رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هندوستان تایمز گزارش می‌دهد

وعده‌های وزیر نفت عربستان به هندی‌ها برای جایگزینی نفت ایران

در حالی که هند می‌کوشد از اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شود، وزیر نفت عربستان به مقامات این کشور وعده داده است که کشورش هرگونه کمبود احتمالی ناشی از تحریم نفت ایران را جبران خواهد کرد.

24 مهر 1397
کد خبر : 15811
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر نفت عربستان به مقامات هندی وعده داد که کشورش نه‌تنها نیاز روزافزون هند به نفت را تأمین خواهد کرد، بلکه مشتاق است که در بخش فروش و توزیع فرآورده‌های نفتی و همچنین صنعت پتروشیمی هند سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به نقل از «هندوستان تایمز»، خالد الفالح روز دوشنبه در مجمع انرژی هند که با حضور تنی چند از مقامات عالی‌رتبه این کشور و مدیران چندین شرکت نفتی بین‌المللی در دهلی‌نو برگزار شد، اظهار داشت: «عربستان به‌عنوان دومین تأمین‌کننده بزرگ نفت هند پس از عراق، خود را متعهد می‌داند که هرگونه کمبود احتمالی ناشی از تحریم نفت ایران را جبران کند».

خالد الفالح در ادامه به اهمیت انکارناپذیر هند برای کشورش اشاره کرد و افزود: «سفرهای مکرر من به هند نشان می‌دهد که عربستان تا چه حد برای این ملت بزرگ به‌عنوان یک بازیگر مهم و استراتژیک در حوزه انرژی جهان اهمیت قائل است. هند را باید یک ابرقدرت نوظهور دانست».

وی در مورد دیدارش با نارندا مودی نخست وزیر و دارمندرا پرادان وزیر انرژی هند نیز گفت: «من به آنها اطمینان دادم که عربستان کاملاً به تأمین نیازهای نفتی هند متعهد است و البته همچنان به سرمایه‌گذاری در این کشور ادامه خواهد داد. عربستان ارتباط نزدیک خود را با مصرف‌کنندگان بزرگ نفت حفظ خواهد کرد و نظرات آنها را [در مورد شرایط بازار نفت] جویا خواهد شد».

وزیر نفت عربستان سپس به سرمایه‌گذاری مشترک شرکت نفتی سعودی آرامکو و شرکت نفت ابوظبی برای تأمین مالی نیمی از هزینه 44 میلیارد دلاری احداث پالایشگاه 60 میلیون تنی در راتانگیری و مجتمع پتروشیمی در ماهاراشترای هند پرداخت و آن را نمونه کوچکی از روابط تجاری رو به رشد کشورش با هند عنوان کرد. وی در این باره خاطرنشان ساخت: «این تازه شروع کار است. شرکت سعودی آرامکو تمایل دارد که در بخش فروش و توزیع فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و نیز در احداث تأسیسات ذخیره‌سازی نفت در هند به‌منظور پاسخگویی فوری به تقاضای نفت، سرمایه‌گذاری نماید».

دولت هند اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد دو انبار استراتژیک به‌منظور ذخیره‌سازی 6.5 میلیون تن نفت احداث کند. هزینه این پروژه‌ها که قرار است با مشارکت شرکت‌های دولتی و خصوصی هند اجرا شوند، 110 میلیارد روپیه (معادل 1.55 میلیارد دلار) خواهد بود.

خالد الفالح همچنین از اشتیاق شرکت سابیک، غول صنعت پتروشیمی عربستان، برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی هند خبر داد و با تمجید از سیاست‌های دولت هند در قبال سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: «من خوشحالم که بگویم زیر نظر نخست وزیر نارندا مودی، کسب‌وکار در هند به میزان چشمگیری ساده‌تر شده است. سرمایه‌گذاری خارجی رشد کرده و تورم تحت کنترل در آمده است. به عبارت دیگر، نخست وزیر نارندا مودی به وعده‌های خود عمل کرده است و روزهای خوب فرا رسیده‌اند. ما شاهد روزهای خوب هند هستیم».

این وزیر سعودی رشد پرشتاب اقتصاد هند در سال‌های اخیر را عامل مهمی در ایجاد توازن در اقتصاد جهانی خواند و در رابطه با نیاز روزافزون این کشور به انرژی خاطرنشان ساخت: «هند از لحاظ سرعت رشد مصرف نفت و انرژی مقام اول را در دنیا دارد و با تداوم این روند، هند در دهه‌های آینده نقش مهمی را در بازار نفت و گاز ایفا خواهد کرد».

وزیر نفت عربستان صحبت‌های پایانی خود در مجمع انرژی هند را به اختلال در عرضه جهانی نفت به دلیل تحریم نفت ایران از سوی آمریکا و بروز شرایط بحرانی در کشورهایی مانند نیجریه، لیبی و ونزوئلا اختصاص داد. وی در این خصوص اظهار داشت: «برای مقابله با شوک ناشی از این اختلالات عرضه نیاز به یک ضربه‌گیر احساس می‌شود و عربستان تا حد زیادی این نقش را ایفا کرده است. ما در طول این سال‌ها دهها میلیارد دلار برای در اختیار داشتن روزانه 2 الی 3 میلیون بشکه ظرفیت اضافه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. اگر عربستان در ماههای اخیر از این ظرفیت اضافه استفاده نکرده بود، قیمت نفت به راحتی سه‌رقمی می‌شد».

پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران از 4 نوامبر (13 آبان)، عربستان بارها وعده داده است که کمبود عرضه نفت از سوی ایران را جبران خواهد کرد اما رشد چشمگیر قیمت نفت در این مدت نشان می‌دهد که بازار نفت به این وعده‌ها اعتنایی نداشته است.

قیمت نفت برنت که هفته گذشته در پی تشدید نگرانی‌ها از کاهش صادرات نفت ایران از مرز 86 دلار از هر بشکه نیز عبور کرده بود، اکنون بار دیگر به مرز 82 دلار بازگشته است اما برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر بشکه نفت در آینده نزدیک به 100 دلار برسد.

در همین رابطه