در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان مطرح شد

شهرداری برای تغییر کاربری زمین تالارهای اهواز همکاری کند

رئیس اتاق اهواز با اشاره به تلاش مجتمع تالارهای اهواز برای تغییر کاربری زمین و ایمن‌سازی تالارها طبق استانداردهای شهری از شهرداری اهواز خواست در تعیین عوارض تغییر کاربری با این تالارها همکاری کند.
تاریخ: 21 مهر 1403
شناسه: 71164

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به گذشت بیش از یک دهه از فعالیت مجتمع تالارها در منطقه سپیدار اهواز، گفت: صاحبان این مجتمع‌ها تصمیم دارند نسبت به تغییر کاربری و همچنین ایمن‌سازی سازه تالارها مطابق با استانداردهای شهری اقدام کنند؛ بنابراین همکاری شهرداری در محاسبه عوارض تغییر کاربری این زمین‌ها ضروری است.

محمدجواد امانی در هشتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان، افزود: محدوده فعلی مجتمع تالارهای اهواز در منطقه سپیدار دهه‌های گذشته به‌عنوان زمین‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران واگذار شده بود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: به‌مرورزمان، فعالیت‌های تولیدی در این واحدها با مشکل روبرو شد و صاحبان آنها مطابق با نیازسنجی که انجام شد؛ نسبت به دریافت پروانه فعالیت سالن‌های غذاخوری و تالارهای پذیرایی اقدام کردند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته اختلافاتی بین شهرداری منطقه هشت و صاحبان تالارها در نحوه احتساب عوارض تغییر کاربری این زمین‌ها وجود داشت.

امانی با اشاره به اینکه هفته گذشته شهرداری منطقه به بهانه عدم پرداخت عوارض تغییر کاربری اقدام به نصب سازه‌های بتنی در مقابل این تالارها کرده است، گفت: اعضای اتحادیه صنف سالن‌های غذاخوری و تالارهای پذیرایی اهواز درخواست دارند که شهرداری عوارض تغییر کاربری این زمین‌ها را بجای تجاری، به‌عنوان

درخواست اصناف برای رعایت معافیت از مالیات ارزش‌افزوده برای کالاهای فله و بدون فرآوری

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به بند الف ماده ۹ قانون مالیات ارزش‌افزوده مبنی بر معافیت تمامی محصولات کشاورزی فرآوری نشده از این مالیات، گفت: اصناف و بنکداران خواستار رعایت این بند قانونی از سوی سازمان امور مالیاتی هستند.

شهلا عموری اظهار کرد: اصناف و تشکل‌های صنفی مرتبط با آنها، اهمیت بالایی در توسعه کشور در ابعاد اقتصادی دارند؛ لذا بی‌توجهی به نقش و جایگاه اصناف می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای جامعه در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۱۷۰ هزار واحد صنفی در خوزستان فعال است افزود: اگر میانگین نیروی کار هر واحد صنفی، ۲.۵ نفر در نظر گرفته شود؛ بنابراین بیش از ۴۲۵ هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند.

نایب‌رئیس اول اتاق اهواز رسیدگی به مشکلات صنفی واحدها و پیگیری مطالبات آنها را ضروری عنوان کرد و گفت: یکی مشکلات پیشروی اصناف، احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای فله و بدون فرآوری است؛ درصورتی‌که برابر با بند الف ماده ۹ قانون بر ارزش‌افزوده، تمامی محصولات کشاورزی فرآوری نشده، از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مذکور معاف هستند.

عموری افزود: این در حالی است که اداره کل امور مالیاتی خوزستان، بدون توجه به ماهیت کالاهای مورداشاره در بند الف ماده ۹ قانون ارزش‌افزوده، از بنکداران و عمده‌فروشان، مطالبه مالیات بر ارزش‌افزوده دارد.

وی ادامه داد: این اداره کل، اعمال معافیت را منوط به ارائه گواهی سلامت اعلام کرده است، درصورتی‌که سازمان‌های متولی به مواد غذایی خام و فله، گواهی سلامت اعطا نمی‌کنند.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود؛ سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری وزارت بهداشت، راهکار چگونگی اخذ گواهی سلامت محصولات خام و فرآوری نشده را تدوین کنند تا در شرایطی شفاف، نسبت به رویه‌های مالیاتی ویژه حوزه اصناف اقدام کرد.

عوارض تغییر کاربری زمین مجتمع تالارها کارشناسی شود

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز با اشاره به‌ضرورت تغییر کاربری زمین مجتمع تالارهای اهواز گفت: صاحبان تالارها برای انجام فرآیند تغییر کاربری آمادگی دارند و در همین راستا، شهرداری اهواز باید با رعایت اصول کارشناسی، برای دریافت عوارض اقدام کند.

محمد راضی جلالی در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان، افزود: مجتمع تالارها در اهواز سال‌های زیادی است که بستری برای برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف شده و برای متناسب‌سازی و نظارت بر سازه این مجتمع‌ها، تغییر کاربری این واحدها ضروری است.

وی ادامه داد: از شهرداری اهواز خواسته می‌شود تا زمینی که این تالارها در آنجا فعالیت دارند را در چارچوب مقررات، به زمین‌های خدمات تغییر کاربری دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اضافه کرد: ایمنی سازه این تالارها از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید اجازه داد که حوادثی مانند متروپل و ساختمان پلاسکو تکرار شود.

بنابراین گزارش بر اساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، شهرداری اهواز باید هرچه سریع‌تر نسبت به برداشتن سازه‌های بتنی مقابل تالارها اقدام کند؛ همچنین صاحبان تالارها باید طی یک هفته با مراجعه به شهرداری منطقه، فرآیند تغییر کاربری زمین‌ها از صنعتی به خدماتی را در دستور کار قرار دهند.

موضوعات :
در همین رابطه