رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

شیوه دریافت مالیات سبز اصلاح شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران معتقد است شیوه دریافت مالیات سبز باید اصلاح شود چون کشور را به سمت هدف اصلی که هوای پاک است، هدایت نمی‌کند.

17 بهمن 1400
کد خبر : 41507
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران درباره  وضع مالیات سبز بر خرید خودرو می‌گوید: این خودروسازها هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند، چرا مصرف‌کننده‌ها پول آن را پرداخت کنند؟ چون مسلما این میزان را روی فاکتور می‌کشند و از مصرف‌کننده دریافت می‌کنند.

سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در مورد وضع مالیات سبز بر خرید خودرو که با آلاینده‌تر شدن خودرو‌ها میزان آن بیشتر می‌شود اظهار کرد: مالیات باید وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف که در اینجا هوای پاک است باشد. امروز همه از محصولات خودروسازی‌ها ناراضی هستند و آلودگی زیادی هم ایجاد می‌کنند. برای مثال وانت نیسان‌هایی که تولید می‌شود آلایندگی بسیار بالایی دارند اما متاسفانه در این طرح، مصرف‌کننده است که مجبور به پرداخت مالیات می‌شود.

وی افزود: سوال این است که حتی اگر مصرف‌کنندگان هم این مالیات را بپردازند، قرار است درآمد حاصل از آن در کجا هزینه شود؟ کجا قرار است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که آلودگی خودروهای ما به کمترین حد برسد؟ در بقیه کشورها خودروهای هیبریدی تولید می‌کنند که گاهی آلایندگی آنها صفر است. به نظر می‌رسد اینگونه برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد، هدف صرفا کسب درآمد بوده و در واقع هدف اصلی گم شده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران گفت: این خودروسازها هستند که باید آلایندگی خودروها را کاهش دهند، چرا باید مصرف‌کننده‌ها پول آن را پرداخت کنند؟ مسلما این میزان را روی فاکتور می‌کشند و از مصرف‌کننده اخذ می‌کنند.

وی تصریح کرد: مصرف سوخت هر کامیون در دنیا حدود ۱۷ تا ۲۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اما تولیدات جدید شرکت‌های داخلی در بهترین حالت مصرف ۳۰ لیتری برای ۱۰۰ کیلومتر دارند‌.

حسینی ادامه داد: علاوه بر این سوخت مورد استفاده در کشور مانند بنزین و گازوئیل مصرفی‌ نیز آلاینده‌تر از استاندارد هستند. یعنی اگر همان خودروها و کامیون‌های استاندارد دنیا را به ایران بیاوریم با این سوخت‌ها آلایندگی خواهند داشت. بنابراین شرکت‌های ایرانی چه در مورد سوخت و چه در مورد محصول تولیدی استاندارد نیستند اما مصرف‌کننده در این بین چه نقشی در تولید داشته که باید مالیات بپردازد؟

وی همچنین افزود: اگر این درآمد صرف بهینه‌سازی آلایندگی شود تا حدی قابل توجیه است. در دیگر کشورها هم بعد از گذشت چند سال از مصرف یک خودرو مالیاتی روی آن می‌بندند تا فرد به نوسازی و تعویض خودروی خود تشویق شود. اما این کار در کشور صورت نمی‌گیرد و حتی خودروها و سوخت ما نیز فاصله زیادی با استانداردها دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که هدف تنها درآمدزایی است.

عضو اتاق ایران بیان کرد: امیدواریم که در مورد مالیات مربوط به آلاینده‌ها منطقی‌تر رفتار شود. با اجرای قانون هوای پاک می‌توانیم قدم‌های مثبتی در این جهت برداریم.  اگر بتوانیم خودروهایی تولید کنیم که مصرف سوخت و آلاینده کمتری داشته باشند، می‌توانیم سوخت ذخیره شده را صادر کنیم. کشورهای همسایه طالب آن هستند و با کمی تخفیف در مرزها آمادگی خرید دارند.

 وی در ادامه خاطر‌نشان ساخت: هرچه مصرف را کاهش  دهیم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند صادرات بیشتری داشته باشد. علاوه بر این در صورت بهینه‌سازی تولید در مصرف سوخت، تاثیر افزایش قیمت سوخت هم تاثیر کمتری خواهد داشت. اگر مصرف خودروها را از ۸ به ۲ لیتر برسانیم در افزایش قیمت سوخت مشکلی ایجاد نمی‌کند و فشاری هم به مصرف‌کننده وارد نمی‌شود. دست کم در مورد خودروهای عمومی مانند تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی می‌توان این کار را انجام داد‌.

در همین رابطه