رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در گردهمایی مسئولان بسیج تجار و فعالان اقتصادی مطرح شد

نیازهای موجود با تعامل بین استانی برطرف شود

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها، پیشنهاد داد استان‌های کوچک و بزرگ در تعامل با یکدیگر نیازهای موجود را رفع کنند.

01 مرداد 1401
کد خبر : 43228
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج گفت: مباحث و مصوبات گردهمایی‌های مشترک دفاتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور در جلسات مرجع تصمیم‌گیری اتاق‌ها مانند هیات رئیسه و هیات نمایندگان مطرح و پیگیری خواهد شد.

پرهام رضایی در دومین گردهمایی مشترک مسئولان و دبیران اجرایی دفاتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق‌های بازرگانی کشور که به میزبانی اتاق کرج برگزار شد، افزود: ظرفیت بسیار بالایی در اتاق‌های بازرگانی با ایجاد دفاتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی ایجاد شده است و این دفاتر با توجه به ارتباطات حاکمیتی خود می‌توانند مشکلات این حوزه را پیگیری کنند.

وی در تبیین نقش صحیح دفاتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی در اتاق‌ها گفت: در هر استانی نسبت به ظرفیت آن منطقه دستورات جلساتی در قالب سلسله نشست‌های دفتر بسیج انجام می‌شود و پیگیری‌ها در خصوص مباحث جلسات قبلی نیز باید در دستور کار باشد تا به هنگام برگزاری نشست‌های مرجع تصمیم‌گیری در اتاق‌های بازرگانی ازجمله جلسات هیات رئیسه و هیات نمایندگان مباحث مطروحه برای آنها نیز تشریح شده و پیگیری شود.

رئیس اتاق کرج با اشاره به ظرفیت‌های این استان در دو حوزه گردشگری و کشاورزی عنوان کرد: نزدیک به ۴ هزار واحد صنعتی در البرز فعالیت دارند و شهرک صنعتی اشتهارد با حدود ۲ هزار واحد صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه در این استان قرار دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۶۰ برند ملی در البرز گفت: میز صنعت ماکارونی، سبزی و صیفی نیز در البرز فعال است و دستیابی رقم‌های قابل‌توجهی ازجمله صادرات ۲۰ هزار کانتینر محصولات کشاورزی در سال گذشته ازجمله ظرفیت‌های این استان است.

به گفته رضایی در بنادر حوزه خلیج‌فارس حجم بالایی از صادرات سبزی و صیفی کشور از آن البرز است و این استان در حوزه تولید و صادرات محصولات صنایع غذایی، دارویی، قطعه‌سازی و کشاورزی نیز توانمندی‌های زیادی دارد.

وی بیان کرد: گردهمایی‌های مشترک دفاتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق‌های بازرگانی کشور با مرور زمان نتایج بهتری در حوزه رفع مشکلات بخش‌های تولیدی و صنعتی کسب خواهد کرد.

در بخش دیگری از این گردهمایی، غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور نیز گفت: با توجه به اینکه بیش از یک دهه است که از سوی مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال به موضوعات اقتصادی اهمیت ویژه‌ای شده است، بسیج نیز در این زمینه به یاری فعالان اقتصادی آمده و به‌عنوان پشتیبان به آنها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: شعار بسیج در حمایت از فعالان اقتصادی به‌عنوان سنگربانان جبهه اقتصادی موضوع حمایت، هدایت و نظارت است که خوشبختانه تاکنون به‌خوبی محقق شده است.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به اهمیت رفع موانع تولید عنوان کرد: در این زمینه نکاتی از سوی مسئولان و دبیران دفاتر بسیج تجار کشور در جلسات گردهمایی‌های مشترک مطرح شده است و در این راستا پرداختن به فعالیت‌های صادرات محور از موضوعات اساسی است و بسیج نیز تاکنون با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده کمک زیادی به فعالان اقتصادی در این حوزه داشته است.

وی با بیان اینکه مجموعه بسیج با همکاری اتاق‌ها به دنبال رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی است، گفت: در نشست گردهمایی دفاتر تخصصی بسیج تجار اتاق‌های بازرگانی مسائل مهمی پیرامون صادرات به کشورهایی نظیر عراق، روسیه و یا سوریه مطرح شده است.

حسن‌پور با اشاره به تشکیل میزهای تخصصی توسط دفاتر بسیج تجار در نقاط مختلف کشور بیان کرد: در استان خوزستان راه‌اندازی میز تخصصی برای کشورهای عربی نظیر عراق و در مشهد مقدس میزی برای کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه مطرح شد و یکی دیگر از تصمیمات آتی ما راه‌اندازی کارگروه تخصصی ویژه صنعت نساجی، پوشاک و چرم است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه دفتر بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق کرج تاکنون به‌خوبی فعالیت داشته است، البرز استانی صنعتی است و باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که از ظرفیت‌های موجود در این استان به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری شود و استان‌های کوچک و بزرگ در تعامل با یکدیگر بتوانند نیازهای موجود را رفع کنند.

رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به توانمندی البرز در حوزه کشاورزی افزود: با هماهنگی دیگر استان‌ها می‌توانیم یک قطب کشاورزی در البرز ایجاد کنیم، از سویی وجود منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام نیز یک ظرفیت مهم در این استان است که باید به‌خوبی از آن بهره‌برداری شود.

وی مهم‌ترین رویکرد دفتر بسیج تجار در سال جاری را تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان برشمرد و ادامه داد: این ظرفیت‌ها در استان‌های مختلف شناسایی شده است، ما باید در راستای بازاریابی و بازارسازی برای شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان کار کنیم ازاین‌رو به دنبال شناسایی پتانسیل‌های موجود استانی در این راستا هستیم.

حسن‌پور یکی دیگر از اهداف مهم دفاتر بسیج تجار در حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان را تقویت سرمایه در گردش این شرکت‌ها برشمرد و گفت: باید بازارهای محصولات تولیدی این شرکت‌ها در دیگر کشورها را پیدا کرده و به یک هدف مهم دست یابیم که در این راستا رونق کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه‌بر توان‌بخش خصوصی تعریف شده است.

در ادامه یداله مالمیر، مسئول دفتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق کرج نیز بیان کرد: اقتصاد البرز با توجه به توانمندی‌های این منطقه جغرافیایی بر سه محور صنعت، گردشگری و کشاورزی پایه‌ریزی شده است و در این استان سرمایه‌گذاری‌های بیشمار و کلانی می‌تواند پایه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه البرز شاهراه اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است، گفت: به دلیل نزدیکی البرز به پایتخت، ارتباط سایر استان‌ها با تهران از طریق این منطقه جغرافیایی بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود.

مسئول دفتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق کرج در ادامه یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی این استان را منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام برشمرد و گفت: از مبدأ این فرودگاه پروازهای کارگو زیادی صورت می‌گیرد و نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی استان دارد، البته هنوز ظرفیت‌های بی‌شماری در بهره‌برداری از پتانسیل‌های این منطقه اقتصادی و فرودگاهی مغفول مانده است.

وی با تأکید بر اهمیت برگزاری گردهمایی مشترک مسئولان و دبیران دفاتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق‌های بازرگانی کشور که البرز میزبانی دومین نشست در این زمینه را عهده‌دار شد، افزود: امنیت اجتماعی وابسته به امنیت اقتصادی است و برعکس آن نیز اهمیت بالایی دارد.

مالمیر با این توضیح که برای بهبود امنیت اجتماعی باید وضعیت اقتصادی نسبت به موقعیت کنونی ارتقاء یابد، گفت: ازجمله موارد مهم در بحث امنیت اجتماعی کمک به رفع معضل بیکاری، اشتغال و هرگونه ناهنجاری در این حوزه است که لازمه حل آن رسیدگی به امنیت اقتصادی موجود است.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس در جبهه نبرد با دشمن بسیج به‌خوبی انجام‌وظیفه کرده است، گفت: امروز این رسالت را بسیج در جبهه اقتصادی و به‌منظور کمک به فعالان اقتصادی به‌عنوان سنگربان اصلی این حوزه عهده‌دار است و باید به‌عنوان خط‌شکن عمل کرده و در کنار آن عهده‌دار یک مسئولیت لجستیکی است.

مسئول دفتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق کرج با بیان اهمیت حضور این نهاد مسئولیت‌پذیر به‌عنوان خط‌شکن در حوزه اقتصادی افزود: باید با تلاش بسیج برای رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی اقدامات لازم صورت گیرد و راه فعالیت آنها باز شود.

وی ادامه داد: در بحث لجستیک خواسته یا ناخواسته مشکلات زیادی در بحث تأمین مواد اولیه یا ماشین‌آلات خط تولید و زیرساخت‌های خدماتی برای بخش تولید و صنعت ایجاد شده است که متأسفانه حدود ۷۵ درصد این موانع داخلی است، به همین دلیل نیاز است که بسیج در این حوزه نیز ورود کرده و در تأمین مواد اولیه و دیگر مایحتاج تولید کشور به‌منظور توانمندسازی داخلی و رونق اقتصادی کمک کند.

مالمیر در پایان بر این مسئله تأکید کرد که دفاتر تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق‌های بازرگانی با توجه به ریل‌گذاری‌های انجام شده و در راستای تحقق اهداف عملکردی خود باید عمل‌گرا بوده و اندیشه محور کار کنند.

موضوعات :
در همین رابطه