رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

از سوی شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه انجام شد

بررسی سازوکار ایجاد کنفدراسیون شبکه‌های سمن

با توجه به شناسایی 14 شبکه سمن (سازمان مردم‌نهاد) در کشور علاوه بر شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه که به همت موسسه نیکوکاری ابرار در اتاق ایران تشکیل شده است، موضوع ایجاد فدراسیون یا کنفدراسیون شبکه‌های سمن در کشور در نشستی مورد بررسی قرار گرفت.

04 شهریور 1397
کد خبر : 10720
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«همگرایی شبکه‌ها به عنوان ضرورت توسعه جامعه مدنی» محور نشست اخیر شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه بود که همزمان با روز ملی تشکل‌ها در اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست که با حضور شهیندخت خوارزمی، استاد دانشگاه برگزار شد، ضرورت ایجاد فدراسیون یا کنفدراسیون شبکه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) مورد بررسی قرار گرفت.

شهیندخت خوارزمی با تشریح زیمنه فعالیت فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها، از نمایندگان شبکه‌های حاضر در نشست خواست برای تصمیم‌گیری در مورد حرکت به سمت هم‌گرایی بیشتر در قالب فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها، ابتدا تجارب موفق و ناموفق داخلی و خارجی را مطالعه کرده و به این نکته توجه داشته باشند که حرکت در این مسیر همان‌قدر که مهم و حیاتی است، سخت و پیچیده هم خواهد بود.

بر اساس اظهارات خوارزمی اگر چنین کنفدراسیون‌هایی درست سازمان‌دهی و مدیریت شوند، اثرگذاری قابل‌توجهی خواهند داشت. خوارزمی گفت: کنفدراسیون‌ها می‌توانند حل مسائل بنیادی و ریشه‌ای را پی گرفته و حمایت گسترده‌تری از اعضای خود داشته باشند و فرصت‌های جدیدی را برای اعضا خلق کنند.

وی در ادامه به وضعیت امروز کشور اشاره کرد و با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده، این پرسش را مطرح کرد که آیا در این شرایط شکل دادن به چنین فدراسیون با کنفدراسیونی ممکن و مؤثر است یا نه؟ به باور وی فعالان این بخش قبل از هر اقدامی باید به این سئوال پاسخ دقیقی بدهند.

خوارزمی گفت: جامعه مدنی می‌تواند به حل مشکلاتی بپردازد که دولت یا حاکمیت توان رویارویی با آنها را ندارند. این مسئله در ذات جامعه مدنی نهفته است و می‌توان از این ظرفیت در شرایط امروز کشور استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فرایند اعمال قدرت از سوی حاکمیت بیشتر است. هدف ما هم ایجاد یک تحول در همین فرآیند بوده و به دنبال افزایش قدرت جامعه مدنی هستیم و قصد داریم همکاری شبکه‌ای را با بخش خصوصی و دولت به وجود آوریم. همکاری جامعه مدنی، بخش خصوصی و دولت باید تقویت شود و به جایی برسیم که به جامعه مدنی به چشم یک تهدید نگاه نشود.

خوارزمی تصریح کرد: باید باور کرد که جامعه مدنی می‌تواند مسئولیت حل بخشی از مسائل را به عهده گرفته و برای آن‌ها راهکار ارائه کند.

در ادامه با توجه به موضوعات مطرح شده در نشست، ضرورت و سازوکار ایجاد فدراسیون یا کنفدراسیون شبکه‌های سمن در کشور از جمله «شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه» مورد بحث قرار گرفت.

شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه به عنوان یکی از شبکه‌های فعال در زمینه موسسات نیکوکاری مردم‌نهاد در کشور دارای 131 عضو است که در سال 1394 در وزارت کشور به ثبت رسیده است. این شبکه به صورت داوطلبانه و به منظور برقراری ارتباط در راستای توسعه فرهنگ نیکوکاری، ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های سمن‌ها و مؤسسات نیکوکاری و خیریه، افزایش تعامل و همکاری آنها، شناسایی و ادامه راهکار برای رفع مسائل و مشکلات تعامل با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی شکل گرفته است.

در همین رابطه