رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

امیرعابدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل بنادر شمالی، به تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقه‌ای کمک کند

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، سرمایه‌گذاری در کشتی‌های رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در مسیرهای ترانزیتی منتهی به بنادر شمالی را راهکاری اصولی برای تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقه‌ای عنوان کرد.

سارا ترابی

خبرنگار
18 اسفند 1400
کد خبر : 41840
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه کشتی‌های رو-رو و تقویت خطوط ریلی و کامیونی برای حضور موثر در بازار منطقه اوراسیا را خواستار شد.

امیر عابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که بازدید از بنادر و بررسی مشکلات تجار در این حوزه یکی از اولویت‎های کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران است، گفت: لازم است برای تقویت سطح صادرات و واردات کشور، جزیی‌ترین مسائل را با حضور در مبادی ورودی و خروجی کشور شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کرد. در این بین اتاق ایران شناسایی این مسائل و رایزنی با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را وظیفه خود می‌داند.

او طی بازدید از بندر امیرآباد با مدیران بندر و گمرک امیرآباد دیدار کرد و با اشاره به فرصت‌های پیش‌رو، تجهیز و تقویت توان بندری و گمرکی کشور برای افزایش سطح تبادلات تجاری را خواستار شد.

به باور این فعال اقتصادی باید از امکانات و نقاط قوت موجود برای بهره‌برداری بهتر از موقعیت‌ها استفاده کرد و در صورت نیاز راه‌حل‌های منطقی برای برون‌رفت از چالش‌ها ارائه داد.  

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، بنادر شمال را با توجه به حوزه‌های تجاری، ‌مباحث لجستیکی و‌شرایط بازار با بنادر جنوبی متفاوت ارزیابی کرد و گفت: از این رو باید رویکردها و برنامه‌ریزی‌هایی که برای این مناطق صورت می‌گیرد، متفاوت از هم باشد؛ نمی‌توان بنادر جنوبی و شمالی کشور را با یک نگاه درنظر گرفت.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران صادرات یک کشور را بیانگر وضعیت توسعه‌یافتگی آن دانست و افزود: باید بکوشیم فارغ از سیاست‌های تجاری و ارزی، مشکلات زیرساختی صادرات را شناسایی و از این مسیر صادرات را توجیه‌پذیر کنیم.

عابدی خاطرنشان کرد: ویژگی بندر امیرآباد نسبت به سایر بنادر شمالی، وجود اسکله پهلوگیری کشتی رو-رو است که سرمایه‌گذاری خوبی در این مورد صورت گرفته است . حال پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت جغرافیایی ایران در منطقه، ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی، ‌تحولات منطقه‌ای در اوراسیا و ‌انسداد و محدودیت‌های خروج کامیون از مسیر جاده‌ای مرز ترکمنستان، گرایش به حمل کالا از مسیر دریایی بیشتر شود. بنابراین باید زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه کشتی رو-رو و توسعه خطوط ریلی و کامیونی در این محدوده مهیا شود تا به تقویت جایگاه ایران در مسیر تجارت منطقه‌ای کمک کند.

در همین رابطه