رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

درخواست رئیس اتاق ایلام در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت

شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در استان ایلام ایجاد شود

رئیس اتاق ایلام در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در مرزهای رسمی این استان را خواستار شد و آن را زمینه‌ساز ارزآوری و رونق کسب‌وکار دانست.

03 مهر 1400
کد خبر : 39713
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام خواستار ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و عراق در مرزهای رسمی این استان شد.

شعبان فروتن در جریان نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایجاد شهرک صنعتی مشترک می‌تواند فرصت مطلوبی را برای تأمین مایحتاج بازار عراق، اشتغال، ارزآوری و رونق فضای کسب‌وکار بین این استان و طرف مقابل ایجاد کند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی استان ایلام از هرگونه اقدامی که منجر به توسعه اقتصادی در زمینه‌های مختلف شود، استقبال می‌کند.

رئیس اتاق ایلام همچنین خواستار تدوین بسته‌های حمایتی به‌منظور مشوق سرمایه‌گذاری برای استان‌های کمتر توسعه‌یافته مانند استان ایلام شامل معافیت‌ها و همچنین پرداخت وام‌های بلندمدت به سرمایه‌گذاران در بخش تولید شد.

فروتن افزود: پرداخت وام‌های کم‌بهره و بلندمدت به بخش تولید با هدف حمایت از آنها نیز ضرورت دارد چراکه تقویت زنجیره تولید می‌تواند در اشتغال، صادرات و رونق اقتصادی تأثیرگذار باشد.

وی همچنین تقویت و حمایت از تجار و بازرگانان را خواستار شد و گفت: این استان دارای بهترین شرایط برای افزایش مراوده‌های تجاری با کشور عراق است که باید با به‌کارگیری امکانات و حمایت از تجار زمینه لازم برای تحقق این مهم بیش‌ازپیش فراهم شود.

فروتن پرداخت جوایز صادراتی، کاهش ریسک ناشی از صادرات و حمایت واقعی از تجار و بازرگانان را جزو ضروری‌ترین نیازهای واقعی بخش تجارت عنوان کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست حمایت ویژه از فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف تولید، صنعت، معدن، تجارت و اصناف را جزو رویکردهای اساسی این وزارت دانست.

سیدرضا فاطمی امین گفت: نقش این وزارتخانه بیشتر تسهیل گری و حمایت از فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف است.

وی ادامه داد: این وزارتخانه از ایده‌های نو که منجر به توسعه همه‌جانبه بخش‌های مختلف تولیدی، توزیعی، معدنی، صادرات، اصناف و بازار باشد، استقبال می‌کند.

فاطمی امین افزود: تلاش می‌شود که با همکاری بخش خصوصی زمینه مناسبی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌ها در زمینه‌های مختلف فراهم شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: مرز مهران دارای ظرفیت مطلوبی برای توسعه روابط اقتصادی با کشور عراق است، که باید با حمایت از تجار و بازرگانان زمینه مناسبی برای جهش صادرات فراهم شود.

فرج امیدی افزود: انعقاد تفاهم در خصوص ترانزیت کالا و حمل یکسره کالا به عراق، اصلاح ارزش صادراتی کالا، صدور ویزای متعدد برای تجار و ایجاد بازارچه‌های جدید به‌عنوان پشتیبان مرز مهران ازجمله مطالبات تجار و بازرگانان است.

رئیس نظام‌مهندسی معدن نیز در این نشست گفت: 88 واحد معدنی در این استان فعال است.

هدایت اسدی بیان کرد: این استان دارای معادن غنی است که با حمایت و فراوری آنها می‌توان شاهد تحولی عظیم در بخش اقتصادی منطقه بود.

فردین فیض الهی رئیس خانه معدن ایلام نیز در این نشست هزینه بالای استخراج مواد معدنی، فرسودگی تجهیزات و عدم سرمایه در گردش را از مشکلات این بخش عنوان کرد و خواستار چاره‌اندیشی در این زمینه شد.

سعید شریفی، معاون داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: 38 هزار و 500 واحد صنفی در این استان فعال است.

شریفی افزود: ایجاد شهرک صنفی ازجمله اقدام‌های اساسی در ایلام بوده که در اولویت قرار گرفته که نیازمند حمایت و پشتیبانی است.

موضوعات :
در همین رابطه