رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با سفیر ایران در پاکستان

تجارت ایران و پاکستان، محدود به مسیرهای جاده‌ای نباشد

به همت معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و برخی از روسای تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با سفیر ایران در پاکستان به صورت ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند.

28 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33254
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با سید محمدعلی حسینی سفیر ایران در پاکستان، ضمن بررسی و پیگیری آخرین وضعیت تبادلات تجاری و مرزی دو کشور ایران و پاکستان پس از شیوع بیماری کرونا، نکات و پیشنهاد‌هایی برای کاهش محدودیت‌ها به‌ویژه در بخش ترانزیت دو کشور ارائه شد.

در این نشست که عبدالحکیم ریگی میرجاوه، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان و رؤسای برخی از تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران حضور داشتند، حسینی سفیر ایران در پاکستان ضمن تشریح آخرین وضعیت کشور پاکستان در غلبه بر شیوع این بیماری، اذعان داشت: با توجه به اینکه شیوع بیماری در پاکستان بعد از ایران اتفاق افتاد، در حال حاضر این کشور با وضعیت اوج بیماری روبرو است و در تلاش برای مقابله با آن است.

به گفته او، بیشتر کارخانه‌های این کشور تعطیل‌شده و اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع بیماری وضع شده است. حسینی خاطرنشان کرد این کشور نه‌فقط در خصوص مرزهای خود با  ایران، بلکه در دیگر مرزهایش با کشورهای منطقه نیز محدودیت‌های شدیدی اعمال کرده است.

سفیر ایران اقدامات سفارت ایران در پاکستان پس از شیوع بیماری و مسدود شدن مرزها به دستور شورای امنیت ملی پاکستان را در سه محور باز شدن مرزها، بازماندن مرزها و پیشبرد پروتکل‌های بهداشتی برای تسهیل تبادلات کالایی عنوان کرد و از همراهی وزارت امور خارجه و وزارت کشور برای رایزنی تا سطح نخست وزیر پاکستان خبر داد.

او تصریح کرد: با تداوم پیگیری‌ها، در حال حاضر برای صادرات کالا عمدتاً در حوزه مواد غذایی و کشاورزی، گشایش‌هایی را شاهد هستیم به این شکل که سه روز در هفته تبادلات کالا انجام شود و اخیراً نیز موافقت شده تا کامیون‌های غیر از مواد غذایی که در مرزها متوقف مانده بودند بتوانند به‌صورت محدود در روزهای زوج از مرزها عبور کنند.

حمل و نقل ایران و پاکستان؛ نیازمند برنامه‌ریزی است

در ادامه ، محمدرضا کرباسی ضمن برشمردن ظرفیت‌های تجاری بالغ‌بر 10 میلیارد دلاری دو کشور ایران و پاکستان، بازار پاکستان برای ایران را بسیار بااهمیت خواند و بر لزوم داشتن نگاه بلندمدت برای تجارت با این کشور تأکید کرد.

کرباسی با توجه به مصوبه ستاد عالی کرونا و ستاد هماهنگی روابط اقتصادی وزارت امور خارجه، بر پیگیری و تسریع در امضای پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد تا با مشخص شدن چگونگی مراقبت‌های بهداشتی و تأیید سلامت رانندگان در مرزها، به این شکل به‌طرف مقابل اطمینان خاطر داده شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور پاکستان خود با محدودیت‌هایی روبرو است و نیازهای وارداتی دارد، بسته بودن مرزها نمی‌تواند راهکار مقابله با بیماری باشد. ضمن اینکه در پی بسته شدن مرزها ضرر و زیان هنگفتی به فعالان تجاری در بخش صادرات و حمل‌ونقل وارد آمده است؛کامیون‌های زیادی ماه‌ها پشت مرزها معطل هستند که نیاز به چاره‌جویی با همراهی و همکاری سفارت ایران داریم.

کرباسی در خصوص حمل‌ونقل با کشور پاکستان نیز تأکید کرد: ما محدود به مسیرهای جاده‌ای نیستیم و در بخش ریلی و به‌ویژه در بخش دریایی، ظرفیت خوبی برای بهره‌گیری در این شرایط داریم و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها انجام‌شده است. در بخش دریایی برای به توسعه تبادلات از مسیر بندر چابهار یا بندرعباس با بنادر کراچی یا گوادر پاکستان، اگر بتوانیم نظرات مساعد پاکستانی‌ها را جلب کنیم، بخش حمل‌ونقل ما می‌تواند برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی داشته باشد .

عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان نیز در این جلسه ضمن اشاره به موفقیت در بازگشایی مرزها در زمینه مواد غذایی در نتیجه تلاش ها و همکاری سفارت ایران، پیشنهاد داد تا برای رفع مشکلات فعلی، به طور موقت در منطقه مرزی به شعاع یک کیلومتر، منطقه حفاظت شده‌ای برای اعمال نظارت‌های بهداشتی و جاجایی کالا ایجاد شود تا کامیون‌های هر کشور صرفا تا مدت زمان محدود، فقط در کشور خود تردد کنند.

او همچنین با توجه به اینکه قطار پاکستان تا شهر زاهدان امکان تردد و بارگیری دارد، ظرفیت های ریلی دو کشور را قابل استفاده در این شرایط دانست.

تأکید بر استفاده از حمل و نقل چندوجهی جاده‌ای، ریلی و دریایی با کشور پاکستان، اشاره به مشکلات نقل و انتقال بانکی و کارمزدهای بالای آن و لزوم استفاده از سیستم تهاتری با کشور پاکستان و همکاری بانک مرکزی در این زمینه، مذاکرات برای ارائه تخفیف و ایجاد جذابیت در خصوص محصولات نفتی و پتروشیمی با توجه به کاهش قیمت نفت و افت تقاضا از دیگر موضوعاتی بود که از سوی حاضران در این نشست مجازی مطرح شد.

در همین رابطه