بر اساس اعلام معاونت بینالملل اتاق ایران، اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در گزارش جهانی جوانان 2020 تأکید کرده رفع موانعی که از موفقیت کارآفرینان اجتماعی جوان جلوگیری میکند در پیشبرد اهداف توسعه پایدار و مقابله با تأثیرات اقتصادی-اجتماعی کوید-19 نقش اساسی دارد.
در این گزارش از دولتها و سایر تصمیمگیرندگان خواسته شده تا موانع کارآفرینی اجتماعی جوانان از جمله دسترسی به صندوقهای استارت آپی که در حال حاضر توانایی جوانان برای انجام فعالیتهای سودآور را محدود میکند، مرتفع شود. اغلب نظامهای نظارتی بهطور معمول مانع از دستیابی جوانان به محصولات و خدمات مالی موردنیاز برای راهاندازی شغل میشوند که این امر گاهی ناخواسته است. عدم دسترسی به آموزش، پشتیبانی فنی، شبکهها و بازارها نیز باعث دلسرد شدن رشد شرکتهای اجتماعی جوانان شده است.
گزارش جهانی جوانان 2020، کارآفرینی اجتماعی را به عنوان مشاغلی تعریف میکند که در حین تلاش برای ایجاد تأثیرات اجتماعی، سودآوری دارند.
بیکاری در بین 1.2 میلیارد جوان در جهان بسیار بیشتر از بیکاری بزرگسالان است و همهگیری کوید-19 چشمانداز شغلی آنها را نامطلوبتر کرده است. برآوردهای مربوط به پیش از همهگیری نشان میدهد که برای تأمین نیازهای شغلی جوانان در 15 سال آینده باید 600 میلیون شغل ایجاد شود.
یکی از تأثیرات اقتصادی کوید-19، ایجاد چالش بیشتر در بازار کار برای جوانان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی کار (ILO)، در سهماهه اول سال 2020، حدود 5.4 درصد از ساعات کار جهانی که معادل 155 میلیون شغل تمام وقت است، نسبت به سهماهه چهارم سال 2019 اتلاف شده است.
در این راستا کارآفرینی اجتماعی میتواند راهی مناسب برای جوانان به منظور تأمین معاش و کمک به رفع نیازهای جوامع خود ضمن پیشبرد اهداف توسعه پایدار باشد. این گزارش به ویژه، مؤید آن است که کارآفرینی اجتماعی میتواند درگیری اجتماعی گروههای آسیبپذیر را افزایش دهد.
از سویی لئو ژنمین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی معتقد است ایجاد مسیرهایی برای کارآفرینی اجتماعی جوانان میتواند نتایج مثبتی برای همه جامعه به وجود آورد. کارآفرینی اجتماعی با حمایت سیاستها و برنامههای مؤثر میتواند راهی مطلوب برای تأمین هزینههای زندگی جوانان و بهبود دنیای اطراف آنها باشد.
مزایای کارآفرینی اجتماعی
در این گزارش آمده است که کارآفرینی اجتماعی میتواند به ایجاد شغل پایدار و فراگیر کمک کند. برآوردها نشاندهنده آن است که در سال 2016، بنگاههای اجتماعی 871 میلیون نفر در 9 کشور در اروپا و آسیای میانه، با ارائه خدمات و محصولات به ارزش 6 میلیارد یورو و ایجاد اشتغال، به ویژه در حاشیهایترین گروههای اجتماعی، سود کسب کردهاند.
الیوت هریس، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور توسعه اقتصادی و اقتصاددان ارشد بر این بارو است هر جا سیاستها، برنامههای حمایتی و توانمندی کارآفرینی وجود داشته باشد، کارآفرینی اجتماعی جوانان میتواند از انرژی و خلاقیت جوانان به عنوان عوامل تغییر استفاده کند. با این حال، حمایت از کارآفرینی اجتماعی جوانان، تصمیمگیرندگان را از تعهد خود در رفع نیازهای جوانان، به ویژه از نظر اشتغال، مبرا نمیکند.
توصیهها
این گزارش از دولتها درخواست میکند که سیاستها و چارچوبهای نظارتی را برای ارتقای مهارتها، اطمینان از در دسترس بودن سرمایه و خدمات مالی مناسب، ارائه پشتیبانی فنی و ایجاد زیرساختهای مربوطه و همچنین گشودن شبکهها و بازارها به روی کارآفرینان اجتماعی جوان در نظر بگیرند. پرورش فرهنگ و هنجارهای اجتماعی که از کارآفرینی اجتماعی جوانان حمایت میکنند نیز از عوامل ضروری است.
برای دسترسی به متن کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.