رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در کارگروه توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با افغانستان و چین

خودروسازان کرمانی، موتور محرک افزایش همکاری‌های اقتصادی کرمان و چین

رئیس اتاق کرمان معتقد است: شرکت‌های خودروسازی این استان می‌توانند همکاری‌های اقتصادی کرمان و چین را افزایش و نقش مهمی در صادرات و توسعه استان داشته باشند.

02 مرداد 1400
کد خبر : 38970
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرومان گفت: در سال گذشته در بخش خودروسازی استان، 327 میلیون دلار مراوده تجاری با کشور چین صورت گرفته که این ظرفیت تا حدود یک میلیارد دلار قابل افزایش است.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست کارگروه توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران-افغانستان و ایران-چین افزود: در این زمینه خودروهای جیلی، جک و لیفان ظرفیت خوبی دارند، به‌راحتی با وارد کردن قطعات موردنیاز، پیش‌فروش‌های اعلام شده را محقق کردند اما شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور علی رغم برخورداری از حمایت جدی وزارت صمت، نتوانستند به تعهدات خود در زمینه پیش‌فروش‌ها عمل کنند.

طبیب‌زاده با تاکید بر اینکه زمینه سرمایه‌گذاری چین در کرمان فراهم شده است، تصریح کرد: در ذیل این همکاری امکان تولید قطعات موردنیاز خودروسازها مانند رینگ نیز وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های لازم فرایند قطعه‌سازی را آغاز کنیم.

رئیس اتاق کرمان به تهاتر خوب صورت گرفته بین کرمان و چین در مراودات تجاری اشاره و اظهار کرد: در این زمینه مجموعه مس کرمان، با تهاتر، درآمد حاصل از صادرات خود را در اختیار خودروسازها قرار می‌دهد تا بتوانند قطعات لازم را برای استان وارد کنند.

او ادامه داد: علاوه بر قرارداد 25 ساله ایران با چین، سالانه 500 میلیون دلار صادرات چین به کرمان و 400 میلیون دلار صادرات کرمان به چین است که اگر آمار سایر گمرکات کشور در زمینه صادرات محصولات کرمان را نیز محاسبه کنیم به رقم قابل توجهی می‌رسیم.

طبیب‌زاده افزود: خوشبختانه کرمان در صادرات مس، فولاد، خودروسازی، پسته، مغز پسته و خرما با چین بسیار خوب کار کرده اما اگر سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها نیز به سرمایه‌گذاری معادن در استان اضافه شود، مبادله تجاری با چین افزایش می‌یابد.

او در ادامه 80 درصد مشکلات صادرات کشور را مرتبط با مسائل داخلی عنوان کرد و گفت: مشکلات مربوط به صادرات استان نیز در سطح ملی هستند که باید با پیگیری‌های مسئولان استان برطرف شوند.

رئیس اتاق کرمان در ادامه با بیان اینکه برای افزایش مراودات تجاری با افغانستان فعالیت‌های بسیاری داشته‌ایم و شعبه‌ای از اتاق مشترک ایران و افغانستان را در اتاق کرمان راه‌اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: گاهی اوقات قیمت‌ها در استان به گونه‌ای مطرح می‌شود که برای تاجران افغانستانی خرید از سایر نقاط کشور صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

طبیب زاده اظهار کرد: در مورد تجارت با افغانستان با توجه به اینکه در حال حاضر فقط از طریق مرز میلک و آن‌هم بسیار محدود امکان صادرات کالا وجود دارد باید منتظر تصمیمات کشور در این زمینه بود.

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در این نشست گفت: باید برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با چین و افغانستان کارگروهی را تشکیل داد و برای هر یک از این کشورها کمیته‌هایی را در نظر گرفت.

حسین مهرابی، افزود: امیدواریم این کارگروه با محوریت اتاق کرمان بتواند به جایگاهی ویژه در ذیل شورای گفت‌وگو و یا کارگروه توسعه صادرات دست یابد تا اهداف مدنظر برای توسعه صادرات به این دو کشور محقق شود.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان نظرات خود در مورد چگونگی توسعه همکاری‌های کرمان با چین و افغانستان پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه