با سرد شدن تنش‌ها در خاورمیانه

چرا قیمت جهانی نفت سقوط کرد؟

پس‌ازآنکه به گفته مقامات ایران حمله تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی به ایران نتوانست خسارت قابل‌توجهی را وارد کند و درنتیجه خطر شعله‌ور شدن مجدد درگیری‌ها کاهش یافت، نفت خام هفته را با کاهش قیمت آغاز کرد.
تاریخ: 07 آبان 1403
شناسه: 71370

قراردادهای شاخص جهانی برنت در معاملات اولیه آسیا در روز دوشنبه به ۷۱٫۹۹ دلار در هر بشکه رسید که نسبت به پایان ۷۶٫۰۵ دلار در روز جمعه کاهش‌یافته است. این قیمت‌ها ساعات بعدی بهبود یافتند و حدود ۷۲٫۷۳ دلار معامله شدند.

کاهش قیمت جهانی نفت امیدواری‌ها به سردتر شدن تنش‌ها در خاورمیانه که امنیت بازار جهانی انرژی را تهدید می‌کرد، افزایش داده است. سائول کاونیک، تحلیلگر انرژی در MST Marquee به رویترز گفت که ماهیت محدودتر حملات، ازجمله اجتناب از زیرساخت‌های نفتی، امیدها را برای کاهش تنش افزایش داده است و منجر به کاهش ریسک چند دلاری درازای هر بشکه شده است.

درواقع، رژیم صهیونیستی زیرساخت‌های نفتی یا تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار نداد و امیدها را مبنی بر اینکه خاورمیانه ممکن است از سقوط به سمت یک جنگ کامل که مخل امنیت تأمین انرژی جهانی است، اجتناب کند را زنده نگه داشت.

کلاید راسل تحلیلگر بازار نفت رویترز اظهار داشت که بازار نفت آخرین مبادلات بین رژیم صهیونیستی و ایران را به‌عنوان نشانه‌ای از تنش‌زدایی در نظر گرفته است، همان‌طور که کاهش قیمت نفت در اوایل روز دوشنبه هم تأکیدی بر همین واقعیت است.

وارن پترسون و اوا مانتی از ING هم در یادداشتی گفتند که واکنش رژیم صهیونیستی درها را برای کاهش تنش باز می‌گذارد و واضح است که قیمت نفت امروز صبح نشان می‌دهد که بازار نیز همین دیدگاه را دارد. درحالی‌که هنوز مشخص نیست که آیا ایران ممکن است تلافی کند یا نه، دولت ایران آسیب‌های ناشی از واکنش رژیم صهیونیستی را کم‌اهمیت جلوه داده است.

تصور مازاد عرضه و تقاضای ضعیف نیز به احساسات نزولی در میان معامله‌گران نفت کمک کرده است. چین در جایگاه اول و مرکزی تقاضا قرار دارد، درحالی‌که سقف تولید اوپک پلاس همچنان دست‌نخورده باقی‌مانده است، حتی با کاهش رشد تولید نفت آمریکا.

گروه صادرکنندگان اوپک پلاس همچنان قصد دارد که کاهش تولید خود را از دسامبر جبران کند و هدف آن افزایش ۱۸۰ هزار بشکه تولید در روز است که اولین گام در مجموعه‌ای از افزایش‌ها در سال ۲۰۲۵ است. این گروه که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش ازجمله روسیه است، پیش‌ازاین با توجه به روند نزولی قیمت نفت خام که از اوایل جولای برقرار بود، برنامه خود را برای شروع افزایش تولید از اکتبر به تعویق انداخت. مشکل اوپک پلاس این است که بهبود پیش‌بینی‌شده تقاضای نفت به همان سرعتی که آن‌ها انتظار داشتند تحقق نمی‌یابد.

تقاضا در آسیا، که حدود دوسوم نفت خام جهانی را خریداری می‌کند، تاکنون در سال ۲۰۲۴ کم بوده است و احتمالاً داده‌های ماه اکتبر هم‌تغییری در این روند ایجاد نخواهد کرد. براساس داده‌های گردآوری‌شده توسط پژوهشکدهLSEG Oil ، واردات نفت خام آسیا در مسیر نزدیک به ۲۶٫۷۴ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر قرار دارد که اندکی کمتر از ۲۷٫۰۵ میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر است.

واردات آسیا در ۹ ماه اول سال ۲۶٫۷ میلیون بشکه در روز بود که درواقع ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

بخش اعظم ضعف را می‌توان به چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا، که شاهد کاهش ۳۵۰ هزار بشکه‌ای واردات در ۹ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ بوده است، نسبت داد. درحالی‌که برخی خوش‌بینی‌ها وجود دارد که اقدامات محرک چین باعث تقویت اقتصاد این کشور می‌شود، اما ممکن است بخش‌هایی که بیشترین سود رادارند درواقع تقاضای نفت خام را بالاتر نبرند، به‌ویژه با توجه به تمرکز پکن برافزایش هزینه‌های مصرف‌کننده و تشویق به تغییر روند به استفاده از خودروهای برقی.

موضوعات :
در همین رابطه