رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

در دیدار رئیس اتاق اراک با سفیر ارمنستان در تهران مطرح شد

ظرفیت‌های زیادی برای توسعه تجارت با جمهوری ارمنستان وجود دارد

رئیس اتاق اراک با اشاره به اشاره به مبادلات تجاری استان مرکزی و جمهوری ارمنستان، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های برای توسعه تجارت دوجانبه تأکید کرد.

22 تیر 1400
کد خبر : 38876
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفر سفیر تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان به استان مرکزی که به‌منظور انجام گفت‌وگوها و رایزنی‌های اقتصادی میان دو طرف صورت گرفت. رئیس اتاق اراک در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان مرکزی با سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، گفت: تشابهات و اشتراکات فراوانی میان کشور ارمنستان و استان مرکزی وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز گسترش روابط تجاری و بازرگانی دو کشور شود.

ناصر بیکی با بیان این مطلب افزود: مساحت ارمنستان حدود ۳۰ هزار کیلومتر است که تقریباً با مساحت ۲۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتری استان مرکزی برابری می‌کند. علاوه بر این جمهوری ارمنستان ۱۲ شهر را در خود جای داده است که با تعداد شهرهای واقع در استان مرکزی یکسان است.

او اضافه کرد: این‌گونه تشابهات و نزدیکی‌ها و اشتراکات دیگری که به‌واسطه روابط تجاری میان دو طرف ایجاد شده، نویدبخش توسعه و رونق مناسبات اقتصادی است.

به گفته بیکی مطابق آمار موجود در استان مرکزی از صادرات کشور سه و یک‌دهم و از واردات یک و هشت‌دهم را از آن خود کرده است.

رئیس اتاق اراک افزود: در دوماهه نخست سال ۱۴۰۰، کشور ارمنستان پذیرای ۳۰ میلیون و ۶۷۷ هزار دلار کالای صادراتی ما بوده است که سهم استان مرکزی ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است.

همچنین میزان واردات کشور از ارمنستان پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و سهم تعلق گرفته به استان ۱۴ هزار و ۳۰۱ دلار است.

بیکی ابراز امیدواری کرد: این میزبانی و دیدار به نتایج مفید اقتصادی منجر شود و برای هر دو طرف مطلوب واقع گردد.

او گفت: برای سال ۱۴۰۰ در نظر داریم باوجود فراز و نشیب‌ها، میزان صادرات خود به ارمنستان را به ۵۰ میلیون دلار ارتقا دهیم و تصور می‌کنیم اگر فعالان اقتصادی با یک هیات از پیش تحقیق و تعیین شده پای‌کار بیایند استراتژی ۱۴۰۰ محقق می‌شود.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، استان مرکزی را قلب صنعت ایران دانست و گفت: در طول فعالیت در سفارت ارمنستان به استان‌های بسیاری از کشور ایران سفر داشته‌ام اما ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی استان مرکزی در تمام کشور ایران بی‌نظیر است.

آرتاشس تومانیان ادامه داد: کشور ارمنستان و استان مرکزی ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دوجانبه دارند که باید نسبت به معرفی این ظرفیت‌ها برای فعالان اقتصادی دو کشور برای تقویت مناسبات اقتصادی اقدام کرد.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم برای اعزام یک تیم اقتصادی به همراه استاندار مرکزی برای بازدید از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی ارمنستان و نشست به فعالان اقتصادی این کشور انجام شده و در اسرع وقت این امکان وجود دارد.

تومانیان اظهار کرد: هدف از سفر به استان مرکزی زمینه‌سازی برای تقویت مراودات تجاری و سرمایه‌گذاری بر روی تولیدات مشترک است و در بازدیدی که از برخی صنایع انجام شد این مهم به‌زودی محقق می‌شود.

او افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ارمنستان، با همکاری دوجانبه استان مرکزی با کشور ما، می‌توانیم وارد بازار ثالث شویم.

سعید بیگ زاده، معاون امور بین‌الملل اتاق اراک نیز در این جلسه با اشاره به وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مختلف، از توافق دوجانبه برای اعزام یک هیئت تجاری به کشور ارمنستان خبر داد که به‌موجب آن آشنایی تجار دو کشور با یکدیگر، بررسی راهکارهای افزایش تعاملات تجاری و درنهایت شناخت ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و نیازهای دو طرف فراهم گردد.

او افزود: بررسی‌های لازم در خصوص راه‌اندازی دفتر اتاق اراک در ایروان از دیگر برنامه‌های مورد نظر خواهد بود.

دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز گفت: کشور ارمنستان هم ازاین‌جهت که همسایه ایران و از جهتی عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است می‌تواند بازار مناسبی برای کالاهای استان مرکزی و هم رابط بازار ثالث باشد.

علی جودکی افزود: اعزام یک هیات بلندپایه اقتصادی از استان مرکزی با هدف ارزیابی نهایی زمینه‌های همکاری دوجانبه به ارمنستان برنامه‌ریزی شده که در اسرع وقت انجام می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه