رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

پدرام سلطانی خبر داد

تاریخ انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران، در جلسه یکشنبه هیات نمایندگان تعیین می شود

هیئت رئیسه اتاق ایران طبق قانون تصمیم گیری در خصوص تعیین زمان انتخابات ریاست اتاق را برعهده دارد. بر اساس همین اختیار، مقرر شد تاریخ قطعی انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران به مشورت و نظرخواهی از هیئت نمایندگان در روز سی و یکم مرداد موکول شود.

سارا ترابی

خبرنگار
30 مرداد 1395
کد خبر : 3372
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
هیئت رئیسه اتاق ایران طبق قانون تصمیم گیری در خصوص تعیین زمان انتخابات ریاست اتاق را برعهده دارد. بر اساس همین اختیار، مقرر شد تاریخ قطعی انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران به مشورت و نظرخواهی از هیئت نمایندگان در روز سی و یکم مرداد موکول شود.

نشست روسای کمیسیون های تخصصی عکس: محمد علی مهدی

نائب رئیس اتاق ایران در تازه ترین نسشت روسای کمیسیون های تخصصی  پارلمان بخش خصوصی به موضوع انتخابات ریاست اتاق ایران و استعفای محسن جلالپور از سمت خود اشاره کرد و گفت: استعفای رئیس اتاق ضایعه بزرگی برای بخش خصوصی بود. خوشبختانه سخت کوشی های ایشان توفیقات قابل توجهی برای پارلمان بخش خصوصی داشت. البته متاسفانه سلامت ایشان تحت تاثیر قرار گرفت و از ادامه حضورشان بی بهره شدیم. طی آخرین تماسی که با آقای جلالپور داشتم، روند سلامتشان سرعت گرفته است.

پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق ایران تاکید کرد: با توجه به پذیرش استعفای ایشان در اتاق کرمان، عضویت آقای جلالپور از اتاق ایران لغو می شود. بدین ترتیب بحث انتخابات مطرح است. بر اساس قانون در این شرایط هیئت رئیسه اتاق ایران موظف است که زمان برگزاری انتخابات را تعیین کند. بنابراین در جلسه هیئت رئیسه تصمیم گرفته شد که تعیین زمان دقیق آن به مشورت و نظرخواهی از هیئت نمایندگان در روز سی و یکم مرداد موکول شود.

حفظ انسجام و یکپارچگی مهم ترین انتظاری بود که از سوی هیئت رئیسه در دوران انتخابات مورد تاکید قرار گرفت.

وی همچنین در مورد انتشار فیش حقوقی مدیران و معاونان اتاق ایران در رسانه ها و همزمانی این اقدام با استعفای رییس اتاق و در نتیجه اوج گرفتن برخی حاشیه ها، تشریح کرد: در اتاق ایران از دیرباز انضباط مالی وجود داشته و دارد. خوشبختانه به اعتقاد تعداد زیادی از کارشناسان حقوق های داده شده رقم آنچنانی نیست. به طور حتم اعضای هیئت نمایندگان وکیل و نماینده بخش زیادی از فعالان اقتصادی کشور به شمار می آیند و حق دارند در موارد لازم و ابهام زا سئوالات خود را پرسیده و پاسخ ها را پیگیری کنند. البته در عین حال باید شان و جایگاه اتاق را نیز رعایت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس دهم و رد کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کمیسیون مربوط در مجلس، اشاره کرد و گفت: کمیسیون ها در این حوزه ها فعال شده و نظرات تخصصی خود را در اختیار هیئت رئیسه قرار دهند تا جمعبندی نهایی به مجلس ارسال شود. در مورد لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید شاید کلیات آن رد شده باشد اما گردش کاری مربوط به این موضوع هنوز متوقف نشده است.

سلطانی همچنین به بحث لایحه متمم بودجه در مجلس اشاره و در این مورد تصریح کرد: در این لایحه نظرات بخش خصوصی مورد اقبال قرار گرفته است اما بندی در آن مطرح شده که مبهم بوده و منطق قابل درکی ندارد. یکی از تصمیمات مورد اشاره در متمم بودجه به تخصیص بخشی از ارزیابی مجدد دارایی های دولت به پرداخت اصل و جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان مربوط می شود که بدعتی است در رفتار وام گیرندگان نسبت به اینکه عدم تمکین از تکالیف، اثرات مثبت خواهد داشت. این مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد هرچند مخالفت ها نسبت به آن شروع شده است.

کیوان کاشفی، عضو هئیت رئیسه اتاق ایران هم با اشاره به عملکرد یک سال گذشته کمیسیون های تخصصی گفت: خوشبختانه ۴۴ طرح کارشناسی و مطالعاتی توسط کمیسیون ها منتشر شده که قابل تقدیر است.

وی ساماندهی وضعیت تعطیلات آخر هفته را نیز خواستار شد و از کمیسیون ها درخواست کرد که مطالعات لازم در این رابطه را انجام دهند. به اعتقاد وی شرایط کنونی تعطیلات آخر هفته فاصله اقتصاد کشور از اقتصاد جهانی را زیاد کرده است.

این عضو هیئت رئیسه اتاق ایران نیز انتشار فیش های حقوق مدیران و معاونان اتاق را اقدامی جفاکارانه در حق اتاق توصیف کرد و با تاکید بر شرایط ویژه اقتصاد و ضرورت حضور جدی بخش خصوصی در میدان کار، انجام چنین اقداماتی را به نفع بخش خصوصی ندانست.

گفتنی است پشتیبانی هیئت رئیسه از جایگاه کمیسیون های تخصصی و توجه جدی به نظرات کارشناسی آنها مطالبه اصلی هیئت رئیسه کمیسیون ها بود. آنها همچنین در مورد انتشار رسانه ای فیش های حقوقی مدیران و معاونان اتاق ایران ابراز تاسف کردند و مخالفت خود را با این دست اقدامات اعلام کردند. به اعتقاد روسا و نواب رئیس کمیسیون ها در شرایط انتخابات باید همدلی و وحدت بین اعضا حفظ شود.

اصلاح قانون اتاق و پر کردن خلاهایی که در این بخش وجود دارد، از سوی کمیسیون ها مطرح شد. بر اساس آنچه در این جلسه گفته شده، این قانون اقتدار لازم را در اختیار اتاق و کمیسیون ها قرار نمی دهد.

سلطانی در جمعبندی نشست روسای کمیسیون ها در واکنش به اظهارات مجتبی بهاروند، نائب رئیس کمیسیون حمل ونقل، لجستیک و گمرک، مبنی بر حضور نمایندگان کمیسیون های اتاق در جلسات بررسی مجلس روی طرح ها و لوایحی که به انها مربوط می شود، گفت: این مطالبه به حق بوده و دبیرخانه کمیسیون ها زمینه های لازم برای حضور نمایندگان کمیسیون ها در مجلس را فراهم خواهد کرد البته این روند درحال حاضر نیز انجام می شود، هرچند شاید لازم باشد کمی مقتدرانه تر از این وارد شویم.

وی در رابطه با سئوال فاطمه دانشور در مورد انچه تا امروز برای اصلاح قانون اتاق انجام شده است، تاکید کرد: در دوره ششم کارگروه ویژه ای تشکیل و پس از جلسات متعدد، جمعبندی حاصل شد که متاسفانه به مجلس نرسید و با پایان دوره ششم و اغاز دوره هفتم شاهد روابط سرد بین دولت و مجلس و اتاق بودیم که به طور حتم طرح این قانون در مجلس نتیجه مطلوبی به همراه نداشت. به اعتقاد هیئت رئیسه، مجلس دهم برای پیگیری روند اصلاح قانون اتاق فرصت مناسبی است و پس از نهایی شدن انتخابات ریاست اتاق ایران موضوع نیز پیگیری می شود.

نائب رئیس اتاق ایران در خصوص تاکید هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی بر لزوم توجه جدی تر نسبت به جایگاه و میزان اثرگذاری کمیسیون ها، گفت: هیئت رئیسه بر لزوم تقویت این بخش از اتاق صحه می گذارد و بر این باور است که باید اصلاحات لازم انجام شود. وی خاطرنشان کرد: اگر کمیسیون ها به این نتیجه رسیده اند که باید شیوه نامه اداره کمیسیون ها تغییر کند، این امادگی وجود دارد و به محض برگزاری انتخابات و استقرار رئیس جدید، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

 

در همین رابطه