رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

جنگ تجاری چشم‌بادامی‌ها با ایالات‌متحده بالا گرفت

اعمال تعرفه چین بر 128 کالای وارداتی از آمریکا

جنگ تجاری آمریکا و چین از زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با واردات از چین مقدمات اعمال تعرفه گمرکی برای کالاهای این کشور را فراهم کرد و در گام اول واردات فولاد و آلومینیوم از چین را مشمول تعرفه کرد. حالا اما وزارت بازرگانی چین اعلام کرده در مقابله با این اقدام آمریکا، برای 128 قلم کالای وارداتی از آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

13 فروردین 1397
کد خبر : 12858
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اواسط اسفندماه بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا با امضای فرمانی، تعرفهٔ واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور را به ترتیب 25 و 10 درصد افزایش داد. ترامپ می‌گوید: این تصمیم با هدف حمایت از تولیدات داخلی اتخاذ شده و تا زمان پایان گفتگوهای آمریکا با کانادا و مکزیک دربارهٔ سرانجام پیمان قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا (Nafta) و توافق برای قراردادی «جدید و عادلانه»، این تعرفه‌ها بر واردات محصولات دو کشور همسایه اعمال نخواهد شد.

در مقابل چین که قیمت فولاد آن تعیین‌کننده قیمت جهانی فولاد است، در واکنش به این فرمان ترامپ اعلام کرد که در صورت آغاز هر جنگ تجاری از سوی آمریکا «پاسخ مناسب و لازم» را به واشنگتن خواهد داد. البته وزیر خارجه چین نیز تأکید کرده بود که چین و آمریکا باید شریک باشند و نه رقیب یکدیگر. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز با این تصمیم دونالد ترامپ مخالفت کرده و گفته می‌شود درصدد اجرای اقدامات تلافی‌جویانه در قبال برخی از کالاهای وارداتی آمریکا به اروپا است.

حالا اما، وزارت بازرگانی چین اعلام کرده در مقابله با اعمال تعرفه آمریکا بر روی کالاهای چینی، این کشور نیز برای 128 قلم کالای وارداتی از آمریکا ازجمله گوشت خوک و میوه‌ها تعرفه اعمال کرده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت بازرگانی چین، کمیسیون گمرک شورای دولتی این کشور تصمیم گرفته است بر روی 120 مورد از محصولات وارد شده از ایالات‌متحده ازجمله میوه‌ها و محصولات مرتبط با آن 15 درصد تعرفه اعمال کند.

بر اساس این گزارش، چین همچنین بر روی هشت مورد دیگر از کالاهای وارداتی از آمریکا مانند گوشت خوک و محصولات مرتبط با آن تعرفه 25 درصدی اعمال کرده است.

به گزارش ایرنا از شینهوا، در بیانیه وزارت بازرگانی چین اعلام شده است که تعرفه‌های جدید از روز دوشنبه (امروز) اجرایی خواهند شد و این اقدام در واکنش به اقدام قبلی ایالات‌متحده برای مقابله با واردات فولاد و آلومینیوم از چین انجام شده است.

پیش‌ازاین، ژانگ شان، وزیر بازرگانی چین گفته بود: چین جنگی تجاری را نمی‌خواهد و این کار را آغاز نخواهد کرد؛ بااین‌حال، چین می‌تواند هرگونه چالش را حل کند و قطعاً از منافع خود محافظت خواهد کرد.

به عقیده‌ وزیر بازرگانی چین، در جنگ تجاری هیچ برنده‌ای وجود ندارد و فقط برای چین، ایالات‌متحده و جهان فاجعه به ارمغان می‌آورد.

بر اساس این گزارش پیش‌تر نیز تولیدکنندگان عمده فولاد در چین، از دولت خود خواسته بودند در اقدامی قاطع، تعرفه واردات محصولاتی نظیر فولاد ضد زنگ، زغال‌سنگ و تولیدات الکترونیکی از آمریکا را افزایش دهد.

«انجمن آهن و فولاد چین» در بیانیه‌ای در تارنمای رسمی خود نوشته بود: رفتار ترامپ صنعت فولاد جهان را با چالش مواجه می‌کند و بی‌تردید با مخالفت کشورهای بسیاری روبرو خواهد شد.

درخواست انجمن آهن و فولاد چین از پکن این بود که اقدام مشابه برای واردات فولاد، ورق گالوانیزه، لوله، زغال‌سنگ و همچنین محصولات کشاورزی و الکترونیکی انجام دهد.

بر اساس این گزارش، در دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا، مکزیک و کانادا معاف شده بودند و ترامپ گفته بود  ممکن است استرالیا نیز مشمول اقدام آمریکا برای اعمال تعرفه سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم آمریکا نشود. از سوی دیگر کره جنوبی و اتحادیه اروپا نیز خواستار معافیت این دو کشور از اعمال این تعرفه‌ها شده بودند اما هنوز موضع آمریکا در این حوزه مشخص نشده است.

در حقیقت دست‌کاری‌های تعرفه‌ای ترامپ در تجارت آمریکا، شرکای تجاری این کشور را برآشفته کرده و بعید نیست که بسیاری از آنها در صورت توان دست به مقابله به مثل بزنند همچنانکه چین، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در مقابل اقدامات آمریکا ایستاده و پاسخ روشنی به آن داده است.

موضوعات :
در همین رابطه