رادیو مجازی اتاق ایران - 15 آبان 1403

مذاکره ایران و افغانستان برای تکمیل راه‌آهن خواف-هرات

ایران و افغانستان درباره تکمیل پروژه راه‌آهن خواف-هرات، مذاکرات خود را از سر گرفتند.

24 خرداد 1401
کد خبر : 42804
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس راه‌آهن افغانستان درباره از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آماده‌سازی این مسیر برای تردد قطار گفت‌وگو کرد.

بخت‌الرحمان شرافت، رئیس راه آهن افغانستان با سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت‌وگو درباره از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آماده‌سازی این مسیر برای تردد قطار انجام شد.

مدیرعامل راه‌آهن در این دیدار اظهار کرد: بر مبنای سیاست‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی حمل‌ونقل که در این دولت اتفاق افتاده است، طی چند ماه اخیر، تفاهم‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه انجام شده است.

وی با بیان اینکه از همکاری با کشور افغانستان استقبال می‌کنیم، افزود: اگر کشور افغانستان آماده همکاری بلندمدت و تفاهم عملی با ایران باشد، ایران نیز آمادگی خود را برای این کار اعلام می‌کند.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین بر وجود عزم و اراده برای راه‌اندازی خط آهن خواف-هرات، برداشتن گام‌های عملیاتی، مشخص کردن الزامات و نحوه بهره‌برداری از این مسیر و نیز تضمین امنیت سیر در این مسیر از سوی کشور افغانستان تاکید کرد.

همچنین نحوه تأمین مالی توسط شرکت‌های ایرانی و بازگشت سرمایه و بهره‌برداری از معادن از جمله سایر موارد مطرح شده از سوی وی بود.

صالحی خاطرنشان کرد: کشور ایران و افغانستان مزیت‌های بسیار زیادی دارند اما از این مزیت‌ها به‌درستی استفاده نشده و از عقب‌ماندگی کشورهای ما، دشمنان خوشحال می‌شوند.

رئیس راه‌آهن افغانستان نیز ضمن ابراز تسلیت و همدردی بابت سانحه اخیر قطار مسافری مشهد-یزد گفت: حکومت افغانستان از ارتباط با کشور ایران استقبال می‌کند.

وی خواستار همکاری مسئولین مجموعه وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی و تکمیل هرچه سریع‌تر قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آغاز دوباره برنامه‌های آموزشی و فنی برای کارکنان راه‌آهن افغانستان شد.

گفتنی است احداث قطعه سوم خط آهن خواف-هرات از ایستگاه مرزی شمتیغ تا روزنک به طول ۷۲ کیلومتر، بر عهده کشور ایران بود که پس از افتتاح این خط، در جریان تحولات سیاسی در کشور افغانستان، بخش زیادی از ساختمان و علائم و تجهیزات این مسیر تخریب شده است.

موضوعات :
در همین رابطه