رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهش تجارت ایران و ارمنستان با احداث شهرک‌های صنعتی مشترک

معاون وزیر صنعت معتقد است: تسهیل همکاری میان بخش‌های خصوصی ایران و ارمنستان و ایجاد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مشترک می‌تواند به جهش تجارت دوجانبه منجر شود.

25 تیر 1400
کد خبر : 38907
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: با تداوم و تسهیل همکاری بین بخش‌های خصوصی ایران و ارمنستان، ایجاد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مشترک بین طرفین اجرایی شود.

به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری این سازمان و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان که به‌صورت ارتباط تصویری برخط برگزار شد، افزود: صنایع کوچک نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد دارند و بر این اساس نیاز است تا بنگاه‌های کوچک و متوسط تقویت شوند.

وی اضافه کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط باوجود مزایای متنوع، اما با موانع و چالش‌هایی نیز مواجه‌اند که همه کشورها باید برای رفع آن‌ها گام‌های اساسی بردارند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: با توجه به این‌که ۹۲ درصد صنایع کشورمان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد، از تجربیات موفقی در سطوح دولتی و خصوصی در این زمینه برخورداریم و تلاش داریم با به‌کارگیری سیاست‌های حمایتی، زیرساخت‌های لازم و فضای رقابت‌پذیری را برای این بنگاه‌ها فراهم کنیم.

رسولیان یادآور شد: تاکنون بیش از ۸۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی در ایران به بهره‌برداری رسیده و نزدیک به یک‌میلیون نفر در قالب ۴۸ هزار واحد صنعتی مشغول به فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر ۱۰ درصد این واحدها، صنایع با فناوری پیشرفته هستند که در کنار آن‌ها، ۶ شهرک فناوری و ۳۳ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار ایجاد شده و افزون بر ۵۰۰ مشاور در این مراکز مشغول به کارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برنامه‌های حمایت از توسعه صنایع کوچک در چهار محور توسعه بازار، توسعه کارآفرینی، تأمین مالی و توسعه صنعتی اجرایی می‌شود و یکی از مدل‌های حمایتی این سازمان، توسعه خوشه‌های کسب‌وکار است که بر مبنای مدل یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) در حال اجراست.

رسولیان افزود: در ۱۴ سال گذشته بیش از ۴۵۰ خوشه کسب‌وکار و ۱۴۰ پروژه توسعه خوشه صنعتی در زمینه‌هایی همچون سرامیک، پوشاک، نفت و گاز، بسته‌بندی، قطعه‌سازی خودرو، کفش و … ایجاد و اجرا شده است.

وی اضافه کرد: به‌منظور توسعه تجارب به‌دست‌آمده نیز تاکنون ۳۲ تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و دیگر کشورها امضا شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ابراز امیدواری کرد طرفین با هدف اجرایی کردن توافق‌ها و تسهیل همکاری بین بخش‌های خصوصی دو طرف، سطح همکاری‌ها را ارتقا دهند و تداوم این همکاری‌ها منجر به ایجاد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مشترک شود.

امروز تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان امضا شد.

این تفاهم‌نامه همکاری به‌صورت ارتباط تصویری برخط به امضای علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و لوان اوهانسیان، مدیرعامل مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان رسید.

توسعه همکاری‌های دوجانبه، ارائه راهکارهای تجاری مناسب برای همه ذی نفعان، ارتقا و بهبود فضای سرمایه‌گذاری و ایجاد یک چارچوب عملیاتی به‌منظور تقویت و توسعه روابط تجاری قوی‌تر بین طرفین، از جمله اهداف یادداشت تفاهم همکاری یاد شده است.

پیش‌تر رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفته بود: تجارت ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده است.

هرویک یاریجانیان معتقد است: با راه اندازی منطقه آزاد مقری در ارمنستان در جوار منطقه آزاد ارس در ایران، می‌توان حجم مبادلات دو کشور را افزایش داد.

به عقیده او، این همجواری شرایط آزادانه‌تری را برای هر دو کشور برای تسهیل مبادلات فراهم می‌کند و می‌تواند در کمتر از یک سال تجارت دو کشور را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهد.

در همین رابطه