السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا (سلام الله علیها)

رادیو مجازی اتاق ایران - 28 آبان 1403

در کمیسیون صادرات اتاق تبریز مطرح شد

افزایش مبادلات تجاری با ارمنستان برای جایگزینی ترکیه

مبادلات تجاری با ارمنستان و بررسی نیازمندی، پتانسیل و ظرفیت‌های این بازار ازجمله مباحث مطرح شده در جلسه کمیسیون صادرات اتاق تبریز بود. در این جلسه، با اشاره به تحریم قریب‌الوقوع کالاهای ترک در کشور ارمنستان، بر لزوم تلاش برای افزایش مبادلات تجاری با این کشور به‌منظور جایگزینی با ترکیه تأکید شد.

06 دی 1399
کد خبر : 36021
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه کمیسیون صادرات اتاق تبریز با بررسی موضوع ظرفیت‌های استان برای افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه و به‌خصوص دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در محل اتاق تبریز برگزار شد.

رئیس اتاق تبریز در این جلسه با بیان اینکه برای افزایش مراودات با کشورهای همسایه و به‌خصوص ارمنستان و آذربایجان، نیاز به نقشه راه داریم، گفت: اینکه طی جلساتی تنها شروع به کلی‌گویی کنیم، قطعاً کافی نیست بلکه باید با تدوین نقشه راه، جزییات را مشخص کرده و برای هرکدام از این جزییات، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

یونس ژائله ادامه داد: باید تجارت را با نظم خاصی بر روی خط ریل صحیح به حرکت درآوریم درحالی‌که اکنون یکسری بی‌نظمی‌هایی در تجارت دیده می‌شود. نباید هر فردی اقدام به یک حرکت جزیره‌ای در گوشه‌ای کرده و تنها به فکر منافع خود باشد، بلکه صادرات نیاز به اصول و نظم خاصی دارد.

او با اشاره به ماجرای نخجوان و اشغال بازارهای آن توسط محصولات ترکیه‌ای گفت: متأسفانه ما حتی برای بازار نخجوان نیز برنامه‌ریزی صحیحی نداشته‌ایم و دراین‌بین، طرف ترکیه‌ای به‌راحتی توانسته بازار نخجوان را در دست بگیرد.

ژائله با اشاره‌ای به ظرفیت‌های ویژه بازار ارمنستان به‌منظور صادرات محصولات استان گفت: طی جلسات آتی این کمیسیون می‌توان با تجار و فعالان بخش خصوصی که مراودات اقتصادی با کشور ارمنستان دارند، جلسه‌ای برگزار کرد تا آن‌ها نیز با مطرح کردن نقطه نظرات خود و از سوی دیگر افزایش شرکای تجاری در کشور ارمنستان، راه را برای صادرات بیشتر به این کشور باز کنند.

ایران می‌تواند در بازار ارمنستان جایگزین ترکیه شود

دبیر میز ارمنستان نیز در این جلسه با اشاره به فرصت‌های پساجنگ قره‌باغ کوهستانی گفت: کریدور زمینی استان آذربایجان شرقی، ارمنستان به‌عنوان دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، منطقه آزاد جنوب ارمنستان (مغری) و منطقه آزاد ارس به‌عنوان منطقه مشترک آزاد تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، استان آذربایجان شرقی به‌عنوان یکی از مسیرهای کریدور ترانزیتی جنوب – شمال (کریدور خلیج‌فارس – روسیه / دریای سیاه) و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان برای تسخیر بازار ارمنستان به دنبال تحریم ورود کالاهای ترکی به ارمنستان ازجمله این ظرفیت‌ها است.

علیرضا نظیف ادامه داد: در میان کشورهای مهم صادرکننده به ارمنستان، ایران با 6.4 درصد بعد از روسیه و چین در رتبه سوم قرار گرفته است که بیش از 49 درصد صادرات به ارمنستان از گمرکات استان انجام می‌شود.

او با اشاره‌ای به گزارش سازمان توسعه تجارت در تیرماه 99، کل پتانسیل صادراتی ایران به بازار ارمنستان را 1.7 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که کل ارزش تجارت دوجانبه ایران و ارمنستان در سال 2019 به بیش از 408 میلیون دلار بالغ شده است.

نظیف، کریدور زمینی آذربایجان شرقی - ارمنستان را دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانسته و گفت: تشکیل کارگروه ویژه توسعه روابط آذربایجان شرقی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و میز اوراسیا، برگزاری سمینار بین‌المللی معرفی ظرفیت‌های همکاری ایران و اتحادیه اوراسیا در تبریز و منطقه آزاد ارس با حضور سفرای پنج کشور عضو اتحادیه و ایران و ساماندهی پایانه مرزی نوردوز در شأن دروازه اوراسیا، بسترسازی و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم و مجهز پایانه و گمرک نوردوز برای پذیرش روبه افزایش حجم واردات و صادرات اوراسیا و ایران از پیشنهاد‌های مدنظر برای افزایش مراودات اقتصادی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

دبیر میز ارمنستان با اشاره به تصمیم دولت ارمنستان برای تحریم ورود کالاهای ترکیه از ابتدای ژانویه گفت: به دنبال این موضوع، دولت ارمنستان تلاش خواهد کرد، حجم واردات از بازارهای دیگر را افزایش دهد تا صادرات 300 میلیون دلاری ترکیه به ارمنستان جبران شود. کالاهای تولید جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا در اولویت جایگزینی با کالاهای ترکیه هستند.

حجم تجارت با اوراسیا، یک میلیارد و 350 میلیون دلار

محمدنقی هنربر، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان نیز در این جلسه، میزان حجم تجارت با اوراسیا در طول 8 ماه نخست سال 99 را یک میلیارد و 350 میلیون دلار عنوان کرده و بر لزوم برنامه‌ریزی برای شناسایی بازارهای هدف تأکید کرد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم افزایش کیفیت کالاهای صادراتی از استان گفت: درصورتی‌که کالایی با کیفیت کم و استاندارد نامناسب به دیگر کشورها صادر شود، وجهه محصولات استانی خراب شده و دیگر نمی‌توان انتظار افزایش صادرات به کشورهای دیگر را داشت.

سهند شهبازی، مدیر امور بین‌الملل اتاق تبریز نیز در این جلسه با اشاره‌ای به لزوم برنامه‌ریزی برای پیشبرد اقتصاد استان و کشور در دوران پساکرونا، موضوع آموزش در بین نهادها و ارگان‌های رسمی را یکی از ارکان مهم برنامه‌های یاد شده، عنوان کرده و از ظرفیت‌های قابل‌استفاده برای بهره‌برداری بیشتر در دوران پساکرونا سخن گفت.

در انتهای این جلسه مقرر شد، جلساتی با حضور تجاری که با ارمنستان مبادله تجاری دارند، در محل اتاق تبریز برگزار شده و ظرفیت و فرصت‌های تجاری هر دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه