حضور در مسابقات شوند و نتوانند تمام تمرکزشان را برای موفقیت بگذارند.

 در چنین شرایطی با تصمیم کمیته ملی المپیک، از یک دهه پیش تلاش‌هایی برای پرداخت حقوق ماهانه به قهرمانانی که سهمیه المپیک را دریافت می‌کنند، آغاز شد تا ورزشکاران المپیکی که به‌عنوان گروه الیت ورزش قرار است در بزرگ‌ترین میدان ورزشی دنیا، رقابت کنند، دغدغه‌های مالی کمتری داشته باشند و از نظر درآمدی با خیال آسوده‌تری آماده حضور در المپیک شوند.

 هفته گذشته هم کمیته ملی المپیک اعلام کرد که قرار است برای بازی‌های آسیایی 2026 ناگویای ژاپن هم حقوق ماهانه به ورزشکاران پرداخت شود تا علاوه بر بازی‌های المپیک، ورزشکارانی که برای بازی‌های آسیایی آماده می‌شوند، هم تحت حمایت‌های مالی قرار بگیرند.

 صد برابر شدن حقوق ماهیانه المپیکی‌ها در 8 سال

 پرداخت حقوق ماهانه به ورزشکاران از المپیک 2016 ریو کلید خورد. مهرماه 94 و در فاصله 9 ماه تا آغاز المپیک 2016 ریو، پرداخت حقوق ماهانه 2 میلیون تومانی به ورزشکارانی که سهمیه المپیک را کسب کرده بودند، آغاز شد.

در آن زمان، مناف هاشمی، معاون وقت امور مالی و انسانی وزارت ورزش و جوانان، گفت: «با مصوبه اعضای ستاد و دستور وزیر ورزش و جوانان از مهرماه امسال ماهانه مبلغ ۲۰ میلیون ریال حقوق به ورزشکارانی که کسب سهمیه کرده‌اند مطابق فهرستی که فدراسیون‌ها اعلام می‌کنند پرداخت شده است و این مبلغ از زمان کسب سهمیه تا زمان اعزام پرداخت خواهد شد. با توجه به تغییراتی که هرماه درکسب سهمیه المپیک و پارالمپیک وجود دارد، ما نهایتاً تا سی‌ام هرماه براساس فهرستی که فدراسیون‌های ورزشی در اختیار معاون قهرمانی قرار می‌دهند و بعد از تأیید، پول به حساب آن فدراسیون واریز می‌کنیم تا به‌دست ورزشکاران برسد.»

 پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی در ادامه برای المپیک 2020 توکیو هم که با یک سال تأخیر به دلیل همه‌گیری کرونا در سال 2021 برگزار شد، هم ادامه پیدا کرد. برای المپیک توکیو نسبت به المپیک قبلی، میزان حقوق پرداختی به ورزشکاران به 2 برابر افزایش یافت.

 در این راستا در تابستان سال 98 ستاد عالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک، در مصوبه‌ای مبلغ ماهیانه پنج میلیون تومان و به مدت یک سال را به‌عنوان حقوق برای ورزشکارانی که سهمیه المپیک توکیو را کسب کنند، تعیین کرد. پرداخت‌ها از تیرماه آن سال تا پایان تیرماه 99 و پیش از آغاز المپیک، به مدت یک سال انجام شد.

 سیاست کمیته ملی المپیک برای پرداخت حقوق به ورزشکارانی که سهمیه المپیک 2024 پاریس را کسب کرده‌اند، هم ادامه پیدا کرد. هر چند در برای المپیک پاریس، مدت زمان پرداخت حقوق از 12 ماه در دوره گذشته به 7 ماه کاهش پیدا کرد اما حداقل حقوق پرداختی برای ورزشکاران المپیکی نسبت به دوره قبل، به 3 برابر افزایش یافت.

 بر این اساس پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی از پایان آذر ۱۴۰۲ آغاز شد و پاییز سال گذشته بود که مسئولان کمیته ملی المپیک اعلام کردند اعلام کردند حقوق پایه که ۱۵ میلیون تومان است؛ اما لحاظ کردن بعضی شاخص‌ها، باعث تغییر این رقم و افزایش آن می‌شود، به‌طوری‌که امروز حقوق ۶۰ میلیونی و ۸۰ میلیونی هم می‌رسد. همچنین اعلام شد که این حقوق بر اساس شاخص‌ها، به 200 میلیون هم می‌رسد که نسبت به 8 سال نشان از افزایش 100 برای حقوق المپیکی‌ها است.

شاخص برای پرداخت حقوق به ورزشکاران شامل فعالیت ورزشکاران، نتایج، مدال در المپیک‌های قبلی و فعالیت‌های فرهنگی ورزشکاران لحاظ شد. البته در ادامه عنوان شد که حقوق ورزشکاران در هر ماه بر اساس این شاخص‌ها، متغیرخواهد بود.

 در این راستا، پاییز سال گذشته، مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک، درباره چرایی متغیر بودن حقوق ماهانه ورزشکاران المپیک گفت: «هر ماه کار علمی و کارشناسی انجام می‌شود و ما ورزشکارانی داریم که ۱۵ میلیون ۲۰ میلیون، ۸۰ میلیون، ۱۵۰ میلیون و حتی بیشتر دریافت می‌کنند. ممکن است ورزشکاری که این ماه ۸۰ میلیون گرفته باشد طبق ارزیابی‌های ماه بعد ۶۵ میلیون تومان دریافت کند.»

 ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی هم حقوق می‌گیرند

 پرداخت حقوق به ورزشکاران که تا پیش از این فقط ورزشکاران المپیکی را شامل می‌شد، با تصمیم جدید کمیته ملی المپیک قرار است ورزشکارانی که به بازی‌های آسیایی هم اعزام می‌شوند، نیز در لیست دریافت حقوق قرار بگیرند.

 در این راستا، اوایل مهرماه، دبیرکل کمیته ملی المپیک اعلام کرد که این کمیته به ورزشکاران دارای شانس مدال در بازی‌های آسیایی 2026 ناگویای ژاپن که تابستان 1405 برگزار می‌شود، حقوق 15 تا 200 میلیونی پرداخت می‌کند.

 هاشمی در این باره گفت: «برای حمایت از ورزشکاران برای بازی‌های آسیایی ناگویا قرار شد با همکاری فدراسیون‌ها گزارش‌های فنی بررسی شود. همانند المپیک پاریس از ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان حمایت می‌کنیم.»

 حقوق ماهانه فدراسیون کشتی به مدال‌آوران

 البته کمیته ملی المپیک، تنها متولی ورزش نیست که برای کاهش دغدغه‌های مالی و درآمدی، در بازه‌های مشخص چند ماه تا شروع مسابقات، به ورزشکاران اعزامی به المپیک و بازی‌های آسیایی حقوق پرداخت می‌کند.

 فدراسیون کشتی هم در این مسیر همراه شده است و با تصمیم مدیریت این فدراسیون، حقوق ماهانه یک‌ساله جهت افزایش انگیزه و همچنین حمایت مالی، به کشتی‌گیران مدال‌آور مسابقات جهانی و المپیک پرداخت می‌کند.

 در این راستا، فدراسیون کشتی، از سال 1401، پرداخت حقوق ماهیانه به ورزشکاران را آغاز کرد و این فدراسیون به مدت یک سال ماهیانه به مدال‌آوران رقابت‌های جهانی کشتی در صربستان به ترتیب به مدال‌آوران طلا 15 میلیون تومان، نقره 7 میلیون تومان و برنز 5 میلیون تومان، پرداخت کرد.

 همچنین در سال 1402 هم مدال‌آوران مسابقات جهانی کشتی، برای مدال طلا 30 میلیون تومان، مدال نقره 20 میلیون تومان و مدال برنز 10 میلیون تومان ماهانه به یک مدت یک سال از آبان 1402 تا آبان 1403 دریافت می‌کنند.

 فدراسیون کشتی علاوه بر پرداخت حقوق ماهیانه به مدال‌آوران مسابقات جهانی، برای کشتی‌گیرانی که در المپیک هم مدال کسب کرده‌اند، نیز حقوق ماهیانه در نظر گرفته است. در این رابطه این فدراسیون به کشتی‌گیران دارنده مدال طلای المپیک پاریس ماهانه 100 میلیون، برای مدال نقره 30 میلیون تومان و برای مدال برنز 15 میلیون تومان به مدت یک سال حقوق پرداخت می‌کند.

موضوعات :
در همین رابطه