رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با معاون اقتصادی وزیر خارجه هلند

هلند می‌تواند در توسعه بنادر ایران مشارکت کند

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که هیات اقتصادی ایران را در سفر به فرانسه و هلند سرپرستی می کند در دیدار با معاون اقتصادی وزیر خارجه هلند بر تداوم همکاری های اقتصادی با وجود خروج آمریکا از برجام تاکید کرد.

08 تیر 1397
کد خبر : 14100
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در سفر هیات اقتصادی ایران به هلند با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که جهانگیری سفیر ایران در هلند نیز حضور داشت، رئیس اتاق ایران گفت: روابط ایران و هلند به لحاظ اقتصادی دارای قدمت طولانی است و در شرایط حاضر ما به دنبال ادامه این مسیر هستیم. ایرانیان خاطره خوبی از همکاری با هلند دارند و این همکاری بیش از 400 سال قدمت دارد.

غلامحسین شافعی ادامه داد: بعد از برجام میزان مبادلات اقتصادی ایران با هلند 5 برابر افزایش یافته که نشان می‌دهد ظرفیت‌های همکاری دو کشور بالا و متنوع است.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا تاکنون از بسیاری از موافقت‌نامه‌های بین‌المللی از جمله آب و هوایی پاریس، توافقنامه آسیا - پاسیفیک و نفتا خارج شده و جامعه جهانی را دچار حیرت کرده است. درواقع این اقدامات غیراصولی و خارج از تعهدات بین‌المللی او فقط به برجام خلاصه نمی‌شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران اظهار داشت: تمام شرکت‌های اروپایی با یک منطق درست از برجام حمایت کردند. ایران از اقتصادهای بزرگ منطقه با آینده‌ای روشن و برنامه توسعه گسترده است. نگاه به ایران تنها به بازار 80 میلیونی محدود نمی‌شود بلکه ایران یکی از امن‌ترین راه به اقتصاد منطقه‌ای است که 400 میلیون جمعیت دارد.

وی افزود: در برنامه آینده توسعه ایران 200 میلیارد دلار پروژه برای همکاری تعریف شده است. در این برنامه شرایط همکاری خوبی با هلند وجود دارد. از جمله اینکه، خشکسالی‌های متعدد، ایران را در تأمین منابع آبی با مشکلاتی مواجه کرده است به همین منظور و برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری و انرژی تجدیدپذیر، اعتبارات قابل توجهی برنامه‌ریزی شده است. در خصوص مسایل زیست محیطی نیز بهترین برنامه همکاری مشترک وجود دارد.

شافعی گفت: ایران 19 بندر دارد و هلند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورها در توسعه بنادر، می‌تواند در این زمینه هم با ایران همکاری داشته باشد. مرکز بارانداز کالایی ایران با اروپا، بندر رتردام بوده و در آینده هم این نقش می‌تواند بازسازی شود. از این نظر هلند می‌تواند دروازه ورود ما به کشورهای اروپایی باشد.

وی افزود: در طول سال‌‌های گذشته بین صنعت ایران و سایر کشورها شکاف تکنولوژیک ایجاد شده و ما باید صنعت‌مان را به تکنولوژی و فناوری مدرن تجهیز کنیم و همین می‌تواند مبنای همکاری ما با هلند باشد.  

شافعی گفت: در صنایع تبدیلی و کشاورزی، هلند رابطه زیادی با ما داشته است، به‌ویژه در زمینه سردخانه از گذشته رابطه خوبی داشتیم و الان هم می‌توانیم گسترش دهیم. در برنامه توسعه آینده ایران، سهم بخش خصوصی در اقتصاد افزایش جدی خواهد داشت و دولت ایران کارها را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد. پیشنهادم این است که از الان آینده را بسازیم.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: امیدواریم، بسته‌ای که اتحادیه اروپا پیشنهاد داده و در حال تهیه آن است، زودتر ارائه شود. مقامات اروپایی در پی یافتن راه‌حل هستند و اگر دو طرف اراده کنند راه‌های همکاری متعددی وجود دارد. آقای دکتر جهانگیری سفیر پرتلاش ایران در هلند نقش موثر و تأثیر گذاری برای تداوم این همکاری‌ها دارد.

وی افزود: بیش از 90 درصد اقتصاد هلند در دست شرکت‌های کوچک و متوسط است. ایران هم بیشترین بار فعالیت اقتصادی اش روی بازارهای متوسط و کوچک است و ما می‌توانیم در چنین شرایطی از این روش استفاده کنیم.

شافعی گفت: ما اتاق مشترک بازرگانی ایران و هلند را تأسیس کردیم و امیدوارم در هلند هم اتاق مشترک بازرگانی هلند و ایران هم تشکیل ‌شود.

به برجام متعهدیم

«فان دن برخ» معاون اقتصادی وزیر خارجه هلند نیز در این دیدار اعلام کرد: از خروج آمریکا از برجام ناراحتیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا موقعیت پیشین را حفظ کرده و روابط را ادامه دهیم چراکه عمیقا به برجام متعهد هستیم.

وی گفت: شرایط جهانی اقتصادی وضع خوبی ندارد و ما برای روابط اروپا با ایران و هلند با ایران تلاش می‌کنیم تا راهگشا باشیم. اتحادیه اروپا حمایت‌های زیادی از ایران انجام می‌دهد، بانک سرمایه‌گذاری اروپایی در حال تلاش است که راه سرمایه‌گذاری را باز نگه دارد.

وی افزود: ایران برای هلند دارای اولویت زیادی است و هلند با همین دیدگاه در مرحله آخر مذاکراه با سایر اعضای اتحادیه اروپاست. هلند از مذاکره اقتصادی و ملاقات رو در رو با مسوولان و فعالان اقتصادی استقبال می‌کند چرا که به شناخت همدیگر هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی منجر می‌شود. همچنین تاریخ مشترک طولانی و فرهنگ غنی داریم و باید روابط را توسعه دهیم.

معاون اقتصادی وزیر خارجه هلند اظهار داشت: هلند اقدام مهمی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام داده است. ما به سرمایه گذارانی که قصد فعالیت در بازار ایران دارند، وام می‌دهیم. همچنین کمیته‌ای با سطح بالا برای روابط اقتصادی با ایران تأسیس کردیم و این کمیته می‌تواند راهگشا باشد.

فان دن برخ گفت: در چنین شرایطی و برای ادامه روابط اقتصادی و همکاری مشترک، آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و محیط زیست بهترین راه‌های همکاری به‌شمار می‌رود.

موضوعات :
در همین رابطه