دبستان امیر عطاءالله طائفی شاندیز با حضور «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران در روستای گندم خواب (منطقه آموزشی تبادکان) افتتاح شد. این مدرسه با مشارکت جامعه یاوری خراسان (تحت پوشش اتاق مشهد) و به همت خانواده طائفی (واقف)، احداث و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم با گرامیداشت تلاشهای خیرانه خانواده طائفی در به ثمررسانی این پروژه آموزشی، ابراز امیدواری کرد: آموزشوپرورش مشارکتی مجدانهتر با خیران داشته باشد تا بر انگیزههای آنان برای حضور در این عرصه مهم بیفزاید.
غلامحسین شافعی ادامه داد: اگر سیاستهای حمایتی را در کشور بر این اساس پایه میگذاشتیم که اعانه دادن، کسی را توانمند نمیکند و بخشی از هزینههای فراوانی که برای این منظور تخصیص مییابد را به برنامههای زیربنایی و رویکردهای توانمندسازی اقشار محروم و کم برخوردار تخصیص میدادیم؛ امروز گره از مشکلات زیادی باز شده بود.
شافعی گفت: امیدواریم روزی برسد که سیاستگذاران کشور تدبیری اندیشیده و روشهای حمایتی را بهنوعی تعریف کنند که ماحصل آن توسعه و بهرهوری برای جامعه و توانمندسازی اقشار محروم و آسیبپذیر باشد.
او اتخاذ بعضی سیاستها و تحقق بعضی تصمیمان بدون نگاه کارشناسی و رویکردهای بلندمدت و دوراندیشانه را موردنقد قرار داد و یادآور شد: بخشی از حاشیهنشینی که امروز گریبان گیر مشهد شده و مشکلاتی را رقم زده است، از این نوع سیاستگذاریها نشات میگیرد. اگر اقتصاد روستاهایمان با خرداندیشی و تصمیم سازی صحیح، سامانی بگیرد از رشد این پدیده نیز جلوگیری میشود.
رئیس اتاق ایران با اشاره به جایگاه والای آموزشوپرورش و نقش خطیر آن در تربیت نسلهای مختلف و ترسیم آینده کشورمان، عنوان کرد: بنیانگذاران آینده این کشور از همین فضاهای آموزشی بیرون میآیند. تمام خیرانی که در عرصه مدرسهسازی گام برداشتهاند، با این امید که روزی انسانهای تأثیرگذاری از این مراکز آموزشی به جامعه وارد میشوند؛ به این عرصه وارد شدهاند و پاداش نیت خیرانه خود را در این سرانجام ارزشمند میدانند. امیدواریم آنهایی که متولی تربیت این دانشآموزان هستند، به این مهم توجه کنند.
او خاطرنشان کرد: شاهدیم که بزرگترین و ارزشمندترین نخبگان از چنین مناطقی قامت بلند میکنند و به جامعه معرفی میشوند چراکه چنین افرادی ریشههای عمیقتر و انگیزههای بیشتری برای اثرگذاری، ایجاد تغییر و سازندگی مثبت در اجتماع دارند.
شافعی در ادامه به بعضی از ثمرات تلاشهای جامعه یاوری خراسان (تحت پوشش اتاق مشهد) در عرصه مدرسهسازی و حمایت از دانشآموزان نخبه محروم اشاره کرد و مصادیقی از توفیقات دانشآموزان تحت پوشش این تشکل را برای حضار برشمرد.
کمبود زیرساختهای آموزشی باید رفع شود
رئیس آموزشوپرورش منطقه تبادکان نیز در بخش دیگری از این مراسم با تقدیر از اقدام خیرانه خانواده نیکاندیش «طائفی» و پیگیریهای مجدانه جامعه یاوری خراسان، عنوان کرد: امروز در بزرگترین منطقه آموزشی کشور (منطقه تبادکان) شاهد اتفاقی فرخنده هستیم. از صمیم قلب سعادت را برای این خانواده خیراندیش و همه افرادی که در این مسیر ارزشمند گام برمیدارند، آرزومندیم.
علی سعیدی در ادامه به بیان آماری از این منطقه آموزشی مشهد پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۵ هزار دانشآموز در ۸۲۱ کد واحد آموزشی در این منطقه مشغول به تحصیل هستند.
او «تبادکان» را بزرگترین منطقه آموزشی کشور معرفی کرد و توضیح داد: بر همین اساس قسمت اعظم حاشیه شهر و روستاهای بخش مرکزی مشهد، تحت پوشش ما هستند و همین امر باعث شده تا ۱۱ درصد جمعیت دانشآموزی خراسان رضوی در این منطقه قرار بگیرند. همچنین از مجموع دانشآموزان این منطقه، ۲۲ هزار نفر در زمره اتباع خارجی هستند.
به گفته او، جمعیت دانشآموزی منطقه تبادکان از ۵ استان کشور (نظیر سمنان، ایلام و...) بیشتر است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی برای هر دانشآموز در کشور بهطور متوسط ۵.۵ مترمربع است، گفت: این سرانه در خراسان رضوی به ۴.۵ مترمربع میرسد و برای دانشآموزان منطقه تبادکان 2 مترمربع و در محدودههای حاشیهنشین عمدتاً 1.5 مترمربع و حتی در بعضی پهنههای آن نظیر جاده قدیم مشهد ۱.۲ مترمربع است؛ که از کمبود شدید فضای آموزشی و نیازهای جدی در این بخش حکایت دارد.
او یادآور شد: کمبودهای موجود باعث شده حدود 93 درصد مدارس حاشیه شهر ما ناگزیر در دو شیفت به فعالیت مشغول هستند، درحالیکه متوسط آمار کشوری در این بحث ۲۰ درصد است.
سعیدی خاطرنشان کرد: در بحث تأمین فضاهای آموزشی کمکاری نکردهایم و طی پنج سال گذشته ساخت و بهرهبرداری از ۱۱۰ پروژه آموزشی و بیش از ۷۵۰ کلاس محقق شد. همین حالا نیز 20 پروژههای آموزشی نیز در دست ساخت است، موارد متعددی نیز به بهرهبرداری رسیده که مجال افتتاح دست نداده است؛ اما آنچه باعث شده تا همین میزان نیز کفاف نیاز موجود را نکند، رشد جمعیت جدی جمعیت حاشیهنشین است، چنانکه پارسال 9 هزار و امسال کمتر از 7 هزار دانشآموز به جمعیت این منطقه آموزشی افزوده شدند.
او گفت: خوشبینانه اگر سالانه 300 کلاس درس بسازیم، میتوانیم شرایط موجود را حفظ کنیم. بهصراحت اعلام میکنیم، همین حالا به ۸۰۰ کلاس درس دیگر نیاز است تا از وضعیت بحرانی موجود خارج شویم و فضاهایی که در این منطقه به کلاس درس تبدیل شدهاند را آزاد کنیم و به کاربری خودشان بازگردانیم و نهایتاً با ساخت ۴۰۰۰ کلاس درس، میتوان امیدوار بود که حدی عدالت در فضای آموزشی این منطقه محقق شود.
سعیدی افزود: علاوه بر این حاشیهنشینی، جمعیت ناهمگون دانشآموزی، وجود دانشآموزان اتباع خارجی(که 16 درصد جمعیت دانشآموزشی ما را تشکیل میدهد، درآمد پایین خانوادهها، آسیبهای اجتماعی و... در زمره دغدغههای ما در این منطقه هستند.
مدرسه دبستان امیر عطاءالله طائفی شاندیز با زیربنای 120 مترمربع و در دو کلاس درس برای تحصیل 29 دانشآموز دختر و پسر روستای گندم خواب احداث شده است.