میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

چشم‌انداز واردات در 1400؛ سید محمد جعفری

حوزه واردات به تغییر ادبیات گفتاری نیاز دارد

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران معتقد است برای پیشبرد اهداف تجاری باید ادبیات جاری در حوزه واردات تغییر کند.

سارا ترابی

خبرنگار
02 فروردین 1400
کد خبر : 37467
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران استفاده از عباراتی چون ممنوعیت واردات یا کالاهای دارای اولویت وارداتی را بی‌معنا و ناشی از جریان تجاری غیرآزاد در کشور دانست. به باور او برای تحقق اهداف تجاری کشور باید ادبیات و نوع نگرش سیاست‌گذاران نسبت به این موضوع تغییر کند.

سید محمد جعفری، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، واردات را یکی از بال‌های تجارت دانست و تصریح کرد: در هر کشوری، تجارت مبتنی بر اصول و سیاست داخلی و خارجی آن کشور در جریان است و در واقع این سیاست‌ها، خط مشی و مسیر تجارت را مشخص می‌کند. گفتمان دولت ‌ها در تبیین سیاست‌های کلان تجاری بسیار اثرگذار است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تولید بدون تجارت را غیرممکن توصیف کرد و گفت: شاید کشوری مانند امارات بتواند تجارت بدون تولید راه بیاندازد؛ اما تولید بدون تجارت هیچ معنا و مفهومی ندارد.

او سال 1400 و تصمیم‌گیری درباره انتخاب استراتژی کلان کشور را در حوزه تجارت، موضوعی مهم برشمرد و تصریح کرد: اولویت گفتمانی که در سال 1400 تعیین می‌شود باید اقتصادی باشد.

جعفری معتقد است: آنچه در حوزه واردات باید روی دهد، تغییر ادبیات گفتاری است. ادبیات جاری کشور درباره واردات با ادبیات اقتصادی و تجاری دنیا همسو نیست. اینکه از عبارات واردت بی‌رویه یا کالاهای بااولویت واردات استفاده می‌شود، نشان می‌دهد که در ایران نظام تجاری غیرآزاد و ناسالمی حکم فرماست.

این فعال اقتصادی معتقد است در تجارت سالم، تاجر با شناخت از بازار و فرهنگ مصرف‌کننده درمی‌یابد که چه کالایی را در چه حجمی وارد کند؛ در واقع بازار، تعیین‌کننده اصلی است و نه دولت‌ها. برای توسعه تجارت اولین قدم تغییر نگرش و اصلاح رویکردهاست و پیش از این نمی‌توان قدم جدی برای توسعه تجارت برداشت.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران اصلاح سیاست خارجی کشور، تغییر نگرش نسبت به واردات و در نظر گرفتن فرصت تصمیم‌ گیری برای تاجر را سه شاخص اصلی برای بهبود وضعیت تجارت خارجی ایران برشمرد.

او اظهار کرد: برای تجارت خارجی، پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد حداقل برای شش ماه تا یک سال آینده بسیار اهمیت و ضرورت دارد. در غیر این صورت نمی‌توان قدمی دراین مسیر برداشت. تاجر باید برنامه‌ریزی کند و طبق مسیر تعیین شده گام بردارد، اینکه هر روز با دستورالعمل و بخش‌نامه جدید و ناگهانی مواجه شود به معنای متزلزل بودن میحط کاری بوده و امکان فعالیت را از او می‌گیرد.

در همین رابطه