رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز خبر داد

نحوه محاسبه آب بهای نخیلات خوزستان اصلاح شد

در یک سال اخیر، نحوه محاسبه آب بهاء نخیلات برای تولیدکنندگان و بهره برداران نخلستان‌های استان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود که با اجرای مصوبه شورای گفت‌وگوی خوزستان برطرف خواهد شد.

29 شهریور 1400
کد خبر : 39644
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اهواز با اشاره به دستاوردهای شورای گفت‌وگوی خوزستان در راستای بهبود فضای کسب و کار استان، گفت: اصلاح نحوه محاسبه آب بهای نخیلات خوزستان از جمله این مصوبات است که منجر به حمایت از تولیدکنندگان محصول خرما در استان خواهد شد.

شهلا عموری اظهار کرد: طی یک سال گذشته، نحوه محاسبه آب بهای نخیلات برای تولیدکنندگان و بهره برداران نخلستان‌های استان نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود که با اجرای مصوبه شورای گفت‌وگو برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: محاسبه هزینه آب بهای نخیلات در سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، با افزایش چند برابری همراه بود تاجایی که امکان انعقاد قرارداد بین سازمان آب و برق خوزستان و نخلداران در سال جاری امکان پذیر نبود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: برابر با ماده واحد قانون تثبیت آب بهاء زراعی و آیین نامه اجرایی آن، آب بهای محصولات کشاورزی، بر اساس میانگین سه تا پنج ساله عملکرد محصول ، قیمت (تضمینی، پای مزرعه) و ضریب از یک تا سه درصد محصول کاشت شده در شبکه های آّبیاری (سنتی، تلفیقی و مدرن) محاسبه و دریافت می شود.

عموری خاطرنشان کرد: بعد از نشست‌های کارشناسی و بررسی‌های صورت گرفته در صحن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مقرر شد که محاسبه آب‌بهای پایه نخیلات بر اساس اطلاعات بازنگری شده و متوسط عملکرد پنج ساله نخلستان‌ها توسط سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان انجام شود.

به گفته وی در این صورت، متوسط قیمت خرما در پای مزرعه محاسبه خواهد شد و این قیمت به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود.

عموری با اشاره به ایرادات مربوط به نحوه اجرای ماده یک آئین‌نامه اجرایی قانون تثبیت آب‌بهای زراعی عنوان‌کرد: باتوجه به شرایط بحرانی نخیلات استان بر اثر شوری، کمبود آب و خسارت آفات چوب‌خوار، برابر با مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، دریافت آب‌بهاء پایه به صورت تدریجی با نرخ افزایش سالانه ۲۰درصد قیمت پایه و طی پنج سال تا رسیدن به قیمت آب‌بهای پایه محاسبه خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه