رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با تاکید بر ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی ایران گفت: پیش بینی می شود در آینده توجه کمتری به برگزاری نمایشگاههای فیزیکی خواهد شد به همین دلیل باید الزامات و زمینههای برگزاری نمایشگاههایی از این دست در کشور فراهم شود.
جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه دنیا به سمت برگزاری نمایشگاههای مجازی حرکت کرده است، گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی باید به یک ضرورت در اقتصاد ایران تبدیل شود و حتی بعد از برطرف شدن پاندمی کرونا نیز مسیر برگزاری آن ادامه داشته باشد.
او در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: دنیا به سمت استفاده از ابزارهای جدید برای معرفی محصولات، کالاها و خدمات، پیش رفته و به طور قطع بنگاه های اقتصادی ایران هم نباید از این مسیر غافل شوند.
به گفته نفر، کنترل کرونا نیز موجب نخواهد شد دریچه بازشده به روی فناوریهای جدید در این زمینه بسته شود و اکنون نیز اتاق نیز با اشراف به اهمیت این موضوع، اقدام به برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران کرده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره نخستین نمایشگاههای مجازی ایران که قرار است پنجم تا بیستم اسفند برگزار شود، گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه نمایشگاهها نقش مهمی در توسعه کسب و کارها برعهده دارند، مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آن می توانند اطلاعات مناسبی از شرکتها و امکانات آنها به دست آورند.
با باور نفر دنیا در حال حرکت به سمت و سویی است که فناوریهای جدید جای خود را در اقتصادها به درستی باز کنند و به نظر میرسد حتی در صورت از بین رفتن خطرات کرونا نمایشگاههای مجازی باز هم نقش خود را ایفا خواهند کرد به این دلیل که برگزاری نمایشگاههای مجازی هزینه کمتری برای شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان دارد و در مدت زمانی بیشتری قابل برگزاری است.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران عنوان کرد: در آینده توجه کمتری به برگزاری نمایشگاههای فیزیکی خواهد شد به همین دلیل باید الزامات و زمینههای برگزاری نمایشگاههایی از این دست در کشور فراهم شود.
نفر عنوان کرد: قرار نیست اقتصاد دنیا با یک موضوع بهداشتی فلج شود و اگرچه هر تهدیدی میتواند شرایط اقتصادی را با نوسانهایی همراه کند اما باید تحلیل درستی از اوضاع وجود داشته باشد و اقتصادها خود را با شرایط موجود تطبیق دهند. به طور مثال پس از شیوع کرونا تمامی کشورها مرزهای خود را به روی یکدیگر بستند اما سپس به این نتیجه رسیدند که مرزها با اعمال مقررات بهداشتی خاص باز شوند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر این موضوع به درستی تحلیل میشد و راهکارهای آن نیز زودتر توسط کشورها اجرا میشد لطمات کمتری به اقتصاد جهانی وارد میشد بنابراین مدیریت هر بحرانی چه در سطح منطقهای و چه بینالمللی به نوع برخورد مناسب با آن بحران و تحلیل درست آن وابسته است.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه تشکل های اقتصادی از غرفه رایگان برخوردار بوده و اعضای آنها نیز غرفه های خود را با 15 درصد تخفیف دریافت خواهند کرد، اظهار کرد: تمامی ابزارهای لازم برای برگزاری نمایشگاههای مجازی و تطبیق اقتصاد با وضع موجود وجود دارد و تنها باید راهکارهای مناسب و تحلیل شرایط به درستی انجام شود.
نفر خاطرنشان کرد: اغلب کسب و کارها اکنون به سمت خدمات اینترنتی و بازاریابی جدید حرکت کرده است. به تدریج تنوع مناسبی هم در نوع خدماتی که با شیوههای جدید بازاریابی و ارائه خدمات درحال انجام است به وجود میآید که رفاه بیشتر مشتریان را نیز به همراه دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: برخی از تولیدکنندگان کلیپی از نحوه تولید محصولات تولیدی خود را در سایت شرکتها یا کارخانجات ارائه میدهند و تلاش میکنند تا با استفاده از فنارویهای جدید به مصرفکننده و بازار، دید مناسبی از محصولاتی که تولید و عرضه میشوند، ارائه دهند.
بر اساس اظهارات او برخی بخشهای اقتصادی زیان زیادی از کرونا دیدهاند به طور مثال صنعت گردشگری آسیب بیشتری از این بحث دیده است اما اگر تمامی پروتکلهای بهداشتی رعایت شود و محیط های گردشگری نیز بهداشتی شود، این صنعت نیز میتواند به تدریج به روال عادی برگردد.
او یادوآر شد: خدمات و کالاها به نسبتهای برابر از کرونا زیان ندیدهاند اما به طور قطع هر فعالیت اقتصادی راهکاری برای خروج از وضع کنونی و کسب بخشی از بازار خواهد داشت.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران عنوان کرد: نمایشگاه مجازی ظرفیت بسیار زیادی برای معرفی فرصتهای این حوزه دارد و باید به نحو درستی از آن استفاده شود. بسیاری از محصولاتی که در کشور تولید میشود بازاریابی مناسب ندارند و متقاضیان آن نیز به درستی نمیدانند که باید این نیازها را از کجا تامین کنند، بنابراین نمایشگاه مجازی فرصتی برای تولیدات بخشهای مختلف اقتصادی خواهد بود و بزرگ ترین هدف نمایشگاهها نشان دادن ظرفیتها به مشتری است و این امیدواری وجود دارد که تجربه اول ، تجربه مناسبی باشد.
نفر خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاهها در آینده هم ادامه خواهد داشت و کنترل کرونا نیز باعث نخواهد شد که دریچه بازشده به روی فناوریهای نوین در این زمینه بسته شود و اکنون نیز اپلیکیشنهای مختلفی در زمینه برگزاری نمایشگاههای مجازی وارد عرصه شده است.
وی تصریح کرد: حتی نمایشگاههای ثابتی در سال وجود دارد که تولیدکننده یا فعال اقتصادی میتواند استند خود را در طول برگزاری نمایشگاه داشته باشد و به معرفی تولیدات و راه های دسترسی خود بپردازد؛ دنیای آتی برگزاری نمایشگاههای مجازی را در کنار نمایشگاهای فیزیکی خواهد داشت.
نفر با تاکید براینکه کشورهایی مانند آلمان که مهد صنعت نمایشگاهی در جهان هستند، نیز چارهای نخواهند داشت جز اینکه با توجه به این شرایط از نمایشگاههای مجازی گسترده استفاده کنند، افزود: وقتی کرونا شایع شد آلمان کمترین آسیب را دید اما در موج دوم کرونا شاگرد اول کرونا در اروپا شد، بنابراین هم کشور آلمان و هم سایر کشورها چارهای ندارند جز اینکه در این مسیر حرکت کنند و اگر نتوانیم خود را با جریانات جهانی همراه کنیم آسیب زیادی خواهیم دید.