رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

توصیه‌های امنیتی به زائران اربعین در روزهای ناآرام عراق

معترضان عراقی، شغل می‌خواهند

تظاهرات و اعتراضات مردمی عراق باعث شده تا این کشور در آستانه اربعین حسینی سال ۱۴۴۱ روزهای متفاوتی را در مقایسه با سال‌های گذشته سپری کند. در همین زمینه توجه به مسائل امنیتی بیش از پیش ضروری است.

14 مهر 1398
کد خبر : 30539
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تظاهرات و اعتراضات خیابانی عراق که از نهم مهرماه آغاز شده است باعث شده تا این کشور در آستانه اربعین 1441 شرایط متفاوتی را در مقایسه با سال‌های گذشته تجربه کند.

استان‌های بغداد، نجف، کربلا، ذی‌قار (ناصریه) و میسان (عماره)، بابل (حِلّه) و بصره تاکنون شاهد تظاهرات و اعتراض بوده‌ و اخباری نیز از اعتراض در «کوت» مرکز استان واسط هم منتشر شده است. مناطقی که شاهد اعتراض است جز بغداد، همه مناطقی است که به مناطق شیعه‌نشین معروف است.

از گزارش‌های متعدد رسانه‌های عراقی و همچنین شعارهایی که معترضان در تظاهرات سر می‌دهند، روشن است که خواست اصلی آنان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی است. رفع بیکاری از مهم‌ترین خواسته‌های جوانان و پس‌ازآن تأکید بر بهبود خدمات دولتی که شامل آب و برق و سایر امور خدماتی دولت می‌شود، ازجمله علل اعتراض‌هاست.

هم‌زمانی این اعتراضات و فرارسیدن مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی، لزوم توجه زائران به توصیه‌های امنیتی را بیشتر کرده است.

آن‌طور که حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین حسینی اعلام کرده است تا 11 مهرماه، حدود 45 هزار زائر اربعین تنها از مرز مهران عبور کرده‌اند و نزدیک به دو میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند.

با توجه به اینکه بر اساس توافقات صورت گرفته میان مقام‌های ایرانی و عراقی مقررشده تا ویزای عراق برای ایام اربعین از تاریخ دهم شهریورماه (1 محرم 1441) لغایت هفتم آبان ماه (30 صفر 1441) به‌کلی حذف شود، پیش‌بینی شده است تا چهار میلیون نفر زائر ایرانی در راه‌پیمایی اربعین حضورداشته باشند.

زائران سفر خود را به تعویق بیندازند

با شدت گرفتن اعتراضات مردمی در عراق، وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه درباره ناآرامی‌های کشور عراق از زائران خواسته است سفر خود به عراق را تا آرام شدن شرایط در آن کشور به تأخیر انداخته و به هشدارهای مسئولین سیاسی و امنیتی اربعین توجه کامل داشته باشند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت هم از زائران خواسته است تا به شمال عراق نروند.

سامانه سماح هم در پیامکی به زائران اربعین حسینی توصیه کرد برای حرکت به‌سوی مرزها تعجیل نکنند.

 وضعیت‌ مرزها در آستانه برگزاری اربعین

مرزهای شلمچه و چذابه و مهران به ترتیب در استان‌های خوزستان و ایلام جهت عبور زائران شرایط مطلوبی دارند؛ مرز خسروی در کرمانشاه که در روزهای اخیر از سوی مقامات عراقی تا زمان برقراری امنیت، بسته شده بود، مجدد از امروز بازگشایی شد.

مرز چذابه (شیب عراق) چهارشنبه شب گذشته به دلیل برخی ناآرامی‌ها در شهرهای عراق، از سوی مقام‌های عراقی بسته شده بود که بعد از چند ساعت مجدد این مرز برای زائران اربعین گشوده شد.

بناتر اعلام فرماندار دشت آزادگان از اول صفر تا ساعت 12 شب پنج‌شنبه 11 مهر، بالغ‌بر 22 هزار نفر از مرز چذابه وارد عراق شدند.

کوروش مودت فرماندار ویژه خرمشهر با تأکید بر اینکه مرز شلمچه مرز انحصاری اتباع خارجه است، اعلام کرد: امکانات لازم برای میزبانی تردد اتباع خارجه از کشورهای مختلف جهان نیز در خرمشهر و مرز شلمچه فراهم است.

 آمارهای عبور زائران از مرز مهران نشان می‌دهد که این مرز همچون سال‌های گذشته میزبان بیشترین تعداد زائران اربعین است. بر همین اساس همان‌طور که مسئولان این مرز اعلام کرده‌اند تردد در مرز مهران سنگین، اما روان است و گیت‌های اضطراری جهت تردد زائران گشوده شده، زیرساخت‌ها آماده و مشکلی در تردد زائران وجود ندارد.

بر اساس اعلام رئیس شورای شهر مهران به‌منظور خدمت‌رسانی ویژه به زائران اربعین حسینی در مرز مهران، پارکینگ‌های موجود در این مرز از ۲۰ روز قبل از اربعین فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تا خروج آخرین خودرو پس از برگزاری مراسم اربعین از این پارکینگ‌ها، فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در پایانه‌های مرزی

احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل فراهم نبودن بسترهای مناسب جهت حضور خودروهای شخصی در جاده‌ها و همچنین امکانات پارکینگی در کشور عراق و با توجه به تراکم جمعیت بالا در این ایام، امسال تردد وسایل نقلیه شخصی از ۱۵ تا سی‌ام مهرماه در تمامی مرزها ممنوع شده است و برای تعدادی از اتوبوس‌ها، امکان عبور از مرز را فراهم شده است.

به گفته او، در داخل کشور و در حوالی مرزها امکانات پارکینگی فراهم شده است تا زائرین که علاقه‌مند باشند بتوانند با خودروهای شخصی خود تا نقاط مرزی سفر کنند، سپس ماشین خود را پارک نمایند و ادامه مسیر خود را با وسایل عمومی طی کنند.

15 مهر؛ آغاز فعالیت 26 هزار موکب

امسال در مجموع ۲۶۰۰ موکب ایرانی در داخل و خاک عراق برپا خواهد شد که از ۱۵ مهرماه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

بر اساس اعلام دبیر ستاد مرکزی اربعین، در این موکب‌ها ظرفیت اسکان یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است و روزانه برای ۳ میلیون نفر نیز غذا طبخ خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه