میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

جهش 10 برابری تجارت ایران و روسیه با زیرساخت‌های موجود ممکن نیست

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه می‌گوید زیرساخت‌های موجود، پاسخگوی افزایش 10 برابری تجارت میان دو کشور نبوده و برای تحقق این امر باید در حوزه تولید، کیفیت و قیمت محصولات برنامه‌ریزی شود.

21 خرداد 1401
کد خبر : 42749
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران روسیه با اشاره به توافق برای 10 برابری شدن حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در حاشیه همایش مشترک تجاری دو کشور گفت: زیرساخت‌های موجود، پاسخگوی افزایش 10 برابری تجارت میان ایران و روسیه نخواهد بود و برای تحقق این مهم ضرورت دارد تا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری وسیعی در حوزه‌های مختلف صورت پذیرد.

او در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» افزود: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که از ظرفیت‌های موجود در تمام حوزه‌های زمینی، دریایی، ریلی و هوایی به صورت هم‌زمان بهره‌مند شده و در این زمینه اولویت‌بندی کنیم.

تیزهوش تابان تأکید کرد: از سوی دیگر برای تحقق این هدف‌گذاری ضرورت دارد تا در حوزه تولیدات کشور، تحول اساسی صورت پذیرد و تولیدات بر اساس نیاز بازار هدف، الزامات و استانداردهای آن صورت پذیرد. همچنین قیمت و کیفیت محصولات هم باید به‌گونه‌ای تغییر یابد که بتوان در بازار با سایر رقبای قدرتمند رقابت کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: نکته مهم و اساسی این است که در این مسیر باید ترکیب تراز تجاری دو کشور اصلاح شود و در حالت تعادل قرار گیرد. در شرایط فعلی کفه ترازو به شکل ملموسی به سمت روسیه است و میزان صادرات به این کشور در مقابل واردات از این کشور ناچیز است.

تیزهوش تابان با اشاره به افت 12 درصدی در وزن و 29 درصدی در ارزش صادرات ایران به روسیه در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: اگرچه برای اظهارنظر درخصوص روند تجاری دو کشور باید بازه بلندمدت‌تری را بررسی کرد، اما آنچه که مسلم است در داخل کشور شرایط حاکم بر اقتصاد و عدم ثبات چه در حوزه کلان اقتصاد، مانند قیمت ارز و چه در حوزه قوانین و مقررات، مانند بخشنامه‌های مرتبط با بازگشت ارز و اخذ عوارض از صادرات به‌گونه‌ای شکل‌گرفته است که کاهش صادرات غیرنفتی دور از ذهن و غیرقابل پیش‌بینی نخواهد بود. از آن سو فدراسیون روسیه باتوجه به قرار داشتن در شرایط جنگی، تمایل به افزایش درآمدهای صادراتی خود دارد و به طور حتم برای افزایش صادرات خود به بازارهای هدف اقدام می‌کند.

او افزود: البته محصولات وارداتی از کشور روسیه اغلب مواد اولیه مورد نیاز تولید و مایحتاج اساسی مانند چوب، غلات، روغن و ... است و از این نظر با توجه به شرایط حاکم بر منطقه می‌توان نسبت به ذخیره این مواد اطمینان نسبی داشت.

تیزهوش تابان با اشاره به وقوع جنگ اوکراین و روسیه و عدم بهره‌برداری مناسب ایران از این فرصت گفت: شرایط حاکم بر اقتصاد و تولید کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم از فرصت‌های منطقه‌ای به نحو مطلوب بهره‌برداری کنیم و این موضوع تنها مربوط به جنگ اوکراین نیست. ما در هنگام اختلاف ترکیه و روسیه هم نتوانستیم از فرصت ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده کنیم. به عبارت دیگر اقتصاد و حوزه تولید ایران چابک نیست و نمی‌تواند متناسب با شرایط محیطی واکنش لازم را نشان دهد.

موضوعات :
در همین رابطه