مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با راهاندازی «سامانه جامع روابط کار» تقریباً تمامی خدمات حوزه روابط کار بهصورت الکترونیکی و غیرحضوری ارائه خواهد شد، گفت: در این راستا تاکنون ۴۷ زیرسامانه پیشبینی شده که در مرحله راهاندازی و اجرا قرار دارند.
کورش یزدان افزود: تمام دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور مکلف شدند در صورت مراجعه کارگران و کارفرمایان نسبت به احراز هویت آنان و تخصیص نام کاربری و رمز عبور برای آنها بهمنظور استفاده از خدمات سامانه جامع روابط کار و برخورداری از کارپوشه الکترونیکی اقدام کنند.
او ادامه داد: نیروی کار و کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی با اوراق هویتی خود (کارت ملی)، کارفرمایان حقیقی با کارت ملی و جواز فعالیت صنفی و کارفرمایان حقوقی با کارت ملی (مدیرعامل) و تصویر آخرین روزنامه رسمی که نام مدیرعامل و نشانی دفتر مرکزی در آن قید شده باشد، باید فقط یکبار برای احراز هویت و عضویت در سامانه جامع روابط کار و برخورداری از کارپوشه الکترونیکی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.
یزدان، درباره سامانه جامع روابط کار و خدمات این سامانه به کارگران و کارفرمایان گفت: در این سامانه ۴۷ زیرسامانه پیشبینی شده که در حال حاضر دو زیرسامانه «ثبت دادخواست مرحله بدوی» و «مرحله بدوی دادرسی کار» برای چهار استان تهران، اردبیل، یزد و اصفهان راهاندازی شده و کارکنان و کارفرمایان این چهار استان میتوانند پس از تشکیل پرونده الکترونیکی دادخواست و شکایات خود را بهصورت الکترونیکی از طریق سامانه جامع روابط کار و بدون مراجعه حضوری به ادارات کار، ثبت و ارسال نمایند.
او با اشاره به اینکه طی چند هفته آینده ارائه خدمات غیرحضوری ثبت دادخواست و شکایات نیروی کار و کارفرمایان در ۱۲ استان البرز، خراسان رضوی، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، زنجان، هرمزگان، خراسان جنوبی، قم، گلستان، فارس و قزوین نیز آغاز خواهد شد، ادامه داد: تا پایان امسال با راهاندازی زیرسامانههای جدید، خدمات دیگری ازجمله ثبت و تأیید و پیگیری قرارداد طرحهای طبقهبندی مشاغل، بازنگری طرحهای طبقهبندی مشاغل، ثبت و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید، ثبت و پیگیری قراردادهای بهرهوری، بررسی و تأیید آییننامههای انضباطی کارگاهها و بررسی پیمانهای جمعی کار بهصورت الکترونیکی به جامعه کارگری و کارفرمایی ارائه میشود.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تسهیل در امور مربوط به ثبت شکایات، شفافیت در حوزه روابط کار و کاهش مراجعه حضوری به ادارات کار را هدف راهاندازی سامانه جامع روابط کار عنوان کرد و گفت: کارگران و کارفرمایانی که به عضویت سامانه جامع روابط کار درآمده باشند، میتوانند از طریق کارتابل الکترونیکی خود شکایات و نیز هر نوع درخواست خود را ثبت و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.
یزدان با بیان اینکه یکی از زیرسامانههای سامانه جامع روابط کار، «ثبت قراردادهای نیروی کار» است گفت: یکی از ویژگیهای این سامانه جلوگیری از انعقاد قرارداد سفید کارفرمایان با نیروی کار خواهد بود.