رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

سیدمهدی طبیب زاده مطرح کرد

باید از تراز تجاری منفی هند برای توسعه صادرات استفاده کرد

رئیس اتاق کرمان با اشاره به تراز تجاری منفی 93 میلیارد دلاری هند، می‌گوید: این کشور در واردات فعال‌تر است و باید از فرصت‌های صادراتی به این کشور برای توسعه صادرات استفاده کنیم.

26 مهر 1400 - 10:45
کد خبر : 39967
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: کشور هند ۳۶۸ میلیارد دلار واردات و ۲۷۵ میلیارد دلار صادرات دارد که تراز تجاری آن به منفی 93 میلیارد دلار می‌رسد و باید از این تراز تجاری منفی برای توسعه صادرات استفاده کرد.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست مجازی بررسی همکاری‌های اقتصادی استان کرمان و هند افزود: هند با حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت، کشوری درحال‌توسعه است و با توجه به اشتراکات مختلف دو کشور باید از این بازار بزرگ برای درآمدزایی بهره برد.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه متأسفانه کشور ما جزء ۲۰ صادرکننده اول محصولات به هند نیست، اظهار کرد: صادرات ما به این کشور تنها یک میلیارد دلار و واردات ما از هند حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ از ۱۳۰ میلیون دلار واردات پسته هند از ایران، ۷۲ میلیون دلار سهم استان کرمان بود اما در بخش مس و مصنوعات مسی از ۸۲ میلیون دلار واردات هند از ایران، نامی از استان کرمان نیست.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه درمجموع صادرات استان کرمان به هند ۸۳ میلیون دلار و واردات تنها ۱۴۶ هزار دلار است، بیان کرد: از ۶۸ میلیون دلار میوه وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان تنها یک‌میلیون دلار است و از ۵۵ میلیون دلار خرمای وارداتی هند از ایران، سهم استان کرمان 8 میلیون و 500 هزار دلار است.

رئیس اتاق کرمان گفت: در بحث گمرکات، حمل‌ونقل و بانک‌ها، نابسامانی‌هایی در تجارت با هند وجود دارد که ۸۰ درصد آن مربوط به داخل کشور است و با حل این چالش‌ها زمینه توسعه روابط تجاری ایران و هند فراهم می‌شود.

طبیب‌زاده، ادامه داد: ۵ ماه نخست امسال، صادرات استان کرمان به هند ۴۷ میلیون دلار بوده و می‌توان از طریق تحلیل استراتژی‌ها، ارتباط با تجار ایرانی مقیم هند و ارتباط مؤثر با رایزن اقتصادی ایران در هند این میزان را افزایش داد.

وی افزود: زمینه‌های توسعه تجارت بین ایران و هند در بحث انرژی‌های تجدید پذیر، مهارت‌آموزی، کشت‌های فراسرزمینی، حمل‌ونقل زمینی، دریایی و ریلی و صنایع تبدیلی و فرآوری وجود دارد و می‌توان با ارائه یک برنامه و الگو، اجرای سیاست‌های مدنظر را پیش برد.

در ادامه این نشست عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان تصریح کرد: سال ۹۹ کشور ما ۶۰ هزار تن خرما به ارزش ۵۵ میلیون دلار به کشور هند صادرات داشته که سهم استان کرمان ۴۱ هزار تن بود اما بخش زیادی از این محصولات از گمرکات سایر استان‌ها صادر شده‌اند.

محمدحسین اکبری، افزود: در حال حاضر تعرفه صادرات خرمای ایران به هند ۲۰ درصد است و می‌توان از ظرفیت سفارتخانه برای کاهش این تعرفه در راستای افزایش صادرات استفاده کرد.

عضو هیات مدیره انجمن ملی خرمای ایران گفت: با توجه به حجم صادرات استان در نیمه دوم سال، مشکلات حوزه حمل‌ونقل باید برطرف شود.

اکبری تصریح کرد: باید صادرات محصولات به هند بر اساس تحقیقات و توجه به سلیقه بازار این کشور انجام شود و برای کسب اطلاعات لازم، اتاق مشترک ایران و هند می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.

علی محبان، مدیر اجرایی دفتر نمایندگی اتاق کرمان در جنوب استان نیز با اشاره به تشابه اقلیم جنوب استان کرمان با کشور هند اظهار کرد: در این منطقه از کشور ظرفیت‌های بالایی در حوزه معادن و کشاورزی وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از توان هندی‌ها در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری در راستای افزایش تولید و رونق اقتصادی منطقه از آن بهره گرفت.

در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان کرمان گفت: این استان می‌تواند نقشی پررنگ‌تر از سایر استان‌ها در روابط با هند داشته باشد.

ابراهیم جمیلی، افزود: کالاهای ایران و هند رقابتی نیستند، بلکه مکمل یکدیگرند و این یک مزیت مهم برای افزایش تجارت محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: هند به ظرفیت‌های استراتژیک ایران نیاز دارد اما باوجود تحریم‌ها انتقال پول بین دو کشور با مشکل روبرو شده که می‌توان از طریق تهاتر و ارتباط بین صادرکنندگان و واردکنندگان اثرات این مشکل را کاهش داد و همچنین می‌توان به تولید مشترک برخی کالاها و محصولات پرداخت.

جمیلی، ضمن تقدیر از اتاق کرمان برای برگزاری اولین نشست در دوره جدید فعالیت اتاق مشترک در راستای توسعه روابط ایران و هند، گفت: برای توسعه و تسهیل روابط به دنبال راه‌اندازی اتاق مشترک دو کشور در هند هستیم.

 در ادامه این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: هند و چین با توجه به جمعیتشان فرصت‌های خوبی برای تعیین استراتژی‌های بلندمدت اقتصادی هستند.

حسین مهرابی، افزود: برای توسعه روابط نیاز به نقشه مدون راه داریم و برای ترسیم سیاست‌ها باید چالش‌ها، ظرفیت‌ها و اهداف به‌درستی مشخص شوند. وی گفت: می‌توان با مشخص کردن تعرفه‌های ترجیحی برای محصولات استان همچون پسته و خرما زمینه برای افزایش صادرات این محصولات را به کشور هند فراهم کرد.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی نیز دیدگاه‌های خود برای توسعه روابط با هند را مطرح کردند.

موضوعات :
در همین رابطه