رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

معاون وزیر کشاورزی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

حمایت از تولید با کیفیت را در دستورکار قرار دهیم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با حضور در جمع فعالان بخش خصوصی، تردید در حمایت از تولید را اقدامی نادرست خواند و تصریح کرد: حمایت از تولید داخل مشروط به رعایت اصل کیفیت بوده و اگر این مهم رعایت نشود، تولیدکننده یا باید روند کار را تغییر دهد و یا حق به مصرف کننده داده شود که بتواند از محصول باکیفیت تر استفاده کند.

06 شهریور 1395
کد خبر : 3553
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با حضور در جمع فعالان بخش خصوصی، تردید در حمایت از تولید را اقدامی نادرست خواند و تصریح کرد: حمایت از تولید داخل مشروط به رعایت اصل کیفیت بوده و اگر این مهم رعایت نشود، تولیدکننده یا باید روند کار را تغییر دهد و یا حق به مصرف کننده داده شود که بتواند از محصول باکیفیت تر استفاده کند.

نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران عکس: بهاره تقی آبادی

کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در بررسی وضعیت واردات و تولید سم و کود در کشور با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی، تصمصم گرفت که علاوه بر حضور جدی تر در بخش های مختلف از تولید، توزیع، تجارت و حتی نظارت بر بازار و همکاری با دولت در بحث ارتقای میزان همکاری با شرکت های معتبر دنیا و انتقال تکنولوژی به داخل فعال شود.  

مهدی حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در مورد وضعیت واردات سم و کود به کشور انتقاداتی را مطرح کرده و ورود آسان قاچاق را پدیده ای غیر قابل توجیه عنوان کرد و گفت: چرا باید سمی که قرار است طبق قانون وارد کشور شود ماه ها پشت درهای گمرک بخوابد اما سم قاچاق با سهولت هرچه تمام تر وارد کشور شود؟ در واقع قانون، میزان 64 درصدی تعرفه ها و میزان عوارض تشویق کننده قاچاق هستند اگر بتوانیم این مشوق ها را حذف کنیم به طور حتم بازار داخل از سم ها قاچاق پاک خواهد شد.

وی نظارت بر بازار را هم نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: بخش خصوصی واردکنندگان قاچاق در این حوزه را می شناسد و فروشگاه های توزیع کننده این محصولات را نیز شناسایی کرده اما وقتی این اطلاعات را در اختیار مسئولان قرار می دهد هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و همه چیز مانند گذشته دنبال می شود.

بر اساس اظهارات وی با برنامه ریزی های انجام شده قرار است روز مزرعه با مدیریت و اجرای یک نهاد معتبر آلمانی در ایران اجرا شود. مقدمات اولیه آن با همکاری و تلاش های معاونت زراعت وزراتخانه فراهم شده است.

محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزرات جهاد کشاورزی در واکنش به انتقادات مطرح شده تشریح کرد: بخش خصوصی می تواند آستین ها را بالا بزند و در بخشهای مختلف از جمله نظارت بر بازار نقش آفرینی کند. چرا اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی وارد عمل نمی شود و پیشنهادات خود را پیگیری نمی کند.

وی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر مشکلات حوزه صادرات محصولات باغی از جمله پرتقال و نارنگی که چندان با سلیقه بازارهای هدف هماهنگ نیستند و همین موضوع می تواند منجر به کاهش صادرات شود، گفت: دلیل عمده معضلات موجود به نبود کنسرسیوم های صادراتی در کشور مربوط است. اتاق ایران باید اقدام به ایجاد این کنسرسیوم ها کند و اجازه دهد کشورهای هدف در ارتباط با این نهادها هر میزان محصول را با نوع سلیقه خود از تولیدکنندگان ایرانی که عضو همان کنسرسیوم هستند، تهیه کنند.

این مقام مسئول برندسازی را نیز از موارد فراموش شده در فرایند تولید ایران دانست و خاطرنشان کرد: خریدار خارجی اهمیت بالایی به موضوع برند می دهد و لازم است در این مورد هم برنامه مشخصی داشته باشیم.

طهماسبی همچنین در مورد اظهارات پاک سرشت، مشاور کمیسیون کشاورزی در مورد جایگزینی محصول زیتون در بحث دانه های روغنی، تصریح کردک ایران از کشورهایی است که خاستگاه تولید زیتون بوده و شرایط مساعدی برای پرورش این محصول دارد. همچنین تولید زیتون به آبیاری زیادی نیاز ندارد و این با شرایط نامساعد منابع آبی کشور هماهنگی کامل دارد. بنابراین  سیاست کشور توسعه زمین های زیر کشت زیتون است.

عباس کشاورز، معاون زراعت وزرات کشاورزی در ابتدا نگاهی به وضعیت کود درکشور داشت. طبق اظهارات وی درحال حاضر میزان تولید، میزان عرضه و کیفیت این محصول در داخل مطلوب است.

وی درعین حال وضعیت آفت کش ها  یا همان سم در داخل را غیرقابل قبول توصیف و از مناقشه های موجود در این زمینه اظهار ناخوشنودی کرد. این مقام مسئول تاکید کرد: در این مورد سه سیاست از دولت دنبال می شود؛ اول تهیه و ارائه سبد متنوع از آفت کش ها که لیست آن از سوی موسسه گیاه پزشکی فراهم شده و این گونه آفت کش های دوستدار طبیعت که کارا و کم مصرف هستند مورد استفاده قرار می گیرند.

دومین سیاست بر اساس اظهارات کشاورز، استفاده از همه امکانات موجود برای عملی شدن این لیست و در نهایت ممنوع شدن ورود آفت کش های پر خطر به داخل  که این اقدام در حوزه وظیفه همه دستگاه های ذی ربط قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: برخورد با عواملی که خلاف قانون عمل می کنند در حد انتظار جدی و قاطع نیست که این به عنوان ضعف اساسی باید از طریق اصلاح قانون برطرف شود.  

وی در ادامه به نمایشگاه و برگزاری روز مزرعه در ایران اشاره و تشریح کرد: در آلمان روزی با این عنوان برگزار می شود که همه کشاورزان طبق برنامه ریی از قبل صورت گرفته محصولات تولیدی خود را سر زمین به نمایش گذاشته و بازدید کنندگان می توانند از نزدیک با کشت و روند فعالیت کشاورزان آشنا شوند.

کشاورز ادامه داد: این اقدام طی مذاکره با نهاد کشاورزان آلمان که نهادی قدرتمند در این کشور شناخته می شود عملیاتی شده و اقدامات اولیه آن که تهیه زمین قابل کشت است انجام شده و خوشبختانه سایر برنامه ریزی ها نیز در حال پیگیری است.

گفتنی است این برنامه با 10 هزار هکتار در حوالی شهر تهران انجام می شود. مدیریت و اجرای طرح با نهاد کشاورزان المان خواهد بود. تمام تلاش ها شد تا زمین مورد نظر نیز از بخش خصوصی باشد که متاسفانه به دلیل محدودیت زمانی این مهم اتفاق نیفتاد. از همه شرکت های معتبر درخواست می شود که با انتخاب خود در همان میزان سطحی که درخواست کرده اند، محصول را کشت کرده و ارائه دهند.

این مقام مسئول بر این باور است که حضور دولت در همه بخش ها به صلاح کشور نبوده  و باید از آن اجتناب کرد.

معاون زراعت وزارت کشاورزی یادآور شد: امروز در این اندیشه هستیم که حمایت دولت از همه تولیدات داخلی با هر کیفیتی به نفع کشور نیست. دلیلی ندارد محصول بی کیفیت مورد حمایت دولت باشد. دراین موارد حق با مصرف کننده بوده و باید بتواند از محصول با کیفیت تر استفاده کند. در واقع از بین بردن انحصار می تواند به ارتقای تولیدات داخحلی بیانجامد.   

 

 

 

 

در همین رابطه