اتاقهای بازرگانی پیشرو و فعال دنیا چند سالی است که به حوزه مدیریت نوآوری، فناوری و حمایت از فضای مساعد کارآفرینی و استارتآپها جلب شده و برای این بخش، واحدهایی را در مجموعه اتاقها ایجاد کردهاند؛ ازجمله این اتاقها، اتاق اقتصادی فدرال اتریش است.
چند روز قبل هیات 40 نفره اتاق ایران متشکل از اعضای هیات رئیسه و روسای اتاقهای سراسر کشور برای دیدار و گفتوگو با روسای اتاقهای اقتصادی فدرال اتریش به وین سفر کرده بود. پدرام سلطانی، نایبرئیس اتاق ایران در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران از تجربیات این سفر میگوید: «در سفر به وین با حضور روسای اتاقهای سراسر کشور، طی نشستی با اقدامات اتاق اتریش در حوزه استارتآپها آشنایی حاصل شد. در اتاق اتریش، واحدی برای حمایت از استارتآپها راه اندازی شده است.»
نایبرئیس اتاق ایران میگوید: «استارتآپها در اتریش علاوه بر حمایت اتاق پردرآمد اتریش، سالانه از حمایت دولت نیز برخوردار میشوند و دولت اتریش بودجهای را به این حوزه اختصاص داده است. از این رو، توسعه استارتآپها در اتریش هم مورد حمایت دولت است هم مورد حمایت بخش خصوصی.»
او ادامه میدهد: «طبق گفته مسئولان مربوطه در اتاق اتریش، هر 1 یورو هزینه در این بخش، 55 یورو برای اقتصاد بخش خصوصی کشور بازگشت دارد و این رقم قابلتوجهی است.»
فرصتمحوری به جای تهدیدمحوری
سلطانی با نگاهی به تجربه اتاق ایران در حوزه کسب و کارهای نوین میگوید: «نکته مهم در ارتباط با فعالیتهای اتاق ایران این است که ما متأسفانه به جهت تعدد مشکلات محیط کسبوکار همواره نگاهمان بر حل این مسائل و مشکلات است. به عبارتی ما «تهدیدمحور» برنامهریزی میکنیم؛ یعنی مشکلاتی داریم که برنامهریزیها را معطوف به برطرف کردن آنها انجام میدهیم. در نگاه درست در دنیا، بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی «فرصتمحور» با نگاه به آینده و باهدف فراهم کردن زمینه استفاده از فرصتها برنامهریزی میکنند.»
سلطانی تاکید میکند: «لازم است با استفاده و بهرهگیری از تجارب موفق دنیا، اتاقهای سراسر کشورا را وارد دوره جدیدی از فعالیتها کرده و آنها را روی محیط کارآفرینی و اکوسیستم استارتآپی متمرکز کنیم. این کار البته باید با سازوکار مشخصی باید انجام شود.»
تصمیم اتاق ایران در حوزه کسبوکارهای نوین
سلطانی از برنامه آینده اتاق ایران خبر میدهد: «اتاق ایران قصد دارد طی ماههای آینده رویداد استارتآپى بنام Startup Chamber در اتاقها برگزار کند تا خلائی که در زمینه پیوند میان فضای کسبو کارهای سنتی و نوین وجود دارد پر شود.»
سلطانی میگوید: «رویداد استارتآپها در اتاق به طور مشخص در جهت آشنایی اعضای کنونی اتاقها، فعالان اقتصادی و جامعه صنعتگران با مدیریت نوآوری و چرخه عمر بنگاهها و شرکتها و مفاهیم مرتبط با آنها اقدام خواهد کرد. این رویداد تلاش خواهد کرد جوانان صاحب ایده را با اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور پیوند بزند تا در نهایت اتاقها به پلی تبدیل شوند بین فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان که با مدلهای سنتی کسبوکار فعالیت میکنند و استارتآپها که با خلاقیتها و ایدههای جدید کار میکنند؛ برآیند چنین همکاری تحول در فعالیتهای سنتی اقتصاد کشور خواهد بود.»
به گفته سلطانی، این پل که توسط اتاقهای سراسر کشور ایجاد میشود، بین سرمایه و ایده است و به پوستاندازی اقتصاد ایران کمک میکند. تلاش این است که جوانان تحصیلکرده و خلاق به اتاقها آمده و اتاقها را حامی خود بدانند.
سلطانی معتقد است: «این نگاه باید تغییر کند که فعالان اقتصادی حاضر در اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، نگاه سنتی دارند و به کسبوکارهای نوین بیعلاقهاند. راهاندازی رویداد استارتآپها در اتاق نقطه عزیمت برای حرکتهای جدیتر اتاق در حوزه حمایت از استارتآپها خواهد بود.»