رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

حسین سلاح‌ورزی در افتتاحیه رویداد کیش اینوکس

رفع تحریم‌ها، ایران را به زنجیره ارزش اقتصاد بین‌الملل بازمی‌گرداند

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به منفی شدن نرخ خالص تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران، ابراز امیدواری کرد رویداد کیش اینوکس بتواند با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به رونق اقتصادی کمک کند.

08 آذر 1400
کد خبر : 40581
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و سیزدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری (کیش اینوکس 2021) در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش، آغاز به کار کرد.

حسین سلاح‌ورزی نائب رئیس اتاق ایران در افتتاحیه رویداد کیش اینوکس با اشاره به ماجرای مدیرعامل «دیوار» به نمایندگی از صاحبان کسب‌وکارهای حوزه نوآوری و دیجیتال خطاب به سیاست‌گذاران گفت: شما بدون در نظر گرفتن بدیهیات حوزه دیجیتال ما را دستگیر و زندانی نکنید اینکه بخواهید دارایی‌های ما را قیمت‌گذاری کنید پیشکش. البته خوشبختانه به دنبال درخواست فعالین حوزه دیجیتال مقام قضایی ورود کردند و برای تصمیم اخیری که تبعات ناخوشایندی در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال داشت دستور توقف و پیگیری صادر شد.

او با بیان اینکه همایش کیش اینوکس، امسال از جهاتی اهمیت مضافی دارد بیان کرد: اول به این دلیل که هم امسال و هم سال گذشته در شرایطی قرار گرفتیم که نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است و به عبارتی خالص تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور منفی شده است. این باعث شده ما در تله رشد پایین اقتصادی قرار بگیریم. یکی از اهداف این همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که باعث کمک به رشد اقتصادی می‌شود.

سلاح‌ورزی ادامه داد: اهمیت دیگر این همایش در این است که برگزاری آن همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم متقارن شده است و این مهم است. به‌خصوص که هفته گذشته مانیفست و نقشه راه رشد غیرتورمی دولت رونمایی شد. بانک و بورس قرار است به‌صورت غیرتورمی تأمین مالی پروژه‌ها را انجام دهند و از طریق معرفی و جذب سرمایه‌گذار و تشکیل سرمایه، رشد اقتصادی و رونق تولید داشته باشیم.

او ادامه داد: نکته دیگر اینکه این همایش بین‌المللی همزمان با حضور ایران در دور جدید مذاکرات وین برگزار می‌شود. امیدوارم این مذاکرات منجر به رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به زنجیره ارزش اقتصاد بین‌الملل باشد و بیش‌ازپیش شاهد رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری اشتغال و رفاه مردم در ایران باشیم.

رفع بروکراسی‌های پیچیده برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

محمدرضا نوایی لواسانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با بیان اینکه مفهوم منطقه آزاد این است که هر فردی با داشتن صلاحیت و مشروعیت آزاد باشد هر کسب‌وکار مشروعی را راه‌اندازی کند، گفت: اما طی سالیان گذشته این روند به دلیل ایجاد بروکراسی‌های پیچیده وارونه شده و بعضاً ارائه مجوز در سرزمین اصلی نسبت به منطقه آزاد آسان‌تر شده است.

لواسانی تأکید کرد: باید بروکراسی‌ها ساده و روان شوند، چراکه ایجاد سازوکار راحت برای افراد ذی‌صلاح باعث رونق می‌شود.

به گفته او، ایجاد شهر هوشمند، بورس بین‌الملل، ساماندهی ارز دیجیتال، جذب تکنولوژی‌های جدید، جذب توریسم و…. از موضوعاتی است که در منطقه آزاد پیگیری می‌شود.

ورود استارتاپ‌ها به بورس

علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این افتتاحیه، از بررسی تأسیس بورس بین‌الملل خبر داد و گفت: بررسی‌ها در حال انجام است و با توجه به پیچیدگی‌های موضوع، همه ابعاد آن باید بررسی شود. ملاحظات از سوی سازمان بورس و شورای عالی مناطق آزاد در حال انجام است و برای جذب سرمایه‌گذار خارجی این حمایت از سوی سازمان بورس انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس طی یک دهه گذشته موردتوجه قرار گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری و ۵۴ شرکت سبدگردان در بازار سرمایه فعال هستند. البته هنوز با حالت ایده آل فاصله داریم اما تلاش‌ها قابل‌تحسین است.

به گفته ناصر پور، سیاست سازمان بورس، توسعه کمی و کیفی نهادها و ابزارهای مالی است.

او در ادامه با اشاره به پذیرش تپسی در فرابورس گفت: روند ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه ادامه دارد.

پیگیری سازمان بورس برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

معاون نظارت بر نهادهای مالی با اشاره به رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال آینده گفت: سازمان بورس برای حفظ حداکثری منافع سهام‌داران در حال رایزنی در تدوین بودجه سال آینده است. ما امیدواریم معضل قیمت‌گذاری دستوری در حوزه کالاها مرتفع شود. البته شاهد بودیم با ورود کالاها به بورس کالا، بسیاری از چالش‌ها برطرف شد و امیدواریم این روند ادامه یابد.

ناصرپور بر توجه به سرمایه‌گذار خارجی تأکید کرد و افزود: رایزنی‌ها با مناطق آزاد برای ارائه تسهیلات برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در جریان است.

باید ضریب نفوذ بیمه را با کمک استارتاپ‌ها افزایش دهیم

علیرضا دلیری مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در افتتاحیه کیش اینوکس با تاکید بر اینکه زندگی روزمره دیجیتال، نوین و آنلاین می‌شود گفت: ما نمی توانیم از اقتضائات این تحول دور بمانیم و خودمان را با تغییرات حوزه فناوری همراه نکنیم.

او با بیان اینکه سه بازار سرمایه، پول و بیمه هر سه خدمات عمومی و تسهیلگرانه ارائه می‌کنند ادامه داد: اقبال عمومی برای استفاده آسان از این خدمات تحول‌آفرین بوده است. هر جا که مدیران این بخش‌ها با این تحول‌خواهی همراهی کرده‌اند باعث رونق بیشتر و هرکجا مقاومت کرده‌اند موجب از رونق افتادن کسب‌وکار در این سه بخش شده‌اند.

دلیری با انتقاد از ضریب نفوذ 2.5 برای بیمه تاکید کرد: باید با همکاری اینشورتک‌ها و استارتاپ‌ها این ضریب نفوذ را افزایش دهیم.

او ادامه داد: سال گذشته با یک تصمیم کوچک مدیریتی کاری کردیم که در کمتر از یک سال 16 شرکت استارتاپی حوزه اینشورتک فعال شوند و حالا دیگر چیزی به اسم کاغذ و لاشه بیمه بی‌معنا شده است.

 رشد 10 درصدی سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد دنیا 

ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال یک ضرورت است گفت: استفاده از فناوری هم در راستای اقتصاد مقاومتی است و هم بهره‌وری را در کسب‌وکارها افزایش خواهد داد.

او با اشاره به سهم تحول دیجیتال در اقتصاد دنیا ادامه داد:  سال 2016 حجم اقتصاد دیجیتال 15 درصد بود اما در 2021 این سهم به 25 درصد رسیده است که سهم قابل توجهی است.

او به بیان مهم ترین الزامات شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال پرداخت و گفت: قابلیت‌های نسل 5 تلفن همراه، اینترنت اشیا، گسترش هوش مصنوعی و توسعه بر پایه زنچیره بلوکی یا بلاکچین از جمله این الزامات است.

هاشمی با بیان اینکه در این میان بحث حریم خصوصی افراد نیز بحث مهمی است ادامه داد: دراینباره نیاز به تدبیر ویژه داریم. هیچ بعید نیست روزی تصویر و صدای ما با هوش مصنوعی منتشر شود که حرف‌هایی را بیان کردیم در حالی که آن حرف‌ها مال ما نیست. بنابراین پیش از وقوع باید برای آن راهی پیدا کرد.

او به چیستی و عملکرد شبکه متاورس پرداخت و گفت: در متاورس به موازات زندگی واقعی زیست مجازی در حال شکل‌گیری است. افراد وارد فضایی چند بعدی می‌شوند و برای خود شخصیتی تعریف می‌کنند. فردی که وارد این فضای مجازی شده با دیگران تعامل می‌کند و مثلا ساختمان می‌سازد و می‌فروشد. مثلا چندی پیش یک زمین در فضای بازی در متاورس به قیمت 2 میلیارد دلار فروخته شد. طبیعی است که در این شرایط باید تلاش کنیم در بحث قانونگذاری در این حوزه و سرمایه گذاری در آن پیشگام باشیم و از دنیا عقب نیفتیم.

راه‌اندازی بانک فراساحلی و حمایت از رمزارز ملی

بخش پایانی این همایش به سخنان سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اختصاص داشت که از راه‌اندازی بانک آف شور (فراساحلی) در جزیره کیش با همکاری بانک مرکزی خبر داد.

سعید محمد گفت: بانک، بیمه و بورس میدان جنگ اقتصادی با دشمن است و فعالان این حوزه‌ها باید بدون در نظر گرفتن منافع جزیره‌ای تاب‌آوری کشور را افزایش دهند. البته تحریم‌ها آزاردهنده است اما بخشی از مشکلات کشور به دلیل عملکرد ناصحیح و نگاه جزیره‌ای است.

او در ادامه در مورد رویکردهای مناطق آزاد توضیح داد: سرمایه‌گذاری در مناطق هشت‌گانه فعلی و هر منطقه آزاد دیگر که امسال مصوب می‌شود و همچنین ۳۰ منطقه فعال اقتصادی جمعاً ۴۵ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند جزو رویکردهای ما است. البته باید با هر منطقه منطبق بر آمایش همان منطقه برخورد شود. هر بخش هدف‌گذاری خاص خود را دارد. همه مناطق دارای راهبردهای مشخص است که به زودی اعلام خواهد شد.

او گفت: در سایت دبیرخانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بارگذاری شده و بیش از ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری معرفی شده است. ما از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران محترم استقبال می‌کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه بیش از ۸۷۰ شعب نهادهای مالی در مناطق آزاد قرار دارد،بیان کرد: نقشه راه ما رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد که دیجیتال است خواهد بود. در حال حاضر در نسل یک یعنی تجارت‌محور و نسل دو یعنی تولیدمحور قرار داریم و حتی در این دو مولفه به شاخص‌های مورد نظر نرسیدیم.

او با تاکید بر اینکه باید به نسل سوم که خدمات‌محور است ارتقا پیدا کنیم، گفت: بانک آف شور در سطح مسئولین اقتصادی کشور جا افتاده و قرار است این بانک به صورت پایلوت در جزیره کیش به کمک بانک مرکزی راه‌اندازی شود. مقدمات آن نیز در حال انجام است. همچنین با همکاری سازمان بورس در حال فراهم آوردن مقدمات راه‌اندازی بورس بین‌الملل هستیم.

محمد با تاکید بر اینکه برنامه‌های عملیاتی برای رسیدن به نسل چهارم (دانش‌محور) پیگیری می‌شود، توضیح داد: تاسیس صندوق جامع پژوهش و فناوری، توسعه مراکز نوآوری، تخصیص بسترهای تشویقی و... از برنامه‌های مذکور است.

او در مورد نسل ششم مناطق آزاد گفت: نسل ششم فرامرزی بوده و آن ایجاد مناطق آزاد با سایر کشورها است که با ایجاد دیپلماسی با کشورهای همسایه به وجود آمده و تقاضاهایی هم از سمت آنها دریافت کرده‌ایم. به عنوان مثال ایجاد منطقه آزاد مشترک با چین در قالب تفاهمنامه شانگهای یا ایجاد منطقه آزاد مشترک در اوراسیا طبق موافقت‌نامه اوراسیا.

محمد ادامه داد: نسل هفتم نیز همان هوش مصنوعی بوده که زنجیره‌های بلوکی آن در دستور کار است.

او در ادامه با تاکید بر اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت رمزارزها و پلتفرم صرافی دیجیتال از رمزارزها حمایت می‌کنیم، اظهار کرد: پیشنهاد تاسیس رمزارز ملی نیز مطرح شده است.

در همین رابطه