رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق تهران:

وفاق و اعتماد ملی لازمه حل مشکلات جاری کشور است

رئیس اتاق تهران ضمن یادآوری بحرانی بودن وضعیت شاخص‌های مهم اقتصادی، وفاق و اعتماد ملی را لازمه حل این مشکلات دانست.

24 دی 1398
کد خبر : 31866
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 مسعود خوانساری در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره  به گزارش اخیر بانک جهانی، اعتماد را جوهره حکمرانی خوب دانست و گفت: بدون اعتماد مردم به دولت‌ها، هرگونه اقدام درست برای اصلاحات اقتصادی اثربخش نخواهد بود و ضرورت اعتماد مردم به دولت در زمان بحران‌ها تشدید می‌شود.

خوانساری با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در این سال‌ها منفی بوده، افزود: این شاخص در سال های 75 تا 84 بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی بوده، اما در سال 97 به کمتر از 18 درصد رسید و این کمترین میزان در 40 سال گذشته محسوب می شود.

و ی ضمن یادآوری ارقام لایحه بودجه شرکتهای دولتی در سال 99 و مقایسه آن با سال 97 توضیح داد: بودجه شرکت‌های دولتی، بانکها  موسسه های انتفاعی وابسته به دولت با مالکیت بیش از 50 درصد در این سال معادل یکهزار و 206 میلیارد تومان بوده که در صورت تاثیر دادن تورم تا سال 99 این رقم 201 هزار میلیارد تومان می‌شود.

خوانساری تصریح کرد: برپایه لایحه بودجه سال 99 رقم بودجه این شرکتها رقمی بالغ بر یکهزار و 484 هزار میلیارد تومان شده که نسبت به رقم تعدیل شده، بودجه شرکتهای دولتی بیش از 630 درصد رشد کرده که نشان می‌دهد تلاشها برای خصوصی سازی شکست خورده است.

وی افزود: در بحث تورم در 40 سال گذشته ما با توجه به تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها به‌طور متوسط در کشور با 18 درصد تورم روبه‌رو بوده‌ایم. در سال 97 تورم کشور به 26.7 درصد رسیده است و در 7 ماهه ابتدایی سال 98 این عدد حدود 40 درصد بوده است. رشد نقدینگی که باز یکی از عوامل اصلی تورم هست در 6 ماهه ابتدایی 98 حدود 243 هزار میلیارد تومان افزایش پیداکرده است و از 1883 هزار میلیارد تومان به 2 هزار و 126 هزار میلیارد تومان رسیده است. در یک دهه گذشته رشد سرمایه‌گذاری در کشور منفی بوده است و نرخ سرمایه‌گذاری در سال‌های 1375 تا 1384 بالاتر از 30 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است ولی در سال 1397 به کمتر از 18 درصد رسیده است که کمترین میزان در 40 سال اخیر بوده است. همچنین بررسی اعداد و ارقام بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه سال 1399 و مقایسه آن با اعداد و ارقام سال 1370 که پروژه خصوصی‌سازی در کشور شروع‌شده نکات جالبی را در خود دارد. در سال 1370، 1206 میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی بوده است که اگر تورم سال 1399 را به آن دخالت بدهیم کل بودجه شرکت‌های دولتی 201 هزار میلیارد تومان بوده است اما رقم بودجه شرکت‌های دولتی که در سال 1399 در بودجه پیش‌بینی‌شده است هزار و 484 میلیارد تومان است که نشان‌دهنده 630 درصد افزایش بودجه شرکت‌های دولتی است و نشان می‌دهد ما نه‌تنها خصوصی‌سازی موفق نبوده است بلکه ما شاهد اثر عکس آن هستیم.

رئیس اتاق تهران گفت: باوجود مشکلات اقتصادی که بیان شد و اشاره به 4 شاخص اما اگر ما بتوانیم اعتماد عمومی را تقویت کنیم و فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشیم شاید بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

خوانساری در ادامه به مشکلات روزی اقتصادی هم پرداخت و گفت:» از دولت محترم می‌خواهم در خصوص انباشت کالاهایی که در گمرکات وجود دارد، اقدام عاجلی صورت گیرد. مکاتبات بسیاری در این خصوص هم با ریاست محترم جمهوری و هم معاون اول محترم ریاست جمهوری صورت گرفته است ولی تاکنون خیلی از این‌ها جواب نداده است. برای نمونه یکی از مواردی که در جلسه قبل هیات نمایندگان اتاق تهران هم مطرح شد در خصوص حدود 200 کانتینر مواد آرایشی و بهداشتی هست که متأسفانه این‌ها فاسدشدنی هست و حدود 10 ماهه که در گمرکات مانده‌اند، البته وزارت صمت هفته گذشته با خروج این کالاها موافقت کرده‌اند ولی در بروکراسی دیگری در بانک معطل‌مانده‌اند است و این‌ها اگر تا چند روز دیگر ترخیص نشوند قطعاً فاسد می‌شود. بانک مرکزی می‌گوید اگر این کالاها ترخیص شود، ارز از کشور خارج می‌شود ولی کدام فروشنده‌ای هست که یک سال جنس خود را فرستاده باشد ولی ارز آن را نگرفته باشد قطعاً به این‌ها ارز تخصیص داده‌شده و بیرون نیامدن این کالاها از گمرک جزء فاسدشدن آن و ضربه به سرمایه‌های ملی حاصلی ندارد. از این اقلام بسیار زیاد کالاهایی در گمرکات هم‌اکنون وجود دارد که به خاطر بروکراسی‌های دولتی و عدم تفاهم بین دستگاه‌ها رسوب‌کرده‌اند و تقاضای ما از دولت این هست که فکر اساسی بکنند و این سرمایه کشور را بیش از این اجازه ندهند که هدر برود.

او در ادامه به فشارهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: مکاتبات و مراجعات زیادی ما درباره فشارهای مالیاتی که اخیراً صورت می‌گیرد، داریم؛ خواهش من از دولت مهترم این است که حتماً یک جلسه فوری گذاشته شود و شکایت‌هایی که می رسه در این خصوص موردبررسی قرار بگیرد که اگر اجحافی صورت می‌گیرد و یا به نادرستی اقداماتی انجام می‌شود، حتماً این‌ها را اصلاح کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند نگرانی اینکه بنگاه‌های تولیدی دچار آسیب بشود قطعاً وجود دارد.

در همین رابطه