رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی ایلام مطرح شد

زیرساخت‌های صادراتی مرز مهران، روبروی پایانه جدید عراق ایجاد شود

رئیس اتاق ایلام با اشاره به ایجاد تأسیسات گمرکی جدید عراق در مکانی پایین‌تر از پایانه صادراتی مهران، ایجاد و انتقال تأسیسات فعلی پایانه مهران به مکان جدید و روبرو تأسیسات عراق را خواستار شد.

01 اردیبهشت 1403
کد خبر : 41450
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: کشور عراق از سال 1396 نسبت به ایجاد تأسیسات گمرک کشور خود شامل پایانه مسافری و پایانه صادراتی در مکانی پایین‌تر از پایانه صادراتی کنونی مهران اقدام کرده است.

سیدمحمد موسوی نسب در شصت و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ایلام اظهار کرد: بر اساس پیگیری‌های انجام شده قرار است گمرک جدید عراق ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد، این در حالی است که تاکنون امکانات و تأسیسات خاصی در روبروی گمرک جدید عراق از طرف کشورمان ایجاد نشده است.

رئیس اتاق ایلام تأکید کرد: در صورت تأخیر در ایجاد تأسیسات تخلیه و بارگیری متناسب در گمرک مهران، بسیاری از زمینه‌های شغلی برای کارگران و وسایل تخلیه بارگیری مانند جرثقیل و لیفتراک به مخاطره می‌افتد.

موسوی نسب افزود: تأخیر در ایجاد تأسیسات در مرز مهران باعث می‌شود که بسیاری از ظرفیت‌ها به کشور مقابل منتقل می‌شود و از سویی هزینه‌های صادرات برای کشور ما مانند انبارداری، پارکینگ و... بالا خواهد رفت.

رئیس اتاق ایلام پیشنهاد کرد، طرح توجیهی تفضیلی فنی، اقتصادی و مالی توسط سازمان راهداری برای ارائه به سازمان راهداری کشور به‌منظور تأمین اعتبار تهیه شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد: مقدار زمین موردنیاز، مکان و موقعیت آن شامل منطقه آزاد تجاری و صاحبان پلاک‌های خصوصی در نظر گرفته شوند.

به گفته موسوی نسب، ضرورت دارد به‌منظور جلوگیری از انحراف برنامه، هرگونه عملیات و برنامه در این زمینه با هماهنگی کشور عراق انجام گیرد.

استاندار ایلام نیز در این نشست پس از ارائه گزارش‌های مدیران گمرک، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و منابع طبیعی، بر لزوم هماهنگی همه دستگاه‌ها برای ایجاد ساختمان جدید گمرک و ایجاد زیرساخت‌های لازم تأکید کرد.

حسن بهرام نیا با تأکید بر لزوم تلاش همه‌جانبه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در این حوزه، از مسئولان مربوطه خواست که وظایف خود را به‌طور کامل انجام دهند.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های مرزی مهران در سریع‌ترین زمان ممکن با همکاری دستگاه‌های اجرای مرتبط متناسب با وضعیت پایانه صادراتی عراق فراهم شود و هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا هرچه سریع‌تر از ظرفیت‌های مرزی استفاده شود.

استاندار ایلام تأکید کرد: راه‌اندازی پایانه صادراتی در مرز مهران برای کارهای مرتبط با تخلیه و بارگیری باید در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد شود.

بهرام نیا گفت: تأخیر در اجرای ایجاد پایانه صادراتی مهران قابل‌پذیرش نیست و باید عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: پایانه صادراتی جدید عراق در حال احداث است که ضرورت دارد سازمان راهداری نسبت به ساخت‌وساز پایانه در روبروی کشور همسایه اقدام کند.

شهریار عباسی افزود: کارهای لازم باید برای ساخت‌وساز از طریق سازمان راهداری انجام گیرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات ایجاد این پایانه انجام گیرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز با اشاره به اینکه احداث پایانه صادراتی زمان‌بر است پیشنهاد کرد که از ظرفیت‌های موجود در روبروی پایانه صادراتی جدید عراق استفاده شود.

فرج امیدی گفت: تلاش شود که از ظرفیت و زیرساخت‌های موجود در مرز مهران به‌موازات پیگیری ساخت‌وساز پایانه جدید در مهران برای صادرات به عراق استفاده بهینه شود.

مدیرکل سازمان راهداری و پایانه‌های ایلام نیز در این نشست گفت: تلاش می‌شود ظرف دو روز آینده از طریق مقامات عراق با اخذ نقشه پایانه صادراتی جدید آنها برای همسان‌سازی ساخت‌وساز پایانه جدید در مرز مهران پیگیری شود.

چشمه خاور افزود: رویکرد ما این است که از طریق سازمان راهداری کشور زمینه لازم برای جذب اعتبار ساخت پایانه جدید فراهم شود.

مدیرکل گمرکات ایلام نیز در این نشست گفت: بر اساس دستورالعمل و مستندات ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورودی و خروجی مرزهای زمینی کشور به‌ویژه پایانه صادراتی جدید باید توسط سازمان راهداری احداث و در اختیار گمرکات قرار گیرد.

میرآقا عبدی افزود: گمرکات این استان آمادگی دارد که در صورت تأمین زیرساخت‌های لازم نسبت به انجام کارهای مربوط به صادرات در پایانه جدید اقدام کند.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام نیز در این نشست گفت: 7 هزار هکتار برای احداث منطقه آزاد تجاری در مرز مهران واگذار شده که می‌توان از این ظرفیت برای احداث پایانه صادراتی جدید استفاده کرد.

رئیس اتاق ایلام در ادامه این نشست به درخواست تعدادی از مردم مرزنشین طوایف هشت روستای تابعه شهرستان مرزی مهران در رابطه با احداث بازارچه مرزی چنگوله مهران اشاره کرد.

سیدمحمد موسوی نسب گفت: با توجه به اینکه بازارچه مرزی چنگوله از مصوبات دولت است ضرورت دارد که نسبت به پیگیری این بازارچه جدید از طریق مقامات کشور عراق اقدام شود.

استاندار ایلام نیز در پاسخ به این درخواست و با اشاره به احداث ۱۸ کیلومتر راه دسترسی در بازارچه چنگوله (شهابی) و تأمین زیرساخت‌هایی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال، بر نگاه حمایتی دولت از تمام بازارچه‌ها و ظرفیت‌های تجاری در مرزهای استان تأکید کرد.

حسن بهرام نیا با اشاره به لزوم هماهنگی با طرف عراقی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در مرزها، به معاون اقتصادی استانداری برای پیگیری این موضوع از طریق وزارت امور خارجه مأموریت داد.

همچنین در این جلسه، استاندار ایلام با توجه به سخنان مطرح شده توسط تعدادی از متولیان بخش خصوصی استان در رابطه با گردشگری سلامت، برای رفع مشکلات سر راه آن‌ها در حوزه تولید، اشتغال و گردشگری سلامت، دستور لازم صادر کرد.

مصوبات نشست شورای گفت‌وگوی ایلام

در این نشست مصوب شد که نامه‌ای از طریق سازمان راهداری ایلام مبنی بر موافقت با ایجاد پایانه صادراتی جدید در مرز مهران با امضای استاندار به وزارتخانه خارجه کشورمان برای پیگیری از طریق همتای عراق تهیه شود.

همچنین مصوب شد که سازمان راهداری نسبت به تهیه طرح توجیهی فنی، اقتصادی و مالی، نقشه و طرح جامع پایانه صادراتی جدید در مرز مهران در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کند.

مصوب شد که کارگروهی متشکل از معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، گمرکات، پایانه و حمل‌ونقل و دیگر مسئولان مرتبط با مرز نسبت به برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای تسریع در ساخت‌وساز پایانه جدید صادراتی در مرز مهران اقدام کنند.

همچنین مصوب شد که طرح شرکت امتداد آسمان زاگرس در حوزه گردشگری سلامت پس از اصلاح از طریق میراث فرهنگی استان برای دریافت تسهیلات از طریق تبصره 18 مطرح شود و همچنین مدیرکل سازمان راهداری ایلام نسبت به واگذاری غرفه به این شرکت در مرز مهران اقدام کند.

موضوعات :
در همین رابطه