رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

گفت‌وگو با رئیس اتاق زاهدان درباره دستاوردهای سفر هیات تجاری ایران به پاکستان

تجارت تهاتری میان ایران و پاکستان راه‌اندازی می‌شود

عبدالحکیم ریگی میرجاوه رئیس اتاق زاهدان و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان می‌گوید: در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به پاکستان که با همراهی هیات تجاری انجام شد، درباره تجارت آزاد با این کشور، بازنگری در تعرفه‌های ترجیحی، وضعیت ترانزیت و ویزای تجاری گفت‌وگو شد.

15 تیر 1398
کد خبر : 29366
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«قرار است نیم میلیون تن برنج از پاکستان به ازای پول برق صادراتی ایران به پاکستان، وارد شود.» این یکی از مواردی بود که در سفر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات تجاری ایران به پاکستان مورد تاکید قرارگرفت.

عبدالحکیم ریگی میرجاوه رئیس اتاق زاهدان که همراه هیات 30 نفره تجار که با سرپرستی وزیر صنعت، معدن و تجارت به پاکستان سفر کرده بود، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: این سفر دستاوردهای خوبی در حوزه روابط تجاری میان ایران و پاکستان داشت.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان می‌گوید: ما از طرف اتاق مشترک ایران و پاکستان و فعالان بخش خصوصی در دیدار با فدراسیون اتاق‌های کل پاکستان مباحثی درباره تجارت آزاد با این کشور، بازنگری در تعرفه ترجیحی، وضعیت ترانزیت و ویزای تجاری عنوان کردیم.

به گفته ریگی‌میرجاوه یکی از مباحثی که در این سفر مورد تاکید قرار گرفت، توسعه ترانزیت کالاهای دو کشور از قلمرو همدیگر به کشورهای دیگر بود. کالاهای پاکستانی از مرز میرجاوه به آسیای میانه، عراق و دیگر کشورها صادر می‌شود؛ ایران هم می‌خواهد کالای ایرانی از پاکستان به چین صادر شود.

رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان می‌گوید: در این سفر با رئیس سرمایه‌گذاری نخست‌وزیر پاکستان دیداری انجام شد و درباره سرمایه‌گذاری مشترک صحبت شد؛ همچنین وزیر بنادر و دریانوردی پاکستان در حوزه دریانوردی قول همکاری دادند. عمران خان هم پیشنهاد تشکیل منطقه اقتصادی مرزی داد که درنهایت به نفع مردم مرزنشین دو کشور و منافع ملی دو کشور باشد.

به گفته ریگی میرجاوه اتاق مشترک ایران و پاکستان به حذف تعرفه تجاری، تجارت ترجیحی و حذف ویزا برای تجار دو کشور در همه دیدارها تاکید کرد؛ قرار است در آینده شاهد گشایشی در این امور باشیم.

او درباره قرارداد و تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این سفر گفت: قرار است که تهاتر کالا بین دو کشور موردتوجه قرار گیرد؛ یکی از نمونه‌ها این است که ایران به پاکستان برق صادر کرده و در قبال پول آن می‌تواند برنج وارد کند. سروسامان دادن به تعرفه‌های گمرکی از موارد دیگری بود که مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، رضا رحمانی که با همراهی هیات تجاری برای سفر دو روزه برای شرکت در اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان به این کشور سفر کرده بود، در دیدار با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان و عبدالرزاق داوود، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور صنعت و تجارت، «زبیر گیلانی» رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و «سید علی زیدی» وزیر امور کشتیرانی پاکستان درباره توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور به مذاکره پرداخت.

در این دیدارها توافق شد که برای بهبود وضعیت تجارت دو کشور، ستاد تسهیل تجارت و کارگروه مشترکی تشکیل شود؛ همچنین تاکید شد دو کشور در حوزه مزیت‌های رقابتی خود، کالاهایی را انتخاب کنند که پاکستان به صادرات برنج، گندم و میوه به ایران تاکید کرد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تفاهم‌نامه تجاری امضاشده در این سفر، فعال کردن بازارچه‌های مشترک مرزی و افزایش گذرهای مرزی، ارتقاء مراودات تجاری با حضور بخش خصوصی به‌ویژه تجار ایرانی و پاکستانی ازجمله تفاهم‌های انجام‌شده در این سفر بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان مبادلات اقتصادی کنونی بین دو کشور را بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توسعه ارتباطات این رقم به پنج میلیارد دلار خواهد رسید.

طبق گزارش ایرنا، عبدالرزاق داوود، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور صنعت و تجارت هم درباره این سفر گفته است: مباحث مختلفی در حوزه تجارت و اقتصاد ازجمله افزایش واردات برق از ایران، راه‌اندازی خط پروازی میان دو کشور و صادرات برنج به ایران مورد ارزیابی قرار گرفت.

عبدالرزاق داود درباره راهکار از سرگیری مبادلات بانکی میان ایران و پاکستان گفته است که ما در مرحله اول خواستار تمرکز بر تجارت تهاتری هستیم و هم‌زمان چگونگی سازمان‌دهی سایر روش‌های تجارت و ایجاد مکانیزم موثر در این خصوص را نیز پیگیری می‌کنیم.

در همین رابطه