رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دیدار پدرام سلطانی و نایب رییس اتاق بلاروس تأکید شد

ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران در دیدار با ویاچسلاو بریل نایب رئیس اتاق بلاروس گفت: دو کشور از سال‌های دور دارای روابط سیاسی بسیار خوب و مناسبی هستند که شایسته است روابط اقتصادی و تجاری دو کشور توسعه یابد.

03 بهمن 1396
کد خبر : 11940
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران در دیدار با ویاچسلاو بریل نایب رئیس اتاق بلاروس گفت: دو کشور از سال‌های دور دارای روابط سیاسی بسیار خوب و مناسبی هستند که شایسته است روابط اقتصادی و تجاری دو کشور توسعه یابد.

وی حضور نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس را که به همراه هیئتی به سرپرستی وزیر صنعت این کشور برای شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران به‌سر می‌برند بسیار مثبت و حائز اهمیت دانست و افزود: بخش‌های خصوصی دو کشور باید فعال شوند و روابط دوجانبه را بیش‌ازپیش گسترش دهند.

سلطانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای سفر هیئت تجاری و اقتصادی اتاق ایران به بلاروس در ماه نوامبر سال‌جاری گفت: فرصت بسیار خوب و مناسبی برای روابط دوجانبه تجاری و اقتصادی دو کشور در صورت پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در نتیجه کاهش تعرفه‌های متقابل وجود دارد.

نایب رییس اتاق ایران همچنین با اشاره به ملاقات با رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس در اجلاس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان (WCF)، این دیدار را فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری‌های دو کشور برشمرد و مبادله اطلاعات مربوط به مناقصات و فرصت‌های تجاری، اعزام و پذیرش هیئت‌های اقتصادی و تجاری و نظایر آن را روش‌های مناسبی برای توسعه روابط دانست.

سلطانی با معرفی اتاق ایران و تشکل‌ها و اتحادیه‌های وابسته به اتاق و همچنین اتاق‌های مشترک بازرگانی، گفت: اتاق ایران برای تشکیل اتاق‌های مشترک بازرگانی از ضوابط خاصی برخوردار است و از جمله اولویت‌های آن کشورهای همسایه و 30 شریک اول تجاری و قدرتمند آن است.

وی افزود: در مورد تشکیل اتاق مشترک بازرگانی با دیگر کشورها، میزان تعامل تجاری شرط اساسی است. بر این مبنا چنانچه تشکیل اتاق مشترک متصور نباشد، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک تجاری مطرح می‌شود و این کمیته مشترک در صورت فعالیت مثبت و شروط لازم دیگر در آینده قابلیت تبدیل به اتاق مشترک را دارا خواهد بود.

نایب رییس اتاق ایران گفت: به عنوان ناظر راهبردی امور بین‌الملل و با همکاری معاونت امور بین‌الملل موضوع تشکیل کمیته مشترک دو کشور را در هیئت رئیسه اتاق ایران مطرح خواهم کرد و در صورت تصویب در هیئت رئیسه و صدور مجوز لازم کمیته مشترک تجاری با بلاروس تأسیس خواهد شد. این کمیته می‌تواند 5 تا 15 عضو داشته باشد و کارشناس بین‌الملل نیز می‌تواند دبیر اجرایی آن باشد.

سلطانی افزود: به منظور گسترش و تعمیق همکاری‌های تجاری اقتصادی باید ارتباطات نزدیک‌تری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور برقرار شود و دپارتمانهای امور بین‌الملل همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

در ادامه ویاچسلاو بریل، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس، اتاق بازرگانی این کشور را قدیمی‌ترین نهاد تجاری بلاروس عنوان کرد که 2100 شرکت و مؤسسه تجاری عضو آن هستند.

وی با بیان اینکه،‌ اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس از شش شعبه در این کشور برخوردار است و 30 شورای مشترک تجاری در این اتاق فعال هستند،‌ گفت: درخواست اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس از اتاق ایران این است که شورای مشترک بازرگانی ایران و بلاروس نیز تأسیس شود تا از این طریق روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گسترش یابد.

بریل تأکید کرد: علاقه‌مندیم که حتماً در زمان سفر آقای لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به ایران، اتاق ایران میزبان ایشان و هیئت تجاری همراه باشد و مطمئناً درخواست برگزاری همایش تجاری در آن زمان را خواهیم داشت.

وی افزود: پیشنهاد اتاق بازرگانی و صنایع بلاروس این است که هیئت تجاری اعزامی اتاق ایران در ماه ژوئن (خردادماه) و هم‌زمان با برگزاری دو نمایشگاه مهم و معتبر اصلی در این کشور یعنی نمایشگاه صنعت، یا نمایشگاه کشاورزی به بلاروس سفر کند.

موضوعات :
در همین رابطه