برای اولین بار در سه سال گذشته

تورم انگلیس به کمتر از هدف بانک مرکزی رسید

دفتر آمار ملی انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که تورم در انگلیس در ماه سپتامبر به‌شدت کاهش‌یافته و به ۱٫۷ درصد، پایین‌تر از نرخ هدف بانک مرکزی این کشور رسیده است.
تاریخ: 25 مهر 1403
شناسه: 71230

برخلاف کاهش شدید نرخ تورمی که از سوی دفتر ملی آمار انگلیس اعلام شد، اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که نرخ تورم سرفصل ۱٫۹ درصد باشد؛ نرخی که پایین‌تر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلستان است.

تورم در چهار ماه گذشته حول هدف بانک مرکزی بوده و در ماه آگوست به ۲٫۲ درصد رسیده است. تورم اصلی، بدون احتساب قیمت انرژی، غذا، الکل و تنباکو، به ۳٫۲ درصد در ماه رسید که از ۳٫۶ درصد در ماه آگوست و کمتر از ۳٫۴ درصد پیش‌بینی نظرسنجی رویترز بوده است.

افزایش قیمت در بخش خدمات، بخش غالب اقتصاد انگلیس، به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت و از ۵٫۶ درصد در ماه آگوست به ۴٫۹ درصد در ماه گذشته رسید و اکنون به پایین‌ترین نرخ خود از ماه می ۲۰۲۲ رسیده است. تورم مرکزی و تورم خدمات، نکات مهم نظارتی برای سیاست‌گذاران بانک مرکزی انگلستان به شمار می‌روند، زیرا سیاست‌گذاران براساس این معیارها در مورد کاهش مجدد نرخ بهره در جلسه نوامبر خود فکر تصمیم می‌گیرند.

قیمت‌گذاری بازار پول برای کاهش ۲۵ نقطه‌ واحدی نرخ در نوامبر از ۸۰ درصد به ۹۱ درصد افزایش‌یافته است. تحلیلگران روز سه‌شنبه گفته بودند که رشد کمتر دستمزدها گزارش‌شده توسط مرکز آمار انگلیس در این هفته از کاهش نرخ حمایت می‌کند.

دو کاهش ربع درصدی دیگر در سال جاری، پس‌ازآنکه بانک مرکزی کاهش نرخ را در ماه آگوست آغاز و سپس در سپتامبر تکرار کرد ، نرخ کلیدی بانک مرکزی را به ۴٫۵ درصد خواهد رساند.

در پی انتشار این آمار جدید، ارزش پوند انگلیس در برابر دلار ۰٫۶ درصد کاهش پیدا کرد و همچنین بازده اوراق قرضه دولتی انگلیس که به نام گیلت شناخته می‌شود، هم در سراسر جهان کاهش یافت. بازده طلایی دوساله ۹ واحد پایه کاهش یافت درحالی‌که بازده طلایی ۱۰ ساله ۷ واحد پایه کاهش یافت.

موضوعات :
در همین رابطه