نایبرئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، گفت: برقراری تجارت آزاد ایران با اوراسیا، به تجار ما کمک خواهد کرد که با حذف واسطهها، بر برندسازی تمرکز کنند.
به گزارش اتاق ایران آنلاین، روشنعلی یکتا، ادامه داد: در تراز تجاری جهان، درآمدها بیش از 15 درصد نیست و اگر کالایی تعرفه ورودی 40 درصدی داشته باشد، برای تاجر صرفه اقتصادی ندارد. ما شاهدیم که کشورهای همسایه که تعرفهشان صفر است به صورت واسطهای کالا را از ما خریداری کرده و با برند خودشان به فروش میرسانند.
او افزود: اما تجارت آزاد با اوراسیا به ما کمک میکند، تجار ما مستقیم وارد تجارت با این کشورها شوند و این موضوع به پایداری تجارت و برندسازی آنها کمک خواهد کرد.
یکتا با اشاره به پیمان پولی ایران با روسیه، اظهار کرد: همه این اقدامات تجارت با روسیه را تسهیلگری میکنند. افزون بر این در حوزه خدمات فنی و مهندسی ظرفیت زیادی برای کار با اوراسیا وجود دارد. ما 600 هزار فارغالتحصیل مهندسی داریم که اغلب در رشتههای غیرمرتبط خود فعالیت میکنند. ورود آنها به بازار روسیه یک ظرفیت مطلوب برای ماست.
او با تأکید بر اینکه اقتصاد اوراسیا میتواند ما را به بریکس و شانگهای متصل کند و برای ما ظرفیت بالایی ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: اقتصاد ما همواره بازارمحور بوده و شرکتهای کوچک و متوسط در آن ایفای نقش میکردند. اگر در این قراردادها دولت برای این شرکتها برنامهریزی و استراتژی داشته باشد ما میتوانیم بهترین استفاده را از این ظرفیت داشته باشیم.
نایبرئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با تأکید بر اهمیت پیوستن به FATF، افزود: این موضوع آنقدر مهم است که حتی روسیه در همین شرایط تحریمی هم عضو آن و عضویت خود را لغو نکرده است. FATF در حیات تجاری ما بسیار مهم است. شاید بتوان برخی محدودیتهای آن را دور زد اما هزینه سنگینی بر ما تحمیل کرده است.
او در گفتوگو با برنا، اظهار کرد: اگر موانع FATF نباشد ما میتوانیم در بانکهای مختلف دنیا حساب باز کنیم و خدمات بانکی دریافت کنیم. متأسفانه آسیبهای زیادی از نپیوستن به FATF و نداشتن شفافیت اقتصادی به ما وارد شده است. این باعث شده بسیاری شرکتهای غیرمرتبط وارد تجارت شوند. در حالی که با پیوستن به FATF شرکتهای خصوصی شفاف وارد تجارت خواهند شد و اقتصاد ما را به تحرک وا خواهند داشت.
یکتا با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب، گفت: متأسفانه به این دلیل که ما نتوانستیم کریدور مرکزی مبتنی بر موقعیت کشور خودمان را احیا کنیم، کریدورهای اقماری در حال باز شدن هستند. کریدور شمال به جنوب شاهراه حیاتی تجارت کشور ماست. اما برنامهریزی درستی برای آن انجام نشده است.
او درباره حجم تجارت ایران و روسیه، بیان کرد: صادرات ما به روسیه قبلاً 600 میلیون دلار بود اما الان به یک میلیارد دلار رسیده و وارداتمان بیش از سه میلیارد دلار است. واردات ما بیشتر کالاهای اساسی مانند نهادهها، غلات، گوشت و ... است که با ارز دولتی انجام میشود. به همین دلیل این توازن برقرار نیست و معمولاً این نسبت در تراز تجاری ما با روسیه، سه به یک بوده است.