رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از نحوه فعالیت در «اسنپ» گزارش می‌دهد

ورود استارت‌آپ‌ها به میدان رقابت با آژانس‌داران

در اسنپ همه چیز آنلاین است؛ از درخواست تاکسی گرفته تا پرداخت پول که همواره یکی از دغدغه‌های مسافران بوده است.

راضیه علیپور

خبرنگار
09 شهریور 1395
کد خبر : 3650
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در اسنپ همه چیز آنلاین است؛ از درخواست تاکسی گرفته تا پرداخت پول که همواره یکی از دغدغه‌های مسافران بوده است.

محیط کاری اسنپ. عکس: علی صفوی

"یک کلیک تا مقصد" همه دور دخترک جمع شده‌اند و با تعجب به صحبت‌هایش گوش می‌دهند. او هم برایشان می‌گوید که چطور می‌توان از طریق نرم‌افزاری به نام "اسنپ" به صورت اینترنتی تاکسی گرفت که در این حین یکی از دخترها می‌گوید: "چقدر خارجی!"

بعضی‌هایشان که در کشورهای دیگر با نرم‌افزاری به نام "اوبر" آشنا هستند خیلی از دیدن اسنپ تعجب نمی‌کنند و ساز‌و‌کار آن را می‌شناسند. دختری که تازه از آلمان برگشته است می‌گوید:‌ "آنجا اوبر ممنوع شده است. چون رانندگان به دلیل کساد شدن بازارشان از آن شکایت کرده‌اند. امیدوارم اسنپ هم به سرانجام اوبر در آلمان دچار نشود"

صدای بوق تاکسی‌ها برای سوار کردن مسافر همواره صدایی جدانشدنی از شهر بزرگی همچون تهران است. رانندگانی که در خیابان‌های شهر به دنبال مسافر می‌گردند و بعضا برای سوار کردن مسافری با هم رقابت می‌کنند.

جوانی در خیابان ولیعصر زیر یکی از درختان در هم تنیده بساط کرده است و چایش به راه است. در همین حال گوشی او آلارمی می‌دهد و می‌گوید: "تاکسی". جوان هم نگاهی به گوشی می‌اندازد و به سمت مسافرش روانه می‌شود.

اسنپ، یکی از استارت­ آپ ­هایی است که از سال 93فعالیتش را شروع کرده و روانه گوشی­های هوشمند شده است. نرم‌افزاری که عده ای بازهم آن را کاملا ابتکاری ندانسته و نسخه ای از نرم افزار "اوبر" می دانند؛ یعنی باارزش‌ترین شرکت خصوصی دنیا با ارزش 60 میلیارد دلار. البته مدیر اسنپ، ادعایی درباره نوین بودن این ایده ندارد و معتقد است می توان از برنامه های دیگر الگوبرداری کرد و آن را با فرهنگ بومی تطبیق داد.

در اسنپ همه چیز آنلاین است؛ از درخواست تاکسی گرفته تا پرداخت پول که همواره یکی از دغدغه‌های مسافران بوده است. دریافت رسید یا همان به اصطلاح قبض نیز به صورت آنلاین است؛ به صورتی‌که این قبض به ایمیل فرد فرستاده می‌شود. شهرام شاهکار، مدیرعامل و عضو هیات مدیره اسنپ این موضوع که رسید برگه‌ای به مسافر داده نمی‌شود را نه تنها عیب اسنپ ندانسته که آن را مزیت محسوب می‌کند. او به پایگاه خبری اتاق ایران توضیح می‌دهد: این روش دقیق‌تر است؛ چرا که مبدا و مقصد به صورت الکترونیکی و دقیق روی قبض ثبت می‌شود. سیستم‌های سنتی معمولا قبض خالی به مسافر می‌دهند و خود مسافر مبدا و مقصد و هزینه آن را یادداشت می‌کند که ممکن است اشتباهی در نوشتن آن صورت گیرد.

 ماهیت کار با این برنامه به صورتی است که مسافر ابتدا مکان خود را روی نقشه پیدا و در گام بعدی مقصد را روی نقشه تعیین می‌کند. انجام این دوکار کافی است تا هزینه سفر برای مسافر برآورد شود و سپس او درخواست خودرو کند.

در این میان،‌ خودروهای نزدیک به مسافر روی نقشه نشان داده می‌شوند و پس از درخواست مسافر، یکی از رانندگان درخواست او را قبول می‌کند. به محض قبول درخواست توسط راننده، گوشی مسافر زنگ می‌خورد و تا دقایقی دیگر خودرو در مکان حاضر می‌شود. برای شناسایی آسان تر خودرو توسط مسافر نیز مشخصات اتوموبیل از قبیل پلاک و نوع و رنگ خودرو به همراه نام راننده برای او نشان داده می‌شود. همچنین در پایان سفر از مسافر نظرسنجی می‌شود و او باید به راننده امتیاز بدهد. شهرام شاهکار در این‌باره به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: ما در ابتدای مسیر به بازخورد کاربرانمان اهمیت زیادی دادیم و در حال حاضر به مقیاسی رسیده ایم که بخشی از تصمیم گیری ها بر اساس بازخورد کاربران که تعداد آن بسیار زیاد است، گرفته می شود.

دسترسی ساده و سریع، به صرفه و اقتصادی، با کیفیت، پرداخت آنلاین، برآورد هزینه سفر و نمایش زنده خودروها در نقشه جزو ویژگی‌هایی است که در سایت اسنپ به آن اشاره شده که البته روشن بودن کولر در تمام خودروها را نیز باید به این موارد اضافه کرد.

یکی از ویژگی‌های اوبر این است که فرد می‌تواند نوع درخواست خود را شامل خودروی لوکس، تاکسی، پیک و .. مشخص کند که در اسنپ هنوز این ویژگی دیده نشده و برخی کاربران را برای حمل بار با مشکل مواجه ساخته است. شاهکار در این باره به پایگاه خبری اتاق ایران توضیح می‌دهد: تاکسی یاب نام اولیه اسنپ بود و تغییرنام آن در سال 94 انجام شد. هدف از تغییر نام این بود که سرویس را محدود به تاکسی نکنیم و این برنامه سرویسهای تجاری و لوکس و پیک موتوری را نیز شامل شود. لذا ارائه این سرویس‌ها نیز در دست اجراست.

یکی از رانندگان آژانس اسنپ ادعا دارد که قیمت‌ اسنپ، 30 درصد پایین‌تر از هزینه آژانس است. شاهکار درباره تفاوت هزینه آژانس و اسنپ توضیح می‌دهد:  هدف این نیست که قیمت ما پایین‌تر از قیمت آژانس‌ها باشد. معمولا بین قیمت آژانس‌های مختلف، تفاوت وجود دارد و این تفاوت در محله‌های مختلف بیشتر به چشم می‌خورد. هرچند قانونا باید نرخ ثابتی وجود داشته باشد اما ممکن است لزوما این اتفاق نیفتد. پس نمی‌توان گفت که لزوما قیمت‌ ما پایین‌تر از آژانس است و هدف این است که قیمت‌ها مقرون به صرفه باشد.

یکی دیگر از رانندگان نیز شنیده است که برخی رانندگان آژانس،‌از اسنپ شکایت کرده‌اند و در حال پیگیری شکایت خود هستند که شاهکار این ادعا را تکذیب می‌کند.

ریسک راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها چقدر است؟

معمولا استارت‌آپ‌ها با درآمدهای بالایشان شناخته می‌شوند؛ البته که معمولا این کسب‌و‌کارها از اعلام رقم سرمایه و درآمد خود پرهیز می‌کنند؛ چنانچه مدیرعامل اسنپ نیز سرمایه اولیه را جزو اطلاعات محرمانه این شرکت می‌داند. در این میان سعید محمدی، یکی از بنیان‌گذراان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا میزان درآمد و فروش روزانه این برنامه را اعلام کرده است که بر اساس آن، فروش روزانه دیجی‌کالا 2000 سفارش با متوسط 600 هزار تومان است. یعنی رقمی حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان فروش در روز. اما در کنار این رقم وسوسه‌کننده،‌باید گفت که بر اساس آمار جهانی، از هر 100 استارت‌آپ، 90 تا شکست می‌خورند و از 10تای باقی‌مانده فقط شاید یکی از آنها به موفقیت استارت‌آپ‌های معروفی همچون آمازون و گوگل برسند. بنابراین دیدن درآمد استارت‌آپ‌ای موفق نباید هر تازه‌واردی را وسوسه به ورود به این عرصه کند.

شهرام شاهکار، مدیرعامل و پویا زارعی، مدیر مارکتینگ اسنپ

گروه پشتیبانی اسنپ

 

در همین رابطه