رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اتاق ایران آنلاین از تحولات بازار انرژی گزارش می‌دهد

پرش قیمت جهانی نفت با ترفند اوپک پلاس

به دنبال توافق وزیران نفت کشورهای عضو اوپک پلاس برای بزرگ‌ترین کاهش تولید نفت از سال ۲۰۲۰،، قیمت جهانی نفت در معاملات امروز (چهارشنبه) به بالاترین رکورد سه هفته اخیر صعود کرد.

14 مهر 1401
کد خبر : 44012
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تصویب کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز از سوی وزیران اوپک پلاس، قیمت جهانی نفت که به دلیل ترس از رکود اقتصادی، افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و رشد ارزش دلار آمریکا، از ۱۲۰ دلار به حدود ۹۰ دلار نزول کرده بود را دوباره صعودی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۷ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و در ۹۳ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت در طول معاملات چهارشنبه، تا رکورد ۹۳ دلار و ۹۶ سنت پیش رفت که بالاترین رکورد از ۱۵ سپتامبر بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۲۴ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۸۷ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در دو روز گذشته، رشد چشمگیری داشته‌اند.

فیونا سینکوتا، تحلیلگر بازارهای مالی شرکت سیتی ایندکس می‌گوید: نفت هفته جاری با انتظار برای کاهش تولید اوپک پلاس، روند افزایشی پیدا کرد اما تأثیر کاهش تولید با در نظر گرفتن اینکه بعضی از اعضای این گروه نتوانسته‌اند مطابق سهمیه، تولید کنند، کوچک‌تر خواهد بود. اوپک پلاس در اوت، ۳.۵۸ میلیون بشکه در روز کمتر از سقف هدف‌گذاری شده، نفت تولید کرد.

یورگ لئون، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی میز معتقد است: اهداف تولید جدید عمدتاً بر عهده تولیدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت خواهد بود.

همچنین احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق می‌گوید: این کشور امیدوار است تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، به ثبات بازار جهانی و پشتیبانی از قیمت‌ها، کمک کند. این کشور قصد دارد سطح تولیدی که در توافق با کشورهای اوپک در ژوئیه سال ۲۰۲۱ تعیین شده بود را حفظ کند و صادرات نفت عراق از این کاهش تولید، متأثر نخواهد شد.

در این میان، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد: ذخایر نفت، بنزین و سوخت‌های دیگر، هفته گذشته کاهش داشته است. ذخایر نفت با ۱.۴ میلیون بشکه کاهش، به ۴۲۹.۲ میلیون بشکه رسید. ذخایر بنزین ۴.۷ میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های دیگر شامل دیزل و نفت کوره، ۳.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش رویترز، فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز می‌گوید: ما شاهد کاهش چشمگیر عرضه بنزین و دیزل هستیم. در هفته‌های اخیر مکرراً شنیده‌ایم که اقتصاد کند شده و قیمت‌های نفت به دلیل به اوج رسیدن تقاضا، کاهش پیدا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این آمار بسیار بهتر از حد تصور مردم بوده است.

واکنش آمریکا به تصمیم اوپک پلاس

در برابر تصمیم اوپک پلاس برای کاهش قابل‌توجه تولید نفت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم این ائتلاف برای کاهش روزانه دو میلیون بشکه از تولید نفت را غیرضروری خوانده و کاخ سفید نیز از احتمال برداشت بیشتر نفت از ذخایر استراتژیک خبر داده است.

به گزارش رویترز، جو بایدن در زمان خروج از کاخ سفید برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده از طوفان در فلوریدا گفت: باید ببینم جزئیات این طرح چیست. من نگرانم. این اقدام غیرضروری است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیس، مدیر شورای اقتصاد ملی در بیانیه‌ای اعلام کردند: آمریکا در نوامبر، ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آزاد می‌کند و رئیس‌جمهور همچنان دستور برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را برای حمایت از مصرف‌کنندگان آمریکایی و تقویت امنیت انرژی، صادر می‌کند.

این دو مقام آمریکایی افزودند: بایدن به وزیر انرژی دستور داده است اقدامات بیشتر را برای افزایش تولید داخلی در میان‌مدت، بررسی کند.

این مقامات، تصمیم اوپک پلاس را کوته‌بینانه توصیف کردند که بیشتر روی کشورهای دارای درآمد کم تا متوسط تأثیر می‌گذارد که از قیمت‌های بالای انرژی لطمه دیده‌اند.

 خط‌ونشان روسیه برای تحریم کنندگان نفتی

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد روسیه ممکن است تولید نفت را به‌منظور جبران تأثیر منفی مربوط به معرفی سقف قیمت برای صادرات این کشور از سوی غرب، کاهش دهد.

طبق طرح معرفی سقف قیمت برای نفت روسیه که کشورهای صنعتی گروه هفت با آن موافقت کرده‌اند، ارائه خدمات بیمه، فاینانس، واسطه‌گری، حمل و خدمات دیگر برای محموله‌های نفت روسیه که بالاتر از یک قیمت مشخص فروخته شوند، ممنوع خواهد بود. اتحادیه اروپا هم در حال بررسی اعمال سقف قیمت نفت است که با طرح توافق شده میان اعضای گروه هفت مطابق خواهد بود. سفیران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه برای وضع بسته جدید تحریم‌ها علیه روسیه به توافق رسیدند که شامل سقف قیمت برای نفت است.

نواک در مصاحبه تلویزیونی گفت: ما بر این باوریم که چنین ابزاری، نقض همه مکانیسم‌های بازار است و برای صنعت نفت جهانی می‌تواند بسیار منفی باشد.

خبرگزاری تاس به نقل از نواک گزارش کرد روسیه ۵۳۰ میلیون تن (۱۰.۶ میلیون بشکه در روز) نفت در سال ۲۰۲۲ و ۴۹۰ میلیون تن نفت در سال ۲۰۲۳ تولید می‌کند.

معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین اظهار کرد: روسیه آماده است در صورت نیاز، از طریق یک لاین خط لوله نورد استریم ۲ گاز برای اروپا تأمین کند. این خط لوله در سپتامبر سال ۲۰۲۱ ساخته شد اما چند روز پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، مجوز فعالیتش از سوی آلمان معلق شد.

بر اساس گزارش رویترز، نواک بار دیگر اظهارات کرملین مبنی بر اینکه روسیه باید در تحقیقات مربوط به انفجارهای هفته گذشته دو خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک حضور داشته باشد را تکرار کرد. تنها یک لاین از دو لاین خط لوله نورد استریم ۲ سالم مانده است.

در همین رابطه